Carcom Oy  Elekma

940 B230FT vuosimalli 1998 automaattilaatikot ja yhteensopivuus aiempiin

  • 4 Vastauksia
  • 679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • www.vrcf.fi
Kyseiseen malliin kuuluva laatikko AW-71L ja vanhempaan 940:seen kuuluva ZF 4HP-22. Ovatko vaihtokelpoisia suoraan?

Kumpaan versioon löytyy paremmin väännönkestoa parantava modaus? AW:n suhteen lienee se Shift Kit - en vain löytänyt Suomesta myyjää, joka sitä tarjoaisi. Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä?


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Oikeastihan kumpikin on jätettä. 71L on accumodilla eli "shiftkitillä"kin aika pehmeä, mutta AW tuntuu kestävän kilometrejä paremmin kun ZF. ZF 4hp22 on siitä hankala, että niitä askeja on rangen 3.9 v8 perässä, bemarissa, volvossa myös vaparikoneen perässä, enkä ollenkaan jaksa uskoa että ne olisivat voimankestoon vaikuttavilta osiltaan samoja, mutta tämä on puhdasta arvailua. Eniten vääntöä tehnyt volvon turbokone, b230et, oli automaattina aina 4hp22, josta voi rohkeasti päätellä jotain tai sitten olla päättelemättä. Ne myös sopivat ristiin kun vaihtaa myös shifterin, turbiinin ja oletettavasti kardaanin. Vahva mielikuva kertoo että vetolevy olisi sama, mutta parempi ehkä ottaa sekin varuiksi mukaan.

Jos yhtään enempi meinaa virittää, on nuo kyllä tavattoman pehmosia askeja, joku isomman pään td04 ahdin mahdollistaa jo niin paljon voimaa esim putkisto+ic tyylisillä päivityksillä, ettei kummankaan eliniälle voi hääviä odotusarvoa antaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • www.vrcf.fi
Siis jos haluaa kestävämmän automaatin, pitää varautua aikamoiseen modailuun, sisätilan vaihteenvaihdinta myöden? Ja varmaankin softa. Onko otsikon mukaisessa Volvossa laatikkoa ohjaavaa ECU yksikköä, vai toimiiko se ihan mekaanisesti?

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
  • 940 230FT -98
Shiftkit on ihan vaan 3kpl sopivan mittaisia pultin pätkiä, joilla käytännössä rajoitetaan kytkinlevyjen luistoa vaihtojen aikana.
Toinen laatikon kestoon vaikuttava "modaus" on tarpeeksi iso öljynjäähdytin keulalle alkuperäisen lisäksi.
Täysin mekaanisesti ohjattu, joten ei ole ohjelmoitavaa.
Kait se noin 400nm kestää vääntöä, ainakin jonkun aikaa, kunhan vääntö ei tule kovin alhaisilla kierroksilla ::)

Esim Tonin sivuilla ohjeet shiftkitin tekoon.
Vanha topic aw:n kestosta

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • www.vrcf.fi
Kiitos linkeistä!
Alkaa hieman aukeamaan tämä automaattien ominaisuudet.

Mutta tämä Aisin AW55-50 ei taida sopia takavetoisiin? Vaikka onkin aiheeseen kuuluvalla viestiketjulla.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18868.90

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron