Ajattelin että kai tästä omasta ns. realistisesta unelma-autosta voisi tänne jotain tarinaa
Koko innostus vanhoihin Volvoihin oikeastaan alkoi kun olin pikkupoika ja äidillä oli 1985 760 Volvo tosin PRV koneella enkä muista autosta paljon muuta kuin valkoisen värin ja Volvo in sports tarrat takakyljissä mutta ihastuin kyseiseen korimalliin ja nimenomaan "tiilikeulaan" ja myöhemmin muutenkin kehittynyt jonkunlainen ihailu 80 lukuun vaikken kyllä itse ollut syntynytkään. Ilmeisesti myös kähvelsin sen auton omistajan käsikirjan ennen myyntiä ja se on nyt omassa autossani.

Kun sitten alkoi olla omia tuloja katselin välillä myytävänä olevia 760 Volvoja vaikka pari 740iä oli ollut mutta jostain syystä piti saada juuri se "parempi" eli 760. Mutta foorumeja lukiessa ilmeinen PRV koneen osien huono saatavuus ehkä säikäytti joten aikomus oli sitten tyytyä johonkin hyvinvarusteltuun 740iin.
Sitten itse autoon joka haettiin 2021 keväällä. Muistaakseni näin tämän jo aiemminkin myynnissä jossain facebookissa mutta hinta kymmenen vuotta seisseenä ja vähäisillä kuvilla sai sivuuttamaan ilmoituksen pelkällä "Tommonen olis hieno" ajatuksella. Myöhemmin löysin auton taas nettiautosta ja nyt hinta oli jo laskenut jonkun verran ja omia säästöjäkin oli kertynyt vähän enemmän joten tiilikeula 760 punaisella sisustalla ja vielä turbolla (ja tietysti vinokoneella) alkoi todella houkuttaa.
Olihan se vieläkin aika kallis vaikka sain hieman tingittyäkin mutta tiilikeula 760 turboja ei joka päivä ole tarjolla ja pakkohan se oli saada joten hain siirtokilvet ja lähdettiin kaverin kanssa Vaasaan ehkä vähän hulluna autoa katsomaan kun kuljetuskalustoa ei ollut. Jakohihnan vaihdosta myyjä ei tiennyt ja näytti jo halkeilleelta joten koko matka Vaasasta Hyvinkäälle pelko perseessä että selvitäänkö. Matka sujui ihme kyllä lähes ongelmitta paitsi heti parin kilometrin jälkeen oikea etujarru jumitti mutta kun eihän tietysti muistettu edes mitään työkaluja ottaa mukaan niin jatkettiin vaan matkaa ja irtosihan se sitten onneksi vähän matkaa kun ajoi. Loppumatka tietysti erittäin varovasti ja kevyesti jarrutellen.
Kuvia hakua seuranneelta päivältä:





Autohan osoittautui varsin vähän räpelletyksi ja toimivaksi. Heti ensin vaihdoin tietysti jakopään hihnan, vaihdoin öljyt ja asensin alkuperäisen ilmanputsariboksin joka tuli onneksi mukana sillä tuon oravaimurin asennuksen takia ilmamäärämittari oli ihan vinossa ja sai sahata käyntiin sekä tyhjäkäynti oli erittäin epätasainen. Virtalukon pohjan sai myös vaihtaa kun se jäi starttiasentoon ellei kääntänyt avainta itse takaisinpäin. Leimalle ei loppujen lopuksi kuitenkaan tarvinnut paljon muuta kuin muutama paikka hitsata ja jarrujen läpikäynti. Keväällä 2022 leima tuli jostain syystä puhtain paperein vaikka vikalistaa menin kyllä hakemaan.

Nyt 2022 kesällä autoon tehty pieniä juttuja kuten ajovalonpyyhkimet ja huomiovalot asennettu foorumilaiselta ostetun alkuperäinen sumuvalojen johtosarjan kanssa, puskurin alaosa maalattu korinväriin kuten 760ssä kuuluu sillä puskuri on aika varmasti joskus vaihdettu 740stä kun oikea etukulma on osunut johonkin koska kotelo sen alla ei ole enää täysin suora, oikealla tarvikevilkku ja ajovalon alalista oli rikki.
Laitoin tupla-antennit koska vaikka olisi valmius sähköantennille kontin sivulla toinenkin puoli on aikanaan rei'itetty autopuhelinantennin takia niin kaksi perusantennia näyttää mielestäni hyvältä.
Netin eri myyntipalstoilta haalitut alkuperäiset TD-3041 soitin ja EQ-102 taajuuskorjain paikallaan mutta toimiakseen pitäisi vielä kehittää teline vahvistimelle jonka oletan alunperin sijaitsevan kuskin potkumuovin alla mutta en tiedä miten se olisi kiinnitettynä sinne. Mietinnässä vaihdanko hattuhyllyn HT-166 ritilöiden alla olevat uudemmat kaiuttimet entiseltä työpaikalta löytyneisiin Volvon HT-161 monitiekaiuttimiin mutta myös uusilla elementeillä.
Takavalojen ja heijastinpaneelin kadonneisiin kromeihin kokeilin paremman puutteessa alumiiniteippiä mutta eihän se onnistunut kun menee ihan rypylle.
Myöhemmin tarkoitus asentaa sumuvalot ja siirtää huomiovalot tuohon keskemmälle kunhan löytäisi leikellyn spoilerin kun ehjää en haluaisi pilata ja joku on jostain ihmeen syystä katkaissut hinaussilmukan spoilerin takaa niin tilaakin on. Myös vakiojouset olisi tarkoitus laittaa nykyisten madallusjousien tilalle.
Autoon pitäisi laittaa öljynsuodattimen siirtojalka sillä ilmeisesti näissä vanhemmissa turboissa ei sitä ole joka tekee öljynsuodattimen vaihdosta turhan hankalaa kun suodatinta pitää käännellä ja pyöritellä oikeaan asentoon sekä vielä ohjaustehostimen letkua pitää vääntää että se mahtuu sinne jolloin tiivistepinta kerää varmaan kaikki roskat mukaansa.

Asennusta odottaa myös kasa alkuperäistä tilpehööriä mutta korissakin on vielä paljon tekemistä joten saa nähdä koska ne saa paikalleen kun minulla tämä tekeminen on vielä aika opettelua varsinkin koritöiden osalta ja vasemmasta etukulmasta alkoi loppukesästä kuulua satunnaisesti outoa kolinaa jonka syytä en ole löytänyt.
Kuvia nykytilanteesta:





Pari kysymystäkin olisi jos asiantuntevammat tietäisi vastauksia:
1. Esitteen mukaan spoilerin valot on 760ssä vakiovaruste mutta tässä ei ollut niille edes johtosarjaa. Puskurin taakse kuitenkin tulee lisävalokytkimeltä jotkut johdot mutta spoileri ja valojen kannakkeet saattaa olla jääneet pois kun puskuri on vaihdettu joten voisiko olla että spoilerissa onkin ollut lisävalot?
2. Auton markkinatunnus on 10 eli Ruotsi ja autossa on kytkettynä Ruotsin huomiovalot, kuitenkin omistushistoria alkaa ihan Suomesta vuodesta 1985. Joten onko ruotsin markkinoille tarkoitettuja myyty suomeen vai olisiko tämä vain tuotu ihan uutena sieltä?