RallyBaron  Samppasport

uusien volvojen lämmitys?

  • 260 Vastauksia
  • 27680 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #180 : 06.01.2024, 13:57:48 »
Success ! Orbit, kaapeli ja CEM Koodi ja niin lähti lämmin neste kohti moottoria




V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Volovo-ko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #181 : 06.01.2024, 14:38:06 »
Itseä myös kiinnostaisi ohjelmallinen muutos, että sais Webastolla nesteen kiertämään myös koneeseen.
Onko tietoa, tekeekö kukaan Savon alueella?

Mietin myös, että jos normaalisti webasto lämmittää sisätilat ja sen jälkeen alkaa lämmittää moottoria.
Niin onko sisätilan lämpötila valinnalla merkitystä, lämmittääkö siihen lämpötilaan mihin sisätilan pyyntilämpö ennen sammutusta jäänyt? Silloin vois jättää pyyntilämmön vaikka 10 asteeseen, niin moottorille alkaisi mennä lämpöä aiemmin.

Toinen mitä pakkasilla ihmetellyt, kun pakkasta 10 astetta tai enemmän ja webastolla ollut lämmityksessä, niin moottori käynnistyy heti virtojen kytkennän jälkeen, vaikka hybridin ajoakku täynnä. Eikös autolla pitäisi oletuksena pystyä lähteä sähköllä liikkeelle ja silloin myös venttiilin ohjata lämmin vesi kiertämään moottoria lämmittämään?

Autona -20 V60 T8

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2928
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #182 : 06.01.2024, 14:50:04 »
Matkustamoon työnnetään sama määrä lämpöä, riippumatta siitä että mihin asteeseen kuljettaja on jättänyt lämpötilapyynnin viime ajon jälkeen.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #183 : 06.01.2024, 16:47:03 »
Itseä myös kiinnostaisi ohjelmallinen muutos, että sais Webastolla nesteen kiertämään myös koneeseen.
Onko tietoa, tekeekö kukaan Savon alueella?

Se tarvitsee joka tapauksessa autokohtaisen PIN-koodin että pääsee koodaamaan. Perjantain aamulla laitoin pyynnin ja illalla oli PIN koodi paluumailissa.
Tarvitsee sen Orbit ohjelman, lisenssin vuodeksi ( 100USD) , CEM PIN ( 125USD jos et itse sitä jostain hommaa) ja kaapelin, minulla pelasi tämä kaapeli https://d5t5.com/eshop/detail/181/voe-9513108-replacement

Ohjelmahan itse on ilmainen asentaa mutta käynnistäessä tarkistaa lisenssin ja lähettää emailiin kertakoodin millä aukeaa.

Itse toimenpide on just niin helppo kun tällä ohjevideolla. https://www.youtube.com/watch?v=ULGjrC6_H0s

Tuolla keskustelua Orbitista ja mitä sillä voi tehdä. https://forums.spaycetech.com/
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #184 : 06.01.2024, 23:37:21 »
Success ! Orbit, kaapeli ja CEM Koodi ja niin lähti lämmin neste kohti moottoria




Hienoa! Nyt on siis olemassa myös koodarin elegantti ratkaisu.

Toisessa ketjussa joku oli keksinyt 5 pennin vastusratkaisun eli venttiilin piuhat poikki ja 10 ohm vastus väliin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #185 : 07.01.2024, 15:41:57 »
Tein Orbit koodailuista oman thredin

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=142418.0

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #186 : 02.02.2024, 23:56:44 »
Volvo-forumeilla on paljon puhuttu tästä älyttömästä "downgradesta" eli vm. 2019 eteenpäin on vesiventtiilin toiminta tehtaalta torpattu siten ettei webasto lämmitä moottoria oletuksena ollenkaan vaan vain matkustamoa. Tämän saa muutettua siten, että vesiventtiilin liitin vain irroitetaan. Tästä on keskustelua ollut threadissa "Webaston toiminta V90:ssä". https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.0 Volvo V60:ssa tuo vesiventtiilin liitin on "pikkuakun" eli start/stop lisäakun alla, sama myös ehkä V90ssä? Tässä on vinkkejä miten sen saa myös XC60 T8:ssa toteutettua :
"No niin! Nyt on vesiventtiilin "huolto" tehty omaan XC60 T8 ja nämä viestiketjun ohjeet olivat sikäli hyödyllisiä, että homma onnistui. Mutta, "pikkuakun" alta/alle ei pääse helposti XC60ssa eli se on hybridipaketin alla joten ainoa? vaihtoehto on kurkata ensin kuskin puolen rengaskotelon alta ja sieltä aika syvältä löytyi se tämän viestiketjun kuvien mukainen "simpukka" eli se vesiventtiili ja sen moottorin puoleiselta/oikealta kyljestä melko syvältä se 2-pinninen liitin. Ei tuota kyllä mitenkään kotikonstein itse ainakaan olisi voinut tehdä eli vaatii nosturia tms jotta pääsee asiallisesti värkkäämään sitä liitintä ja kuskin puolen rengas on otettava irti. Huollossa käytti sellaista metallista vajaan metrin mittaista metallityökalua, jolla sai sen liittimen vedettyä. Ilmanputsarin kotelo ja niitä letkuja joutui ottamaan kokonaan irti, että se homma onnistui sekä rengaskotelon koko kaari pois.
Suosittelen Oulun alueella Huotarin korjaamo www.huotarit.com info@huotarit.com tähän operaatioon ja tietävät nyt ainakin XC60 T8 ja toisaalta myös V60 T6/T8 sekä V90 T6/T8 ja oletettavasti XC90 T8 tavat tehdä tuo eli kaikkiin pitäisi onnistua! Ottakaa yhteyttä joko Jaakko tai Heikki, yhteystiedot löytyvät sivulta mutta tässä vielä varalta Ajanvaraus: 044 3244 234, Jaakko Huotari: 040 7402 370, Heikki Huotari 044 5335 066 Toivottavasti täällä saa noita yhteystietoja myös jakaa, poistakaa mikäli tarvetta... Mutta homma nyt selvä!"​
Tämä käytäntö ja ohje toiminee kaikissa diesel/bensa/plugari T6 ja T8 eli on aika "yleishyödyllinen". Nyt autojen moottorit lämpimiksi 2019 eteenpäin ja Oulussa homman hoitaa Huotarit!
Testailen tuota vielä omassani ja laitan vikakoodeja tms kokemuksia asiaan liittyen myöhemmin!
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Territorial_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #187 : 08.02.2024, 08:45:08 »
Korjaamojen mainostaminen tähän hommaan voi olla vähän riskaapelia.
Kyseessä on kuitenkin päästöhuijaus. Tiedän, ei siinä järkeä ole mutta eniveis.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #188 : 08.02.2024, 13:42:42 »
Ei se mikään päästöhuijaus ole  :D ;D
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #189 : 09.02.2024, 07:20:58 »
Ei se mikään päästöhuijaus ole  :D ;D
Olen täysin samaa mieltä ettei tämä ole päästöhuijaus tai muukaan laiton toimenpide, koska päästöthän päin vastoin vähenevät pakkasilla, koska muutostyön jälkeen moottori on valmiiksi jo lämmin eikä näin ollen kuluta liikaa bensaa eli päästöt kyllä tässä tapauksessa juuri vähenevät eikä lisäänny. Ihan järjetön päätös tai tekninen ratkaisu monilta autovalmistajilta ja esim. dieselautoissakin ihan sama monilla merkeillä. Eivät ole ajatelleet Pohjolan ja arktisten alueiden autonkäyttöä, täysin järjenvastainen toimenpide yleensäkään miten tuo on tehty...  :idiot2: Ja positiivista Volvon osalta on se, että asian korjaaminen on tehty varsin helpoksi.
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #190 : 09.02.2024, 08:32:17 »
Olen täysin samaa mieltä ettei tämä ole päästöhuijaus tai muukaan laiton toimenpide

Toimenpiteellä auto muutetaan tyyppihyväksyntään nähden poikkeavaksi. Tämän takia merkkiliike ei tee esimerkiksi start-stopin muutoksia. Tuskin tekee näitäkään, vaikka se lienee Vidalla mahdollista, kuten Orbitillakin.

