Proturbo  Autodiagnoosi

Xc90 d5 hyytyy

  • 24 Vastauksia
  • 2476 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Xc90 d5 hyytyy
« : 16.12.2022, 18:14:28 »
Moro

Aiheesta keskusteltu varmaan ennenkin. Eli -07 xc90 d5 ilmoittaa, että moottori tarttee huollon. Vikakoodit luin ja löytyi vaan ardiciin liittyvää ja hehkuihin. Hehkun vikakoodit poistui ja pyöri vähän aikaa ilman ilmoitusta. Eli ei anna laittaa kaasua juuri ollenkaan ja pintakaasulla pystyy just ja just ajamaan. Kylmänä ei meinaa pysyä käynnissä.

Poltroainesuodattimen vaihdoin. Tuskin nuo hehkun vikakoodit (6002-6005) tätä aiheuttaa..
940 classic
Amazon -68

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #1 : 16.12.2022, 18:43:33 »
Kävin vielä vikakoodit lukemassa ja tuli egr ja ilmamassamittarin koodi. 135F ja 44A0. Auto toimi vähän aikaa normaalisti kunmes limp mode meni taas päälle. Pihassa taas teki, että lähti käyntiin pyöri muutaman sekunnin ja "rymisemällä sammuksiin". Ihan kuin polttoaine loppuisi.
940 classic
Amazon -68

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #2 : 16.12.2022, 19:05:22 »
Tuo hehkujen koodi on monesti ollut kytköksissä ilmamassamittarin vikaan eli tuohon koodiin 135f
Putsaa ensin tuo ilmamassa ja jos ei auta niin vaihda.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2022, 19:08:04 kirjoittanut jak900 »

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #3 : 16.12.2022, 21:25:25 »
Tuo hehkujen koodi on monesti ollut kytköksissä ilmamassamittarin vikaan eli tuohon koodiin 135f
Putsaa ensin tuo ilmamassa ja jos ei auta niin vaihda.

Pitää kokeilla putsata. Vähän epäilyttää, että vika olisi siinä..
940 classic
Amazon -68

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #4 : 17.12.2022, 09:34:23 »
No sullahan on juuri koodi ilmamassamittarista. Tuossa vastaava tapaus, haullakin löytyy.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=96016.0
Ei kai sille sitten mitään kannata tehdä  ???
« Viimeksi muokattu: 17.12.2022, 09:36:50 kirjoittanut jak900 »

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #5 : 17.12.2022, 09:59:51 »
No sullahan on juuri koodi ilmamassamittarista. Tuossa vastaava tapaus, haullakin löytyy.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=96016.0
Ei kai sille sitten mitään kannata tehdä  ???

Kävin äsken testaamassa. Samat vikakoodit tulee.

Testerin mukaan auto käynnissä maf antaa järkeviä signaaleja ja reagoi kaasuun. Egr arvo oli ainut jota en saanut tyhjäkäynnillä muuttumaan ja arvo oli 99%?

Syy miksi en mafia haluaisi suoraan ostaa on se, että monella vika ollut kumminkin joku muu. Mutta haen tänään mafin putsausainetta ja testaan sitä ensin.

Alipaineletkija katselin ja vaikuttaisi olevan kunnossa. Pitää työpaikalla purkaa vielä pohjamuovi ja katsoa se alaputki.
940 classic
Amazon -68

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #6 : 17.12.2022, 10:19:45 »
Minkälaisia arvoja se imm antaa, monesti ne on vääriä arvoja...

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #7 : 17.12.2022, 10:43:27 »
Minkälaisia arvoja se imm antaa, monesti ne on vääriä arvoja...

Taisi olla 450 hujakoilla tyhjäkäynnillä ja siitä sitten nousi.

Edit: egr mietityttää, että onko juminut auki ja sotkee imm?

Edit2: vika päällä ollessa käynnistyy huonommin
« Viimeksi muokattu: 17.12.2022, 10:48:46 kirjoittanut moikki »
940 classic
Amazon -68

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #8 : 17.12.2022, 13:00:33 »
Jos arvo oli 450 niin mitä yksikköä?
Mikä lukija sulla on käytössä, voiko sillä ajaa tuota egr:ää eri asentoon?
Pyörreläppin tanko paikoillaan, ahto tai ilmavuoto?
« Viimeksi muokattu: 17.12.2022, 13:08:13 kirjoittanut jak900 »

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #9 : 17.12.2022, 13:40:47 »
Jos arvo oli 450 niin mitä yksikköä?
Mikä lukija sulla on käytössä, voiko sillä ajaa tuota egr:ää eri asentoon?
Pyörreläppin tanko paikoillaan, ahto tai ilmavuoto?

Minäpäs tarkastan yksiköt kuhan auton luo pääsen. Autocomin testeri ja voi ajaa egr/sopeutuksia. Ei tullut mitään herjaa kun kokeilin ajaa. Pitänee purkaa läppä edestä niin josko kameralla näkyisi, että liikkuuko.

Tanko on paikoillaan. Ahto/imuvuodot pitää käydä kunnolla läpi kuhan saan ajettua auton työpaikan halliin lämpimään..
940 classic
Amazon -68

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #10 : 17.12.2022, 16:43:56 »
Immu putsattu ja lähti käyntiin ns normaalisti ja koodien kuittauksen jälkeen pääsin muutaman kilsan ilman tehon hyytymistä. Arvot ovat mg/s ja tyhjäkäynnillä n.550 josta nousi 1200 ja seilasi välillä. Pitänee vielä sitä egr tutkia ja moottorin alta kulkeva ahtoputki ennenkun ostan uuden mafin.

Kuopion suunnalla jos jollakin on toimiva mafi jota voi hetken lainata niin voin maksaa hieman vuokraa  :P sillä kai se helpoin olisi testata
940 classic
Amazon -68

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #11 : 17.12.2022, 17:25:37 »
Juu, ahtovuotoon riittää hyvinkin pieni reikä letkussa. Viimeksi kun omasta porsi letku niin vuotoa ei kuullut kuin kuskin ikkuna avoinna ja kunnolla kenkää antamalla, johan kuului suhinat.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #12 : 18.12.2022, 13:32:40 »
Juu, ahtovuotoon riittää hyvinkin pieni reikä letkussa. Viimeksi kun omasta porsi letku niin vuotoa ei kuullut kuin kuskin ikkuna avoinna ja kunnolla kenkää antamalla, johan kuului suhinat.

Ahtoputkia tarkastellut ja en löytänyt äkkisestään mitään. "Oranssista tiivisteestä" tietysti paha mennä varmaksi sanomaan ilman ahtoputken irrotusta. Pitänee maanantaina kysyä siniseltä jos löytyisi tiiviste hyllystä kun sama kai se on vaihtaa jos putken irti ottaa kun ei montaa euroa maksa..

Taitaa seuraavaksi joutua imm kaupoille..

Edit: näkisköhän egr toiminnan jos ottais sen putken/letkun irti siitä ja laittaisi kameran kuvaamaan ja käskyttäisi testerillä.. Pitänee ainakin yrittää    :P
« Viimeksi muokattu: 18.12.2022, 13:35:19 kirjoittanut moikki »
940 classic
Amazon -68

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #13 : 18.12.2022, 14:05:28 »
Mulla on kokemusta kahdesta harmaakoppasesta. Toisesta meni EGR:n ohjain mutta ei tullut mitään koodia koska EGR jäi täysin auki ja maailma pelastui. Tehot vaan hukassa ja kulutus törkeän suuri. Vida näyttää EGR:n pyydetyn arvon ja mitatun arvon. Muistaakseni ne on toistensa inversiot, kun toinen on 100% niin toinen arvo on lähellä nollaa. Katso livedataa muuttuuko kumpikin samaa tahtia.
Sitten on ollut tuo IMM-koodi ja vikatila/vikavalo joka todellisuudessa oli sen oranssin tiivisteen pettäminen pitkässä ylämäessä täydellä ahdolla. Ajossa sitä vuotoa ei kuullut mutta paikallaan konetta huudattamalla kuuli moottoritilasta.
Ennen EGR:ää on se kaasuläppä. Koska perinteisen tiedon mukaan dieselissä kaasuläppä on ihan turha, kokeilin joskus ottaa siitä piuhan irti. Antoi saman tien vikatilan joten johonkin kaipaa sitäkin turhaketta. Noita on kai joskus menny rikki ja sen ilmeisesti kuulee äänestä kun hammasrattaat hyppii yli.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 787
Vs: Xc90 d5 hyytyy
« Vastaus #14 : 18.12.2022, 15:26:41 »
Mulla on kokemusta kahdesta harmaakoppasesta. Toisesta meni EGR:n ohjain mutta ei tullut mitään koodia koska EGR jäi täysin auki ja maailma pelastui. Tehot vaan hukassa ja kulutus törkeän suuri. Vida näyttää EGR:n pyydetyn arvon ja mitatun arvon. Muistaakseni ne on toistensa inversiot, kun toinen on 100% niin toinen arvo on lähellä nollaa. Katso livedataa muuttuuko kumpikin samaa tahtia.
Sitten on ollut tuo IMM-koodi ja vikatila/vikavalo joka todellisuudessa oli sen oranssin tiivisteen pettäminen pitkässä ylämäessä täydellä ahdolla. Ajossa sitä vuotoa ei kuullut mutta paikallaan konetta huudattamalla kuuli moottoritilasta.
Ennen EGR:ää on se kaasuläppä. Koska perinteisen tiedon mukaan dieselissä kaasuläppä on ihan turha, kokeilin joskus ottaa siitä piuhan irti. Antoi saman tien vikatilan joten johonkin kaipaa sitäkin turhaketta. Noita on kai joskus menny rikki ja sen ilmeisesti kuulee äänestä kun hammasrattaat hyppii yli.

Kaasuläpän vaihdoin uuden kesällä kun siitä meni tosiaan hampaat sileäksi. Pitää huomenna purkaa se ahtoputki irti ja vaihtaa/tarkastaa tiiviste.
940 classic
Amazon -68

 

Carcom Oy  Elekma