Carcom Oy  Elekma

XC70 DPF paine-ero

  • 20 Vastauksia
  • 2857 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #15 : 13.12.2022, 17:12:09 »
Erittäin hyvä huomio. Koodit tuli about samaan aikaan. täytyy huomenna ruveta irrotteleen antureita.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #16 : 13.12.2022, 18:02:02 »
Mittasin itseltä jännitteet, moottori sammuksissa virrat päällä (järjestys tulipellistä moottoriin päin):
Valko-vihreä: 0.05V <- maa?
Ruskea-sininen: 4.98V <- +5V?
Harmaa-sininen: 0.55V <- signaali?

Jännitemittarin toinen pää oli akun minus-navassa. Jännitteet ei heiluneet. Ehkäpä tähän olisi hyvä hakea vähän sieltä Vidasta referenssiä ennen ku lyö arvaukset lukkoon. Saattaa selventää että mistä kannattaa etsiä.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3034
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #17 : 13.12.2022, 18:53:29 »
Laita auton valmistenumero vaikka yv:llä niin saan vidaan tarkat tiedot autosta.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3034
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #18 : 14.12.2022, 18:57:04 »
No niin auton tiedoilla hiukan katselin noita eka viestissä olevia koodeja.
2B40 viittaa täynnä olevaan dpf:ään, paine-ero anturin letkuihin tai vialliseen paineanturiin
2BAA, dpf laskurin nollaus tekemättä, paine-eroanturin mukautus tekemättä.
8420, jonkin anturin 5v syöttö liian suuri tai pieni.
2000, oletettavasti ecm-2000, moottorin lämpötila anturi viallinen, katkos signaalissa tai maatossa.
Tämä voi aiheuttaa juuri tuon koodin 8420
Ekana lähtisin tuosta laskurin nollauksesta ja paine-eroanturin sopeutuksesta, lämpötila anturin / öljyn lämpötila anturin toiminta kannattaa tarkistaa, voivat olla epäsuhteessa toisiinsa.
Nuo vtolosen mittaamat arvot ovat vidan mukaan juuri ne mitä pitääkin olla.

« Viimeksi muokattu: 14.12.2022, 19:16:05 kirjoittanut jak900 »

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #19 : 15.12.2022, 09:26:29 »
Osui tuota jäähdytysnesteen lämpötila-anturia koskien silmään tämmönen taulukko.
Tarvittaessa anturin tutkiminen pitäisi onnistua ihan yksinkertaisella vastusmittauksella, eli liitin irti ja yleismittari tilalle.
Pitäisi tulla suunnilleen tällaisia lukuarvoja suhteessa lämpötilaan ilmeisesti:
5740 Ohm -> 0°C
3700 Ohm -> 10°C
2450 Ohm -> 20°C
1660 Ohm -> 30°C
1150 Ohm -> 40°C
811 Ohm -> 50°C
584 Ohm -> 60°C
428 Ohm -> 70°C
318 Ohm -> 80°C

Elikkä jos pakkasessa suorittaa mittauksen kylmään autoon, niin pitäisi olla ainakin yli tuon 5740 Ohmia.
Toki jos kaikki lämpötila-anturit antaa diagnostiikkalaitteessa saman lämpötilan kylmässä autossa, niin olisin taipuvainen uskomaan että ne kaikki toimivat silloin oikein.

Oma näppituntuma on että liittimet kannattaa puhdistaa aina, koska se on helppoa/nopeaa ja hapettunut liitin on mielestäni ehkä yleisin sähkövika autossa. Johtoja menee sitten poikki saranoiden kohdalta tai jos on asentaja nykinyt.
jak900 tuossa antoi ymmärtää että jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötila-anturien lukemia vertaillaan keskenään ja voi aiheuttaa vikakoodin, niin varmaankin itse käyttäisin ne molemmat liittimet irti ja puhdistaisin.

Poissa RTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #20 : 17.12.2022, 20:48:48 »
Äsken mittailin ton jäähdytinnesteen lämpöanturin ja se antaa ihan loogista tietoa. Johdot sen sijaan oli aika karussa kunnossa. Kuparit näkyvissä muutamasta kohtaa. Ei kuitenkaan oikosessa.

Autocom antaa ihan loogista jäähdytinnesteen lämpötilaa. Öljyn lämpö sen sijaan ei muutu mihinkään. 5min käyttelin autoa pihassa ja koneen mukaan 46,56 astetta koko ajan vaikka jäähdytinneseen läpötila nousi tasaisesti.
Tarkastan sen vielä aamulla kun auto jääkylmä.

Muoks. Ja sopeutin kaikki anturit ja laskurit mitä vaan mahdollista oli.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo