Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 240 -87 B230FK

  • 11 Vastauksia
  • 2703 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 -87 B230FK
« : 08.08.2022, 16:24:24 »
Jos muutkin, niin miksen minäkin: Saanko esitellä 240 + B230FK.
Ostin auton 2020 lokakuussa, alkuperäiskuntoisena b200k + m45. Vuosimalli -87. On muuten ensimmäinen lankku sitten vuoden 2012 hankkimani jolla ajelin muutama talven.

Kuva ostopäivänä:



Joulukuussa 2020 hankin moottoriksi tulevaa turbotekniikkaa varten FK alakerran valmiiksi uudelleen laakeroituna ja rengastettuna. Iso kasa osia mukaan joista aika pitkälti näytti saavan kasattua kelpo myllyn, omaan käyttötarkoitukseen ensimmäiseen tehotavoitteeseen päästäkseni. Moottori valmistui kevääksi ja laitettiin reserviin odottelemaan auton keulalle pääsyä.



2021 oli auton suhteen hiljaisempaa autotallin rakennusprojektin takia, mutta ajeltua tuli vielä vakio tekniikalla ja joitakin hankintojakin tuli tehtyä mm. vanteet ja vanhemman mallin kontinluukku+spoileri.



2021-2022 talvi meni tekniikanvaihdoksessa ja osaltaan korihommissa kun oli ruoste tätäkin jo ehtinyt purra.





Keväällä 2022 päästiin tehonmittaukseen ja lukemat olivat hyvin perinteiset "pikkuviri" b230:lle, joskin parannettavaa onkin vähä joka kohdassa.



Kesä ajeltu ja haeskeltu "sulakkeita" joita löytyi mm. laturin isosta virtajohdosta ja päätyjakajan peitelevystä jonka poistuminen kovassa vedossa paikaltaan sai aikaan lievän ahaa-elämyksen. Ahtopaineen säätimen säätöruuvi oli päässyt löystymään ja irtoamaan. Tämä aiheutti ahtopaineen karkaamisen selvästi yli sen mihin se oli ollut säädettynä, mutta vahingoilta vältyttiin. Eli erittäin helpolla on päästy, mutta se ei liene vielä kovin ihmeellistä tällä viritysasteella.

Autoon tuli vielä loppukesän kahinoihin puoliksi uusi sisusta: ratti ja shortshifteri.
 


Lopuksi vielä kuva auton nykykunnosta elokuulta 2022.



Ostoslistalla on seuraavaksi coilisarja ja pari muuta pientä juttua. Toivottavasti tykkäätte ja palautetta tulemaan!

-Riku
« Viimeksi muokattu: 08.08.2022, 16:31:06 kirjoittanut RikuPit »

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #1 : 08.08.2022, 19:52:12 »
Hieno peli! Onko väri alkuperäinen?
Onko vanteet ihan Futurat ja millasilla spekseillä ja renkailla?

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #2 : 08.08.2022, 20:26:38 »
Hieno peli! Onko väri alkuperäinen?
Onko vanteet ihan Futurat ja millasilla spekseillä ja renkailla?

Kiitos!
Kyljet nuista listoista alaspäin ja takaluukku maalattu uusiksi, muutoin taitaa olla alkuperäistä.
Vanteet on kopiot eli ei ole oikeasti koottavat.
Edessä: 7,5x17 & 215-45 & 30mm spacerit
Takana: 9x17 & 245-40 & 40mm spacerit
ET asettuu nuilla nollan tuntumaan, tais takana olla vähä pakkasellakin

-Riku

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #3 : 03.10.2022, 06:04:30 »
Tallissa tapahtuu!

Tuolla toisessa topicissa kerroinkin jo vähän turbon päivityksestä. Vakio 13c korvataan maltillisesti 13t ahtimella jossa isompi vino pakopesä ja isompi hukkaportti. Myös halkosarja väistyy uudemman mallisen vähemmän huonon pakosarjan tieltä.



Setupille tuli tehtyä iso lista kaikenlaista mm: putsaus ja maalaus, pesien kääntö, tiivistepintojen oikaisu ja hukkaportinkellolle uusi teline ym.

Moottorista menee vaihtoon muutakin jos budjetti sallii. Suunnitteilla on n.400cc suuttimet, 3" imm sekä parempi välijäähdytin. Turbon muutoksen takia myös uusi downpipe.

Kun moottori saadaan taas henkiin, siirrytään alustan kimppuun. Tuli tuossa hommattua tuon racingosion kautta BC Racing coiloverit.



Tarkoitus olisi muutoskatsastaa auto ensi keväänä turbotekniikalle. En ajatellut tänä talvena alustalle tehdä muuta kun vaihtaa nuo tolpat ja mahdolliset huonoiksi menneet osat uusia. Paksummat vakaajat voisi kiinnostaa, jos tätä kautta sattuisi löytymään.

Päivitellään taas kun on jotakin kerrottavaa!
« Viimeksi muokattu: 03.10.2022, 08:00:05 kirjoittanut RikuPit »

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -86 B230FK
« Vastaus #4 : 02.01.2024, 01:29:52 »
Moro kaikille! Ollut vähän heikonlaista tänne kirjoittelu mutta parempi edes joskus kun ei ikinä. Auton rakentelu ei silti ole jäänyt yhtä niin vähälle ja kesällä 2023 tuli paljon ajeltuakin.

Viime postauksessa kerroin tulevista päivityksistä ja kaikki toteutui ja auto saatiin kevääksi taas ajoon ja penkin kautta muutoskatsastukseen. Katsastus hyväksytysti läpi ja nyt on turbokone otteessa. Samaan muutoskatsastukseen meni BC alustasarjakin jonka 22-23 talvella ruuvasin paikalleen.



Ahtopaine jäi hitusen alas koska hukkaportti hiipi auki löysän kellon takia ja näin ollen osa hevosvoimista jäikin dynoon. Uusi aftermarket kello hommattu joka löytyi täältä foorumilta mutta ei ole vielä asennettu.

Syyläri otti ja halkesi penkin jälkeen ylälähdöstä. Nesteet tuli kadulle ja huomasin vasta kotipihassa että pellin alta tulee höyryä. Auto sammuksiin ja uutta jäähyä keulalle. Ei ehtinyt käydä moottorille mitään.



Kardaanin tukilaakeri jumpankin teetti, sekä moottorin vasempi tukikumi halkesi kahtia kesän alussa. Jälleen näiden muutaman "sulakkeen" vaihdon jälkeen auto näytti toimivan niinkuin kuuluukin, ja päätin hitsata avoimen perän lukkoon loppukesäksi että päästäisiin vähä sudittelemaan. Ja ihan kivaahan meillä oli! Toki tehoja se vielä luisutteluhommiin kaipaisi, mutta kyllä kumi palaa vähemmälläkin.



Vesivehmaalla kiihdytys tapahtumassa elokuussa kokeiltiin kiihtyvyyttä varttimaililla ja parhaaksi ajaksi jäi 14,79sek ja 151km/h. Ihan kiva päivä oli koko perheen voimin ja sää suosi.



Talvella 23-24 jälleen päivityksiä luvassa joista suurimpana taka-akselin peruskorjaus. Autossa ollut akseli paljastui 1031:ksi ja siitä päätin tehdä uudenveroisen. Akseli itseasiassa on jo nipussa ja osin jo asennettukin takaisin. Akseli on puhallettu ja maalattu, uudelleen laakeroitu, uudet pölysuojat ja stefat ja kemppilukko väistyi tässä kohtaa pois torsenin tieltä.



Lisäksi kaikkea pienempää puuhasteltavaa on tehty pitkin syksyä ja alkutalvea sitä muka kun aikaa on mm. laajakaista seosmittaria ja konepellin pikalukkoa ym.





Suunnitteilla on vielä ainakin uudet etuistuimet ja ehkä moottorille jotakin pientä jos budjetti jälleen kerran sallii. PU moottorin tyynyt olisi kans kova sana, sillä kumiset Motonet kumit tuntuu niin löysiltä jo uutena.

Lopuksi vielä kuva viime kevään ekoilta ajoilta. Puskuri puuttuu koska hajotin kiinnikkeet sivuilta enkä saanut uusia siihen hätään ja kylille oli päästävä.



