Carcom Oy  Elekma

Volvo S60 D5 2008 automaattilaatikon luistaminen - vika vai ominaisuus?

  • 20 Vastauksia
  • 2693 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Kyseinen auto on minulle aika uusi tuttavuus ja olisinkin kysynyt asiantuntijoilta onko kyseisen laatikon käytös normaalia, aiheeseen olen jo tutustunutkin monien topiccien myötä että laatikolle on tässä autossa tyypillistä luistaminen.

Tätä ennen oli Saab 9-3 TTiD 2008 jonka saman mallinen Aisin TF-80SC laatikko luisti todella paljon Volvoa vähemmän (oli +130tkm enemmän ajettukin), turbiini lukittui täysin jo +60km/h nopeudessa.

+100km/h nopeudessakin tuntuu kierrokset seilaavan noin 100-150rpm luokkaa nopeuden pysyessä aikalailla samana, tässä videossa kaasunpainalluksilla asiaa havainnollistettu:
https://drive.google.com/file/d/1jwvWlNs6puy0GIw1n3JASIS5rCfLTIpb/view?usp=sharing

Onko laatikon toiminta normaalia vai olisiko syytä huolestua asiasta? Eikö kuitenkin +90km/h nopeudessa turbiinin tulisi lukittua kokonaan?
Reilussa kiihdytyksessä tuntuisi lukittuvan täysin ja voima välittyy pyörille hyvin, kierrosten seilaaminen tapahtuu "pintakaasulla"

Autolla ajettu 304tkm, viimeisin öljynvaihto muutama tuhat sitten (Comma MVATF+ 2x4 litraa vaihdettu pohjapropusta pudottamalla ja välillä käyttämällä). Tätä edeltävä vaihto tehty 110tkm sitten, vanha öljy oli hyvin tummaa.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3155
  • www.vrcf.fi
Videota en pystynyt katsomaan mutta useita laatikoita opettaneena on luistamiset häipyneet jos niitä on ollut / laatikko mekaanisesti kunnossa. Voin siis sanoa että luisto ja heijaus ei ole normaalia eikä kuulu ominaisuuksiin, luisto ja heijaus ei välttämättä johdu laatikosta, myös käynti häiriöt voivat aiheuttaa tuota.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3445
Jossain määrin normaalia. Tämä TF80SC luistattelee turbiinia todella urakalla ja harrastaa ns. puolilukitusta myös. Turbiini vedetään täysin lukkoon vasta, kun nopeusmittari näyttää 105km/h lukemaa suurinpiirtein. Juuri ennen tätä nopeutta on myös se maaginen nopeus, jossa kierrokset humppaa hiukan, vaikka nopeus säilyisi vakiona ja cruise olisi päällä kuten sinulla taisi videossa olla. Sinulla kyllä oli tuossa videossa vauhtia jo 110km/h, mutta voi olla että sinulla on hiukan erilaiset välitykset vaihteistossa.

Avainkysymykset lienee:
- Onko turbiini täysin lukossa kuitenkin  120km/h nopeudessa?
- Onko tuo videolla esiintyvä humppaus lähinnä pienellä nopeusalueella tapahtuva ilmiö?

Jos vastasit molempiin kysymyksiin myöntävästi, niin uskaltaisin väittää että puhutaan ominaisuudesta. Eivät nämä uutena humpanneet tietenkään, vaan ilmiö tuli omien havaintojeni mukaan uusimman vaihteiston ohjausyksikön päivityksen mukana. Itselläni on kaksi tällä vaihteistolla olevaa autoa ajossa, toisessa täysin uusi laatikko, toimi hyvin, kunnes erehdyin päivittämään ohjausyksikön, tämän jälkeen tuokin alkoi humpata noin 103km/h nopeudessa. Toisella autolla on ajettu 445tkm ja sisässä on alkuperäinen laatikko, jota ei ole päivitetty 2009 vuoden jälkeen, tämä ei humppaile.

Yhteistä näille kuitenkin on se, että turbiini vedetään täysin lukkoon vasta ihmeellisen korkealla nopeudella. Tietenkin manuaalisesti, kun vaihteita vaihtaa niin tätä ongelmaa saa vähän kierrettyä, itse pidän esim. Kehä Ykkösellä 85km/h nopeudessa mieluummin manuaalisesti vitosta silmässä, jolloin kierrokset ovat reilu 2000rpm ja turbiini pysyy täysin lukossa. Automaattipuolella vastaavassa tilanteessa olisi sisässä kutosvaihde, joka luistelisi kokoajan.

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Tutkailin asiaa vielä Vidan avustuksella tänään lisää:

Noin 100km/h nopeudessa "humppaa" Slipping LockUp -> Fix LockUp välillä
https://drive.google.com/file/d/1Y_X6IjFXRmcGnkrwoIWhpr_6FtgRIwLx/view?usp=sharing

107km/h nopeus on suurin jolla Slipping LockUp -> Fix LockUp tila vaihtelee kaasun asennosta riippuen
https://drive.google.com/file/d/1C_o2ALX_tDHmASDsYos5BqJvDvQA0k0g/view?usp=sharing


Yli 110km/h nopeudessa lukitus pysyy kokoajan kiinni vaikka kaasua lisää ja vähentää
https://drive.google.com/file/d/1bouCxcQ9JU0q9Ngos3Ogb_aj7i6j470h/view?usp=sharing

Voisikohan toimintaa parantaa öljynvaihto huuhtelemalla? Mannoilin 20L pönttö näyttäisi olevan hyvinkin kohtuullisen hintaista, tuskin ainakaan tilannetta pahentaa.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2022, 01:22:35 kirjoittanut sauvo_tatu »

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3445
Ikävän tutulta kuulostaa, itse olen kääntänyt varmaan koko internetin ympäri, kun olen etsinyt keinoa, jolla laatikon saisi pysymään paremmin lukossa, mutta mitään ei ole löytynyt. Uusi vaihdelaatikko ei auta, öljynvaihto ei auta. Testasin myös ohjelmointia, mutta vaikutus oli marginaalinen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Ikävän tutulta kuulostaa, itse olen kääntänyt varmaan koko internetin ympäri, kun olen etsinyt keinoa, jolla laatikon saisi pysymään paremmin lukossa, mutta mitään ei ole löytynyt. Uusi vaihdelaatikko ei auta, öljynvaihto ei auta. Testasin myös ohjelmointia, mutta vaikutus oli marginaalinen.
Mistäs, jos kopioisi siitä humppaamattomasta autosta sen vanhemman ohjelmistoversion näihin uudempiin humppaaviin autoihin? Vdash:lla tuo kait onnistuisi, ehkä?
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3155
  • www.vrcf.fi
No ei ainakaan omassa ole minkäänlaista humpaamista omassa laatikossa. vdash löytyy niin voisihan tuota ohjelmistoa koittaa johonkin humpaavaan yksilöön.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3445
Pystyykö VDASHilla oikeasti kopioimaan ja "downgreidaamaan" /alaspäin päivittämään TCM-ohjausyksikön ohjelmiston?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3155
  • www.vrcf.fi
Pystyy todennäköisesti ja onhan tuohon hommaan muitakin laitteita millä ajaa ohjelmia bokseihin sisään.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6454
Oletteko lukitun vitosen ja luistavan kutosen välillä huomanneet kulutuksessa eroa tuossa tasaisessa ajossa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
  • www.vrcf.fi
Tässä vähän omaa kokemusta tuosta samasta TF80sc laatikosta, joka on vuoden 2007 s80 D5 jatkeena. Tuossa omassa menopelissä on kyllä Lisäätehoa ohjelma sisällä ja tekijä itse mainostaa koskevansa ohjelmoinnissa laatikon luiston ja lukituksen parametreihin.

Mielestäni omaan laatikkoon tulee osalukitus 30km/h tienoilla ja lukitus 50km/h tienoilla, kun laatikon lämpätila on yli +25c. Lukituksen huomaa, kun laatikossa kierrokset laskee ilman vaihteen vaihtumista. Laatikko kyllä avaa lukkoa todella helposti, mutta esimerkiksi rauhallisessa kiihdytyksessä 50->80km/h turbiini pysyy itselläni lukittuna. Omassa tapahtuu pientä n.20-50rpm humppausta ~80km/h nopeudessa, 100km/h nopeudessa en huomaa humppausta. Ennen ohjelmointia tuo 80km/h:ssa tapahtuva humppaus oli 50-100rpm luokkaa. Ukoisin että itsellänikin laatikko on slipping lock tilassa 80km/h nopeudessa, mutta lukittuu käytännössä heti, kun rupeaa kiihdyttämään.

Jos huuhdeltaessa öljy oli mustaa, niin huuhelisin vielä kierron kautta n10l öljyä, niin on ainakin puhtaat öljyt laatikossa. Useimmiten vaatii 15-20l öljyä huuhtelemalla, että rupeaa laatikon paluulinjasta tulemaan punaista öljyä pihalle. Huuhtelun yhteydessä tarkistaisin öljyn tason oikeaksi, samalla nollaisin laatikon adaptiot sekä varmuudeksi tekisin sopeutuksen VIDA:lla.

Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa sauvo_tatu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Saako udella missä on autoon tuo ohjelmointi tehty? Kiinnostaisi myös vastaava päivitys tänne.

Laatikkoöljyt on tarkoitus vielä huuhtelemalla vaihtaa kun tilaamani 20L vaihteistoöljypönttö Saksasta saapuu, raportoin toki tänne muuttiko laatikon käytöstä.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3155
  • www.vrcf.fi
Eikö se tuossa ollut jo sanottu, lisäätehoa.fi
Muitakin ohjelmia toki on. Itse pystyn myös optimoimaan hiukan eri hinnoilla.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3445
Oletteko lukitun vitosen ja luistavan kutosen välillä huomanneet kulutuksessa eroa tuossa tasaisessa ajossa?
Joskus tätä testailin ja muistaakseni kulutus oli hyvin identtinen molemmissa tilanteissa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10151
  • Teiden tukko
Tänään taas rääkättiin autoa, rapiat 30⁰C ulkona lämmintä ja asuntovaunu perässä reissuun. *taavih->
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Kulkukoira  Proturbo