Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 850 T5 purkaa akkua.

  • 16 Vastauksia
  • 2075 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jesse Tolppala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Volvo 850 T5 purkaa akkua.
« : 31.08.2022, 13:12:21 »
Morjesta! Löytyiskö täältä apua meikäläiselle, elikkä kysessä siis 850 T5 vm94 ja jättää tyhjäkäynti moottorin surisemaan kun auton sammuttaa... mistäköhän lähtisi vikaa etsimään. Kiitos jo etukäteen jos täällä joku fiksumpi osaisi auttaa avutonta :)

Edit: myös suuttimille tulee virtaa koko ajan, vaikka virrat pois päältä, kuten tyhjäkäynti moottorillekkin...
« Viimeksi muokattu: 26.04.2023, 11:33:52 kirjoittanut Jesse Tolppala »

Poissa ilmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • www.vrcf.fi
Vs: Hei ihmiset! Tarvis apuja
« Vastaus #1 : 01.09.2022, 17:36:47 »
Onko mitään vikakoodeja..

Poissa Jesse Tolppala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Hei ihmiset! Tarvis apuja
« Vastaus #2 : 01.09.2022, 17:49:47 »
Onko mitään vikakoodeja..
Ei oo mittään....

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: Hei ihmiset! Tarvis apuja
« Vastaus #3 : 01.09.2022, 18:26:52 »
Kyllä se hetken surisee mutta jos oikeesti jää päälle niin voihan relettä vilkasta, on siinä jäähdyttimen flektin yläosan telineessä.
Kato miten lämpömittari käyttäytyy, noissa on hapettumavikaa lämpöanturin liittimessä tai sitten anturi voi olla kuolemassa ja sekin vaikuttaa iac venttiiliin.

Kannattaa panostaa otsikon muotoiluun niin asiasta tietävät vilkaisevat helpommin. ;)
Minäkään kun en oo ihminen. V:>
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jesse Tolppala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Hei ihmiset! Tarvis apuja
« Vastaus #4 : 01.09.2022, 18:31:52 »
Kyllä se hetken surisee mutta jos oikeesti jää päälle niin voihan relettä vilkasta, on siinä jäähdyttimen flektin yläosan telineessä.
Kato miten lämpömittari käyttäytyy, noissa on hapettumavikaa lämpöanturin liittimessä tai sitten anturi voi olla kuolemassa ja sekin vaikuttaa iac venttiiliin.

Kannattaa panostaa otsikon muotoiluun niin asiasta tietävät vilkaisevat helpommin. ;)
Minäkään kun en oo ihminen. V:>
Hei iso kiitos! Täytyypi vähän tutkiskella, helppo nyt kun tietää missä se on :) ja joo tosiaa, ensimmäistä kertaa ikinä tänne kirjottelin ni menkööt sen piikkiin :D ja siis joo tosiaan jää päälle niin pitkäksi aikaa ennenku akusta loppuu virta...

Onko se nyt sitten tämä mötikkä? Ei tossa flektin päällä muuta ollut, ja eikö kaiken järjen mukaa rele irti sen pitäis sammua ? Mutta ei sammu, että mistä helvetistä se ottaa virtaa ja mikä sitä ohjaa....
« Viimeksi muokattu: 02.09.2022, 14:41:55 kirjoittanut Jesse Tolppala »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: Hei ihmiset! Tarvis apuja
« Vastaus #5 : 02.09.2022, 17:06:03 »
Jaa. kato kun en oo ihminen niin voi olla väärä luulo mullakin. :)
Tuo rele mitä pitelet on kuitenkin jäähdyttimen flektin rele.

Ecuhan tuota venttiiliäkin ohjaa, liekö sille sitten ees omaa relettä? On niin kauan kun itellä oli noita kasipätkiä.
Voi tulla sellasen overload releen kautta joka syöttää paljon muuallekin.

Tempaa se ecu kouraan kun on niin helppo hommakin ja kato että pinnit on ok eikä hapettumia.
Saahan sen ecun aukikin helposti että voi tutkia sisältäkin.

Luulis täällä jonkun tietävän varmasti kun ovat enemmän tuon mallin kanssa hääränneet? :juhau:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jesse Tolppala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Hei ihmiset! Tarvis apuja
« Vastaus #6 : 02.09.2022, 17:42:24 »
Jaa. kato kun en oo ihminen niin voi olla väärä luulo mullakin. :)
Tuo rele mitä pitelet on kuitenkin jäähdyttimen flektin rele.

Ecuhan tuota venttiiliäkin ohjaa, liekö sille sitten ees omaa relettä? On niin kauan kun itellä oli noita kasipätkiä.
Voi tulla sellasen overload releen kautta joka syöttää paljon muuallekin.

Tempaa se ecu kouraan kun on niin helppo hommakin ja kato että pinnit on ok eikä hapettumia.
Saahan sen ecun aukikin helposti että voi tutkia sisältäkin.

Luulis täällä jonkun tietävän varmasti kun ovat enemmän tuon mallin kanssa hääränneet? :juhau:
No niimmä vähän meinasinki et eikai se tämä oo, mut tosiaa oli ainut mikä siin flektin päällä oli, ja tiedä sitte onko vai ei, joo täytyypi kattoa sitäkin sitte. Nii toivon mukaan olisi joku joka osais kertoo mikä mättää, tehnyt tuota jo useamman vuoden, ni ois kyl kiva saada kondikseen  :)
« Viimeksi muokattu: 02.09.2022, 17:46:48 kirjoittanut Jesse Tolppala »

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #7 : 03.09.2022, 01:25:19 »
IAC venttiiliä ohjataan ECUlla asteittain ei On-Off. Eli siitäkin.. ei ole relettä välissä. Ois aika huaska tyhjäkäynti muuten.

Yleisesti laitteita ohjataan maadoituksella ja nuo saavat jatkuvan +12V muualta.. Käytän Motronic M4.4 esimerkkinä niin samasta kuin suuttimet. Tätä venttiiliä ohjataan pulssin pituudella.


Jos siellä joku häröilee ja vuotaa virtaa sille? Voit mitata siis tuleeko akunjännite esim. suuttimille kun ei pitäisi.. Main relay, fuel system Releen kautta tulisi jännite jos se jääpi päälle tai sen kärjet on "limaiset" ja ei palaudu kunnolla ja ECU kun on kiinni mosfetit siellä kelluu antaen maadoituksen aiheuttaen ilmiön tai jostain muualta tulee maadoitus -- tarkista moottorin maadoituksien kunto...(?)


Edit: Noh siis väitin ei relettä mut kumosin samassa viestissä senkin tavallaan.  :D

« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 01:30:09 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa Jesse Tolppala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #8 : 03.09.2022, 10:18:48 »
IAC venttiiliä ohjataan ECUlla asteittain ei On-Off. Eli siitäkin.. ei ole relettä välissä. Ois aika huaska tyhjäkäynti muuten.

Yleisesti laitteita ohjataan maadoituksella ja nuo saavat jatkuvan +12V muualta.. Käytän Motronic M4.4 esimerkkinä niin samasta kuin suuttimet. Tätä venttiiliä ohjataan pulssin pituudella.


Jos siellä joku häröilee ja vuotaa virtaa sille? Voit mitata siis tuleeko akunjännite esim. suuttimille kun ei pitäisi.. Main relay, fuel system Releen kautta tulisi jännite jos se jääpi päälle tai sen kärjet on "limaiset" ja ei palaudu kunnolla ja ECU kun on kiinni mosfetit siellä kelluu antaen maadoituksen aiheuttaen ilmiön tai jostain muualta tulee maadoitus -- tarkista moottorin maadoituksien kunto...(?)


Edit: Noh siis väitin ei relettä mut kumosin samassa viestissä senkin tavallaan.  :D
Niinii aivan :D mutta joo eipä se kai auta kun tsekkailla nuokin sitte :) Ja virtaahan se jostain saa kun on koko ajan päällä, mistä ni sehän se mysteeri onkin.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 10:25:18 kirjoittanut Jesse Tolppala »

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #9 : 03.09.2022, 11:56:57 »
Se mistä repäsit irti edellisen jäähdytystuulettimen releen on toisessa reunassa sitä flektiä pienempi rele roikkumassa johon viittasin itse. Ainakin pari vuotta uudemmissa vehkeissä ja menee johtonipussa edellisen releen kanssa jota seurata jos tämä edellinen oli vasemmassa reunassa on toinen oikeassa reunassa.

Jos ei niin vilkaisen vanhempia piirrustuksia jos tekivätkin tuona vuonna eri tavalla.
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa Jesse Tolppala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #10 : 03.09.2022, 12:25:16 »
Se mistä repäsit irti edellisen jäähdytystuulettimen releen on toisessa reunassa sitä flektiä pienempi rele roikkumassa johon viittasin itse. Ainakin pari vuotta uudemmissa vehkeissä ja menee johtonipussa edellisen releen kanssa jota seurata jos tämä edellinen oli vasemmassa reunassa on toinen oikeassa reunassa.

Jos ei niin vilkaisen vanhempia piirrustuksia jos tekivätkin tuona vuonna eri tavalla.
Tuo jäähdytyspuhaltimen tai mikä nyt sit olikaan oli kuskinpaikalta katottuna oikealla ja tämä

Googlen mukaan polttoainapumpun rele vasemmalla.

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #11 : 03.09.2022, 13:17:02 »
Volvo dokumentit vuodelta 96 sanoo tuon nimeks "Main relay, fuel system". Joten jos otat se irti kun se tekee sitä niin mitä tapahtuu? Loppuu ilmiö?


"Fuel Pump relay" mitä netin maailma kutsuu on saman Volvon dokumentin mukaan konepellin alla suoraan rele/sulake boxissa olevassa mustassa laatikossa oikeassa rivissä keskimmäinen kahden isomman releen tai moduulin välissä.. yläpuolella on pitempi "Control Module, cruise control" ja alhaalla poikittain "Main headlight relay with bulb failure warning sensor". Molemmat releet siis ovat yksillä kärjillä varustettuja jos samaa mallia molemmissa paikoissa käytetty niin ymmärrän nimityksen.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 13:24:57 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa Jesse Tolppala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #12 : 03.09.2022, 13:39:27 »
Volvo dokumentit vuodelta 96 sanoo tuon nimeks "Main relay, fuel system". Joten jos otat se irti kun se tekee sitä niin mitä tapahtuu? Loppuu ilmiö?


"Fuel Pump relay" mitä netin maailma kutsuu on saman Volvon dokumentin mukaan konepellin alla suoraan rele/sulake boxissa olevassa mustassa laatikossa oikeassa rivissä keskimmäinen kahden isomman releen tai moduulin välissä.. yläpuolella on pitempi "Control Module, cruise control" ja alhaalla poikittain "Main headlight relay with bulb failure warning sensor". Molemmat releet siis ovat yksillä kärjillä varustettuja jos samaa mallia molemmissa paikoissa käytetty niin ymmärrän nimityksen.
Ei tapahatunut mitään, entiseen malliin surisi....

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #13 : 03.09.2022, 14:04:18 »
Eiks tuo kuvan rele ole suutinrele?
Kun katsoo kytkentää niin se vikahan voi olla just tossa.



Jos jättää päälle niin siellähän on silloin suuttimillakin aina jännite.
Tuonko siis irroitit ja surina jatkuu?

Sähkö on sinistä ja sattuu... :P

No joo, tuli vähän toistoo näköjään...
Siellä on varmaan tuon releen johtosarjassa johdot menny yhteen tjs.
En mäkään osaa enempää sanoa, pitäs mittarilla hosua niinkuin Xanthe_ sano.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 14:50:24 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Hei ihmiset! Tarvis kiperästi apua.
« Vastaus #14 : 03.09.2022, 14:08:20 »
Eiks tuo kuvan rele ole suutinrele?
On ja kuten sanoin se IAC venttiili saa jatkuvan +12V samasta lähteestä (rele) kuin suuttimet.

Kaks muuta johtoa menee ECUlle A:25 ja A:11.

Yleismittari käteen ja tarkistamaan asioita tuleeko sinne jännitettä silloin kun ei pitäisi. Itseltä loppuu ohjeistukset netin yli.


IAC venttiilistä voi liitin irrallaan mitata Pinnien 1-2 ja 2-3 väliltä Ohm alueella yleismittarilla jolloin pitäisi olla 9-14 Ohm lukemat. Siellä on kaks käämiä jos oikein ymmärrän kun erillis signaalit "avautuvalle" ja "sulkeutuvalle" ECUlla listattuna joihin tulee maadoitus pulssi kun ECU sitä komentelee.

Volvo ohjeistaa myös irrallaan koettamaan pyörähtääkö se käsin manuaalisesti auki ja kiinni mut en siitä tiedä tarkemmin onko miten hyvä ohje.

Vielä sinuna mittaisin esim. mistä tahansa suuttimen liittimeltä (miinus akun napaan, ja plussa 50% jompikumpi liitin on +12V että vuotaako sinne +12V kun jää surisemaan) vaikka rele olisikin irti jos johdot menny rikki matkalta.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2022, 14:48:42 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

 

Kulkukoira  Proturbo