Tottahan sen kiertovesipumpun kanssa nesteen lämpömittari näyttää pienempää lukua, kierrätettynähän se neste on jakautunut tasaisesti ympäri järjestelmää, periaatteessa moottorin käynnistyksen jälkeen moottorin pitäisi olla yhtänopeasti tai nopeammin tietyn lämpöinen, kuin ilman pumppua.
Se mitä pumpun kanssa ei tapahdu, on se, että kun moottori käynnistetään, niin lämpömittarin näyttämä putoaisi.
Se, mitä tuo lämpötilamittarin näyttämä tarkoittaa vaikuttaa monesti ihan olennaisesti kylmäkäynnistyksissä seoksen rikastukseen.
Ilman pumppua monessa autossa lämpötila-anturi lämpenee enemmän, kuin mitä oikeasti moottorin lämpö on, koska neste lämmittää paikallisesti tiettyä aluetta moottorista, eikä käynnistettäessä seos olekkaan rikas, kuten kylmällä koneella pitäisi olla.
Sitten, kun moottori käynnistyy, lämpötilamittarin arvo putoaa, koska kylmä neste sekoittuu lämpöiseen.
Pumpun kanssa se neste on seattu jo valmiiksi ja moottori on juuri sen lämpöinen, kuin mitä vesivastus on sen kyennyt lämmittämään ja lämpötila-arvo anturilla on ihan oikea moottorin lämpötila-arvo, jolloin moottorinohjaus osaa muodostaa seoksen oikein käynnistystä varten.
Eroa pumpulla ja ilman tuskin huomaakaan lämpenemisessä, koska sen lämmitysvastuksen teho ei nouse yhtään vaikka järjestemään pumpun laittaa, siihen lämmön jakautumiseen se siis vaikuttaa.