Vikaa löytyi. Auto oli limp modessa niinkuin tuossa ylempänä ansiokkaasti esitettiinkin, ja siksi käynti oli huonoa, kaasuvaste omituinen eikä ottanut kierroksia. Mutta syyllinen. Kun laittaa virrat päälle, kaasuläppäkotelon pitäisi napsua ja surista hetki, tämä oli täysin hiljaa. Konehuoneen sulakeboksissa on rele läppäkotelolle, se kyllä napsui kun nypin irti. Virta läppäkotelolle menee sulakkeen 7 kautta, oli ehjä. Läppäkotelon liittimeen asti (startin alapuolella) tuli virta (vihr/musta +, ruskea -), läppäkotelon puoleiseen päähän johtoja tuli virta, ei näkyviä vaurioita johdoissa.
Ajattelin että mitään en tässä häviä jos kokeilen hyväksihavaittua konstia, hain vasaran ja koputtelin läppäkotelon kumpaakin pakeliittipäätyä. pistin virrat päälle, ja kas pirua läppäkotelo alkoi jutella. Auto käymäään, käy täysin normaalisti. Merkillisintä on että moottorinvikavalo ja varoitusteksti sammuivat heti kun auto käynnistyi.
Vaikka auto nyt toimii kuin pakasta vedetty, on selvää että läppäkotelossa on jotain sisäistä ongelmaa eikä ihme, 270tkm ajettu ja mahdollisesti alkuperäinen kotelo. Jos joku on tällaisen Marelli kotelon avannut, mikä siellä voi olla kohta jota kopistelu auttoi? Onko niiden pakeliittipäätyjen takana mitään mitä pitäisi puhdistaa/ voidella?
Näissä läppäkoteloissa kai useimmiten kuluu loppuun asentoanturin vastuksen hiilipinta, jolloin värkki ei enää näe, missä asennossa läppä on. Asentoanturille on saatavana korjaussarja ruotsista (vähän toistasataa), jonka asennuksesta selviää jos kädessä pysyy dremeli ja tinakolvi. Tästä omasta kotelosta voi olla rikki muutakin kuin se asentoanturi. Sinänsä olisin kiinnostunut korjaussarjaa kokeilemaan, jos jollakulla sattuu nurkissa lojumaan rikkinäinen s60, V70, s80 Magneti Marelli kaasuläppäkotelo, otan vastaan lahjoituksia. Ketjuun vastanneille kiitos taustatuesta.