Normikulutukset ja todellisuus ovat tunnetusti kaukana toisistaan. BMW on yksi parhaista manipuloijista, volvo ei ole jäänyt kiinni niin isoista heitoista, vaikka niitä silläkin on.
Eli voima tule ilmaiseksi, aina vaaditaan polttoainetta. Hyötysuhde ei moottoreissa ole hirveästi parantunut, mutta paremmalla laatikon ja moottorin yhteensovituksella/ohjauksella saadaankin sitten säästöjä. Uudemmat ovat etevämpiä, ei sille mitään voi.
Joo siis näissä on nyt hyvä muistaa että ovat verranollisia keskenään mutta ei verrannollisia normaaliin ajamiseen.
Miksi start stop esim on autoissa? Autot seisoo 6min tyhjäkäynillä per kulutus ajo lenkki. Ihme että on co2 eroa jos auto pois päälltä. Ja nopeudet mitä ajetaan (maantie ajo keskinopeus 60kmh) yms kaikki sähkölaitteet pois, ei ilman vastusta, pienemmät renkaat, +20 jnejnejne..
Vea kulutuksiin.
No sanotaanko näin että nyt on tossa keppi D4 koneessa voc`in mukaan 5,6l/100km. Ja auto näkee kaasua paljon (työsuhde joten ei säälitä) ja 1200kg venetraileria kanssa joten menee about 0,5l/100km kevyemmällä kuin aikasempi D2. Työajoa on sellainen 5min suunta mutta sitten tulee kehäteitä ja pitkin saaristoa harraste ajoja paljon. Olen saanut sen jopa 6,2l/100km kun oikein yritin sitä nostaa

ja mukavinta on että 140kmh kun ajaa turuntietä kalaan jääkulutus sellaiseen 6,0l/100km. Tämä siis tosin S60 mallissa

Mutta kyllä se vain niin otta ei ne co2 arvotkaan enään käytönössä merkkaa hirveesti muuta kuin suuntaa antavia. Esim V70 d3 aut 130co2 menee pienemällä kuin 117co2 d4 aut mutta taas tehoa enempi..