Ei näistä ny kannata hermostua. Aina on mielensäpahoittajia, sanot niin tai näin.
Juttuhan lähti alunperin liikkeelle siitä, että uusien vuosimallien Volvoissa webasto ei lämmitä moottoria. Valmistaja on ajatellut asian niin, että moottorin lämmittäminen on turhaa. Diesel hörähtää käyntiin ainakin -30 asteeseen saakka lämmittämättä. Bensa varmaankin vielä kylmemmässä. Öljyt ovat vuosien varrella kehittyneet melkoisesti. Joskus muinoin moottorin saattoi saada rikki kylmäkäynnistyksessä, kun voitelu ei toiminut. Syy oli kuitenkin sen aikaisissa öljyissä, ei niinkään kylmässä säässä. Nykyvehkeitä ei saa kylmäkäynnistyksellä rikki, mutta käynnistyminen ei ole varmaa. Jos startti ei pyöritä riittävän nopeasti, ecu ei avaa suuttimia ja moottori jää käynnistymättä. Henkilöautoissa tämä tulee harvoin vastaan, mutta isommissa koneissa melko nopeasti, jo -20 asteen paikkeilla. Silloin voi täräyttää koneen käyntiin eetterillä (starttipilotilla) eikä ne koneet siitäkään hajoa. 0w öljyjen jähmepiste on vasta jossain -40 ja -60 asteen välillä.
Loppu on kiinni käyttäjästä. Jos moottorin laittaa käyntiin -30 asteessa ja ottaa heti kaikki tehot ulos, niin toki se leikkaa kiinni muutamassa sekunnissa. Männät kun lämpenevät ja lämpölaajenevat paljon lohkoa nopeammin. Koneen pitää antaa ensin vähän lämmetä pientä kuormitusta käyttäen ennen kun antaa hanaa. Jaa, että mistäkö tiedän? Nimim. kokemusta on.