Satuin lukemaan uusimman Tekniikan Maailman kannesta kanteen. Ihmettelin ekoilla sivuilla kun volvo xc60 D4 kulutukseksi ilmoittivat 4,6l/100km/h. Noh, lehdessähän olikin sitten kyseisen auton koeajo... etuvetoisena. Kulutuslukemat antoivat sellaisia viitteitä, että loppujenlopuksi normaalin ihmisen ajossa kulutus tulisi olemaan jotain yli 6,5litran, edelleen etuvetoisena. Neliveto kun lyödään peliin mukaan niin päästään yli 7 litran. Ihmettelen tätä downsizing-buumia, sillä käytännön kulutukset eivät paljoa laske sillä, että vähennetään sylinterejä ja lisätään turboja. Kiinnostaisi tietää, minkälaiset erot on kulutuksessa vanhaan 5-sylinteriseen verrattuna käytännössä.
Isäni auto on BMW 530XDA, eli kolmelitrainen diisseli automaatti neliveto. Kävimme testaamassa hänen kanssaan 520XDA hänen normaalilla ajotavallaan. Isompikoneisen kulutus on ollut jo kaksi vuotta hänen ajossaan 6.7litraa, heitto oikeaan lukemaan noin 0.2 litraa. Tämän 520XDA kulutusmittari pomppasi samantien huimasti kun lähdimme motarin ramppia kovempiin vauhteihin. Motarilenkin keskikulutukseksi tuli vauhdilla 130km/h 8.7litraa! Motarin ramppi alas kaupunkiin niin alkoi taas kulutus laskemaan nopeasti. Nämä liian pienellä sylinteritilavuudella ei siis oikein mene vähemmällä kuin isompikoneisetkaan, vaikka teknisten tietojen valossa sen pitäisi olla mahdollista.
Pienikulutuksisimpia diisseleitä mitä koettu automaatin, mutta etuvedon kanssa, on ollut 2004 V70 D5, Bsr:n lastulla. Meni hieman yli 5,5l/100km sekalaista ajoa. Todellinen kulutushan on tärkeämpi, kuin valmistajan ilmoittama... Paitsi jos verottajalta kysymme
