Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D5 ja ahtopaineen säätöventtiili

  • 8 Vastauksia
  • 3417 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« : 12.06.2022, 21:50:11 »
Potilas on V70 vm. 2001 ja D5 moottorilla. Testeri antaa vikakoodin "6800 Paineenmuunnin Ahtopaineensäätö Katkos/Maavuoto". Tuon seurauksena tehot rajoitetttu ja moottori ei kierrä yli 3000 rpm.

Mittasin säätöventtiilin vastuksen, joka oli ok eli 15,8 ohmia, venttiilille tulee +12 V ja venttiililtä ECUlle menevä johto on kunnossa. Jos alipainepuolella on häikkää, niin voiko aiheuttaa ko. vikakoodin? Kannattako tarkastaa vielä jotain, ennen kuin hommaan uuden venttiilin?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #1 : 15.06.2022, 15:43:15 »
Potilas on V70 vm. 2001 ja D5 moottorilla. Testeri antaa vikakoodin "6800 Paineenmuunnin Ahtopaineensäätö Katkos/Maavuoto". Tuon seurauksena tehot rajoitetttu ja moottori ei kierrä yli 3000 rpm.

Mittasin säätöventtiilin vastuksen, joka oli ok eli 15,8 ohmia, venttiilille tulee +12 V ja venttiililtä ECUlle menevä johto on kunnossa. Jos alipainepuolella on häikkää, niin voiko aiheuttaa ko. vikakoodin? Kannattako tarkastaa vielä jotain, ennen kuin hommaan uuden venttiilin?

Vika itsessään on minulle ihan outo - omani on '02 D5. Mietin tuota vikakoodia, luettu jollain geneerisellä lukijalla. Mahtasko saada tarkemman selostuksen jos jollain olisi lukija joka lukee Volvon alkuperäisiä koodeja? Harvoin koodeista saa selville maavuotoa tai katkosta, toki mahdollista.

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #2 : 17.06.2022, 19:21:47 »
Viat luettu Boschin KTS-560 ammattitason testerillä mutta ei tosiaan ole merkkikohtainen testeri.

Edellisen viestin jälkeen olen tarkastanut alipainelinjat, moottorin tukikumit ja niissä ei ollut vuotoja. Ahtimen säätö liikkuu, kun sille menevään linjaan vetää alipaineen ja palutuu, kun ei ole alipainetta. Moottorin tukikumeille alipainetta ohjaava venttiili toimii oikein. Vaihdoin uuden ahtopainesäätimen, siitä ei ollut apua. Vikakoodin saa satunnaisesti nollattua mutta vika tulee heti päälle, kun vähän kiihdyttää. Kun vian saa nollattua ja kaasuttelee paikallaan, niin kone kiertää normaalisti mutta lykkää helvetisti mustaa pakoputkesta. Eli ihan kuin ei saisi tarpeeksi ilmaa. Hyviä ideoita mitä seuraavaksi ihmettelemän? Pitäisiko ahtopaineen säätövivun liikkua, jos kaasuttelee paikallaan? Miten muuten voisi testata yrittääkö ahtopaineen säätöventtiili ohjata ahdinta? Vikatilassa säädin on täysin auki (tila 100% testerin mukaan).

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #3 : 17.06.2022, 21:01:47 »
Eihän ole ilmavuotoja ahtoputkistossa tai välijäähyssä?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #4 : 19.06.2022, 06:34:08 »
Eihän ole ilmavuotoja ahtoputkistossa tai välijäähyssä?

Musta savu tosiaan viestii paineiden puuttumisesta. ’01 mallinen D5 putkisto on vähän erinäköinen kuin myöhemmissä ns mustakoppaisissa mutta kaikista noista vaihdettiin turbon jälkeisiä putkia takuuseen useita vuosia vanhoihin autoihin. Monesti repeämä oli putken alaosassa eikä vikaa huomannut lainkaan katsomalla konehuoneeseen, edes koneen käydessä. Se putki ennen turboa pehmenee ajan kanssa ja menee ”luttaan” kaasuttaessa. Sen voi nähdä kun katsoo putkea ja toinen kaasuttelee. Silloin kone ei saa ilmaa.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2022, 06:37:57 kirjoittanut Jorma »

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #5 : 19.06.2022, 16:46:33 »
Jos cooleri vuotaa mustaa mönjää, on siinä vuoto myöskin ilmapuolella (tietysti). Seuraa coolerin vaihto tai, kuten joku on tehnyt, katkaise vuotava pilli ja väännä päät littiin. Muutama tukittu pilli ei menoa haittaa. Sen jälkeen voi keskittyä rauhassa coolerin hankintaan ja vaihtoon.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5523
  • Volvo V70
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #6 : 19.06.2022, 16:54:06 »
Joko tosiaan coolerissa tai ahtoputkissa reikä tms, jos mustaa puskee kengittäessä..

EX-S60:ssä oli cooleri alareunasta revennyt joten pukkas mustaa kun antoi kenkää.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6647
  • Global alligator
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #7 : 19.06.2022, 20:00:33 »
Jos cooleri vuotaa mustaa mönjää, on siinä vuoto myöskin ilmapuolella (tietysti). Seuraa coolerin vaihto tai, kuten joku on tehnyt, katkaise vuotava pilli ja väännä päät littiin. Muutama tukittu pilli ei menoa haittaa. Sen jälkeen voi keskittyä rauhassa coolerin hankintaan ja vaihtoon.
On varmaan mukavaa mennä niitä coolerin pillejä litisteleen jäähdyttimen ja ilmastoinnin kennon väliin.
Takavetosessa tuon nyt ehkä viitsis tehdä mutta etuvedossa laittaa samalla uuden coolerin kun joutuu saman verran purkaan.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ja ahtopaineen säätöventtiili
« Vastaus #8 : 20.06.2022, 18:00:17 »
Kiitos kaikille vinkeistä ja kommenteista. Tämä selvisi. Ongelma löytyi lopulta säätöventtiilin käyttöjännitteestä. Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin se oli ok, kun sitä ensimmäistä kertaa mittailin. Eli johto on jostain melkein poikki. Kun mittailin johdot uudelleen, niin huomasin homman. Uutta johtoa tilalle ja nyt näyttäisi kaikki taas pelaavan.

Toihan jäi limp modeen, ellei vikakoodia nollannut. Ja aika paljon ajelin limp modessa, kun omaa testeriä ei ole. Kun testeri oli käytössä, niin välillä koodin sai nollattua, välillä ei. Nollaamisen jälkeen otti paikallaan kierroksia ja testerin mukaan yritti säätää venttiiliä mutta jos (ja kun) testeri mittaa vain eculta lähtevää ohjaussignaalia, niin eihän se tiedä mitä venttiilillä tapahtuu. Ja heti kun ajaessa kiihdytti vähän enemmän, niin heitti vian päälle. Mitä tästä opin, no älä luota yksittäiseen mittaustulokseen.

 

Autoracing  KL-varaosat