Itse olin 4-5 kk sitten samassa tilanteessa. Luin foorumeita, kyselin omistajilta ja jopa ammatikseen Volvoja korjaavilta. "Taustatyön" perusteella päädyinkin katsomaan vähän ajettujen 2011-12-mallisten sijaan noita 2014-15-mallisia facelift-versioita eli "uudella keulalla" olevia vaikka vähän enemmänkin ajettuna. Ammattilaisen mielipide oli, että ehdottomasti tuolla 2,4D-koneella, joka facelift-malleissa on fyysisesti sama tuplaturboversio kaikissa viritysasteissa D3, D4 ja D5. Lastentaudit kuulemma ovat poissa jostain 2010-11 lähtien ja samoin polttoainekäyttöinen lämmityslaite on jossain välissä vaihtunut parannettuun versioon. Automaattilaatikon öljynvaihdot kannataa olla tehtynä, mielellään n. 60-80 tkm välein ja laatikon kunto kannattaa tarkistaa kunnolla lämpimäksi ajettuna. Nykäyksiä ei saa tuntua kun vaihtaa P-->D tai D-->R tai moottorijarrutuksessa.
Selvennyksenä vielä kysyn kun en ihan ymmärtänyt, eli mikä oli ammattilaisten suosituksen syy katsoa noita facelift malleja, vai siis itse päädyit? Vaiko nimenomaan sen takia että on kautta linjan sama motti, joka ohjelmoitavissa? Kiinnostais kyllä tietää jos on vielä muistissa, että mitä nimenomaan näistä ennen faceliftiä tulleista malleista sanottiin, ehkä just 2011-2012 mallit.
Pari eri valmistajan autoa olen juuri huomannut tekevän tuota nytkähtämistä vaihtaessa, ja ne on jääneet sit kauppaan. Päteekö myös niin että R->D ei saa nytkähtää?
Tuo facelift malli ois kyllä maukas sekä ulkonäön että uudemman mittariston ja muiden sisätilan laitteiden puolesta, mutta ei kyllä kukkaroa voi venyttää enempää. Realistisesti optimaalinen (eli budjetin ylärajalla

) on vm. 2011 n. 200tkm ajettuna.