Yhteisöltä tulee jatkuvalla syötöllä päätöksiä, joissa ei ole suomalaisittain järjen häivää. Valitettavasti tuntuu siltä, että kukaan ei aja etujamme. ”Mitähän muut meistä ajattelevat” on se johtava ajatus hyväpalkkaisille myötäilijöillemme.

Ruotsissa sallitaan enemmän kaukovaloja, siellä myydään nuuskaa. Järkevää tai ei, he puolustavat kansallisia oikeuksiaan. Meidän osamme on olla ylpeä laskujen maksaja ja alistua pilkun tarkkaan säädösten tulkintaan ja valvontaan, aina ensimmäisten joukossa.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #191 : 09.02.2024, 08:58:16 »
No jos EUR6 määräysten takia auton valmistajan on valmistettava auto niin että moottoria ei voi esilämmittää webastolla ja se jälkikäteen muutetaan niin että moottorin voidaan esilämmittää niin eiköhän se ole päästöhyväksyntöihin vaikuttava muutos ?  Toisaalta polttoainekäyttöisen moottorilämmittimen varmaankin saa jälkiasentaa ? Missä lie sitten rajanveto jälkiasennettu vs. muutettu ?
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #192 : 09.02.2024, 09:58:40 »
Ei se mikään päästöhuijaus ole  :D ;D
Ei ole ja vaikka olisikin, niin mitä sitten?

Jos katsastusinssin silmään sattuisi irtonainen liitin, niin hän todennäköisesti ehdottaa vain liittimen kytkemistä kiinni. Poliisilla on muutakin tekemistä kuin ihmetellä volvoilijoitten webastojen toimintaa.
Minä lähden talkoisiin maksamaan ensimmäisen tähän liittyvän "uhrin" liikennevirhemaksua. Ilmoitelkaa, jos sellainen jollekin lankeaa. Muut osaavat sitten tökkiä liittimet takaisin kiinni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Taonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #193 : 09.02.2024, 10:29:07 »

Toimenpiteellä auto muutetaan tyyppihyväksyntään nähden poikkeavaksi. Tämän takia merkkiliike ei tee esimerkiksi start-stopin muutoksia. Tuskin tekee näitäkään, vaikka se lienee Vidalla mahdollista, kuten Orbitillakin.

Yhteisöltä tulee jatkuvalla syötöllä päätöksiä, joissa ei ole suomalaisittain järjen häivää. Valitettavasti tuntuu siltä, että kukaan ei aja etujamme. ”Mitähän muut meistä ajattelevat” on se johtava ajatus hyväpalkkaisille myötäilijöillemme.

Ruotsissa sallitaan enemmän kaukovaloja, siellä myydään nuuskaa. Järkevää tai ei, he puolustavat kansallisia oikeuksiaan. Meidän osamme on olla ylpeä laskujen maksaja ja alistua pilkun tarkkaan säädösten tulkintaan ja valvontaan, aina ensimmäisten joukossa.

Pitää paikkansa, ääni tälle!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #194 : 09.02.2024, 14:30:42 »
Minä lähden talkoisiin maksamaan ensimmäisen tähän liittyvän "uhrin" liikennevirhemaksua. Ilmoitelkaa, jos sellainen jollekin lankeaa.

Jos ja kun nämä valmisteilla olevat säädökset tulevat käyttöön, rikkeistä tuskin selvinnee liikennevirhemaksulla. Sanktiot tullevat olemaan sangen ankarat, muistaisin jopa nähneeni osviittaa ainakin raskaan kaluston manipuloinnin seuraamuksista. Saa nähdä, näissä pessimisti on harvoin pettynyt :).

 

Samppasport  Futurez