Tänään tuli tehtyä vaihtokaupat vm. 2020 XC60 T8:iin. Ensi perjantaina on luovutus.
Millä ajomoodilla tuota kannattaa pitää normaalissa taajama- / kaupunkiajossa jos tavoitteena on taloudellisuus? Vaihtoehtoina oli Hybrid, Pure, AWD(?) ja jotain muuta...
Tämä Volvo-merkkiliikkeen vaihtoautomyyjä muuten tokaisi, että jakohihnan vaihtoväli näissä on 5v/150 tkm, joten näyttää tuokin "tieto" vaihtelevan sitä mukaa mistä asiaa sattuu kysymään. 
Minäkin komppaan tuota "pure" ajotilaa. Ollut kyllä paras ja taloudellisin. Sillä kannattaa ajaa myös pitkää matkaa. Vakiona ajotilana on aina hybrid eikä sitä saa muutettua ja siinä täyteen ladattuna sekä muutenkin ilmoittaa aina vähän pienemmän sähkörangen ja purelle vaihtaessa se aina kasvaa jonkin verran. Meillä ollut muistaakseni maksimi mitä se järjestelmä ilmoittaa 36km purella. Nyt kelien lämmettyä pääsee vähän pidemmällekin, arvioisin n. 40km ihan ok. Meillä auto on yleensä tallissa ja näin lämpimilläkin keleillä joskus vähän turhaa järjestelmä haluaa silti käynnistää bensamoottorin ja sillä mennään sitten joku 1-2min tai 500m ja sitten vaihtaa sähkölle... Tuota olen vähän ihmetellyt, että miksi tekee vaikka akku täynnä ja moottorin lämpötila jopa +15C paikkeilla. Bensalla lähtiessä moottorin teho on rajoitettu eli aika hitaasti pitää mennä. Toinen asia mikä on ollut vähän erilaista aiempaan autoon verrattuna, että joskus peruuttaessa jarrujen toiminta vaikuttaa vähän oudolta eli sitä jarrupoljinta pitää tosissaan painaa, että pysyy jarrutuntuma tai jos pitää autoa paikallaan jarrulla.
Edellinen omistaja ajoi 81tkm aikana uskomattomat 0,7L tauluun ja se nousi pari desiä, kun auto ajettiin pääkaupunkiseudulta meille. Tuo kulutustilasto pitää paikkansa, koska se oli tallentunut Sensus ajojärjestelmään ja olin edellisen omistajan kanssa myös sähköpostilla yhteyksissä ja hän kertoi tuon kulutuksen olleen tosiaan alle litran. Meillä nyt Sensuksessa vajaan 6000km ajot 4,4L eli hurja tulos tuo 0,7L kyllä on ollut 3v aikana. Pelkällä sähköllä siis menty aika lailla. Kuinkahan nopeaa tuon hybridiakuston maksimi varauskapasiteetti alkaa laskemaan? Eli tuota olen miettinyt, että voiko 3v aikana jo joku 5km lähteä maksimista pois mikäli ajettu vain sähköllä...
"Charge" toiminnolla saa käytännössä nopeiten nelivedon päälle ellei käytä sitä rullaa mikä 2020 mallissa vielä onneksi on. Meillä just sama vuosimalli. Erittäin hyvin on toiminut ja edellisen tankin kulutus 3 litraa, nyt näyttää n. 2,2 - 2,4L. Tripissä n. 850km tälle tankille ja just 1/4 mennyt eli 3000 km ajelis varmaan samalla suoritteella kaupungissa. Tosi paljon vähemmän on mennyt polttoaineisiin rahaa nyt helmikuun alusta. Sähköautoa oon kans miettinyt, mutta kyllä sillä välirahalla aika monta tankillista bensaa ostais. Ja ihan mukava sitä bensaturbon murinaakin on välillä kuunnella.
Kiihtyvyyksiä kävin mittaamassa ja sitä ennen hommasin Elekmalta Nexlink bluetooth adapterin ja alkoi heti toimia tässä mallissa eli edellinen palikka ei suostunut lukemaan mitään. Torque ja incardoc pro -ohjelmia olen käyttänyt auton datan tutkailuun. Kitkarenkailla sain kiihtyvyydeksi 6,1s ja uusilla kesärenkailla muutama veto ja paras tulos oli 5,7s eli kyllä tuolla hyvin ehtii. Kesärenkaina meillä on nyt Goodyear EfficientGrip2 SUV XL 19" standardikoolla. Mukavan hiljaiset renkaat kyllä tuli alle ja kivat ajella.
Tuosta jakohihnan vaihtovälistä oon vähän sillä kannalla, että kannattaako vielä 2v päästä siinä juuri 5v kohdilla n. 2025 keväällä heti vaihtaa sitä, koska melko vähän moottori on käynnissä ylipäänsäkin ja kuitenkin Ruoåttisa paljon pidempi tuo vaihtovälisuositus...? Sitä pitää alkaa sitten pähkäillä parin vuoden päästä. Erad öljyt ajattelin vaihdattaa n. 90tkm kohdilla ja automaattivaihteistoa vois miettiä sitten sen jälkeen ellei muuta tule.