Hyvää uuttavuotta kaikille ja pidetään autot elossa!
« Viimeksi muokattu: 02.01.2024, 01:45:29 kirjoittanut RikuPit »

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #5 : 05.06.2024, 11:50:53 »
Moro. Kesä on vierähtänyt käyntiin ja auton mittariin on kertynyt jo ihan kohtuullisesti kilometrejä. Auto on toiminut todella hyvin eikä mitään ole tarvinnut vielä ns. korjata. Kuva maaliskuulta kun auto odotti jo kesälaitumille pääsyä. Taisin käynnistelläkin tuona päivänä ekaa kertaa talven jälkeen ja päätin antaa vähän valohoitoakin.



Auto tehonmittauksen kautta liikenteeseen. Täksi kesäksi ei tullut tekniikkapuolelle muita muutoksia kun hukkakipinä modi ja uusi hukkaportinkello. Näiden avulla saatiin ahtopainetta nostettua 0,9 > 1,2-3bar. Käyrästä näkee kuinka LHn ohjaama nakutusrikastus puuttui peliin kun AFR notkahtaa 10 päälle. Ei sille oikein osattu penkissä mitään tehdä. Sittemmin tehty 3 asteen sytytyksen myöhäistämis modi EZK ohjausyksikköön. Nyt toimii jo paremmin, AFR pysyttelee ahdoilla 11,5 tuntumassa eli ei mene ökyrikkaalle enää.



Tehojen ja etenkin väännön kasvaessa oli alettava todella miettimään uutta vaihdelaatikkoa. Sopivalla rahalla ja sopivan matkan päästä löytyi Bemarin GS5-39DZ valmiiksi vinokoneen perään sovitehitsattuna. Tämä laatikko saikin jo toruja tuolla muissa topiceissa, mutta päätin sen silti hakea koska ajattelen sen olevan mainio omaan käyttötarkoitukseen.



Uudet istuimet löysivät myös paikkansa sieltä mistä kuuluukin. Sopivien sattuessa kohdalle pelastin 2kpl Sparco R100 nahkapenkkejä. Ne on sovitettu vakio kiskoihin edes-takas liikkuvuuden säilyttämiseksi.



Muuten on vain tullut höntsäiltyä ja osaltaan aikaa on vienyt myös moottoriveneen laittaminen kesäkuntoon joka sekin teetti vähän töitä. Tuli laitettua uusi ohjauskaapeli rumpuineen ja jo pari kesää mietteissä ollut uusi perä Evinrudeen. Edellisestä oli olettavasti potkurinakseli sen verran kiero että jurnuttaa stefat vaihtokuntoon yhdessä kesässä. Viime viikonloppuna päästiin vihdoin silläkin ajelemaan.



Käyttöautokin päässyt yhteen kuvaan mukaan. V90 T5 Bi-Fuel on ollut perheen ykkösauto viime syksystä lähtien eikä ole pahaa sanottavaa.



Vielä pestynä lopuksi yksi kuva 240:stä. Hyvää kesää kaikille!


« Viimeksi muokattu: 05.06.2024, 17:30:10 kirjoittanut RikuPit »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #6 : 05.06.2024, 12:28:33 »
Onks tuo laskennallinen koneteho? Ei se pyöräteho oo vai hä?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #7 : 05.06.2024, 12:51:44 »
Onks tuo laskennallinen koneteho? Ei se pyöräteho oo vai hä?

Konetehoa se on  ::) ylävasemmalla lukeekin power and torque at engine.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #8 : 05.06.2024, 14:59:25 »
No sokiakin vielä saat**a. :uglystupid2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #9 : 05.06.2024, 15:50:15 »
Siis onko sulla TaifunX?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #10 : 05.06.2024, 17:24:06 »
Siis onko sulla TaifunX?

On! Vuosimalli 1970  ;D pirun hauska laite, 50hp 2tahtinen evikka vauhdittaa. Kulkee vajaa 60kmh

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -87 B230FK
« Vastaus #11 : 05.06.2024, 22:58:22 »
On! Vuosimalli 1970  ;D pirun hauska laite, 50hp 2tahtinen evikka vauhdittaa. Kulkee vajaa 60kmh

Mökkinaapurilla oli omassaan 500 Mercury ja hitsi se kulki nätisti. On haave tulla vastaavan omistajaksi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy