Vaihdoin kesällä V70 2.5T-moottoriin pakopuolen VVT-pyörän käyttäen nokkien lukitustyökalua, sen jälkeen on tullut ajeltua useamman tuhat kilometriä ilman ongelmia.
Nyt viime päivinä on alkanut tulla vikakoodia ECM-671C (välillä tulee pelkkä koodi ilman vikavaloa ja välillä syttyy koodin mukana moottorivalokin), joka tarkoittaa sitä, että pakonokka olisi vähän edellä kampiakselia, jos nyt oikein ymmärsin.
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-671CKoska tein tuon VVT-rempan kesällä, niin oletus on, että siinä on ajoitus voinut mennä vähän pieleen, vaikkakin auto toimi ihan hyvin ja ilman vikakoodeja pari kuukautta. Voi vika varmaan olla muuallakin ja sen vuoksi putsasin ja testasin VVT-solenoidin, se toimii hyvin, mutta vika ei poistunut.
Nyt ajattelin, että jos siirtäisin pakopuolen pyörää yhden hampaan verran vastapäivään, tämähän onnistuisi helpohkosti vaikka parkkipaikalla. Onko kokeilemisen arvoinen temppu vai olisiko muita ehdotuksia mahdollisesta viasta tai mitä voisi kokeilla? Toki löytyy se nokkien lukitustyökalu, joten voisihan tuon ihan viimesen päälle tsekata, mutta siinä pitää kuitenkin vähän jo purkaa ja ennemmin tekisin vähemmän kuin enemmän...
Lisättäköön vielä, että auto käy ja toimii normaalisti vikakoodista huolimatta. Lisäksi aina ei tuo moottorin vikavalo syty, vaan pelkkä koodi ilmestyy lukijaan ja silloin kyse lienee pienemmästä poikkeamasta sallitusta. Voisiko olla, että ollaan ihan siinä rajoilla, että ajoitus on lähes kunnossa? Asennuksessa esim. hihna mennyt liian kireälle ja/tai hampaat eivät VVT:n vaihdon jälkeen ole olleet ihan kohdillaan? Menisikö ihan vaan niitä hienosäätöruuveja löystämällä ja sitä kautta säätämällä?
Vidalla saisi dataa ulos, mutta sellaista ei ole.