Elekma  Autoracing

760 B28E käynnistys ongelmia

  • 22 Vastauksia
  • 2558 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa make1993

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
760 B28E käynnistys ongelmia
« : 02.02.2023, 18:35:28 »
11 vuotta ladossa seissyt 760. Olen nyt johtosarjan käynyt läpi ,tulpat ja bensansuodatin vaihdettu, pyörijä ja virranjakajan kansi tarkistettu ja putsatttu.
Johtosarjan ja bensa vuotojen korjailun  jälkeen alkoi startatessa hörähtelemään ja pari kertaa paukahti putkessa. Mutta käyntiin ei lähde. Mistäköhän sitten jatketaan vian etsintään ? On ollut aika haastava projetki kun vieras kone ja autosta on otettu moottorista osia irti seisonnan aikana. Tosin ehjänä kuulemma siihen ajettu. Ja nyt oletan että kaikki osat olisi paikoillaan

Poissa make1993

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #1 : 08.02.2023, 19:55:51 »
Sain auton käyntiin.  Virranjakajankannesta oli jäänyt puolan johto löysään . Nyt auto käy muutaman minuutin suht nätisti kierrokset n 1500. Lämmettyään alkaa käymään huonosti melkein sammuu ja yskii. Tyhjäkäyntimoottori putsattu ja vaikuttaa olevan ok. Huomasin myös että koko virranjakaja pääsee liikkumaan siellä (siellä vissiin joku säätö ? ) Mitenköhän sen osaa kiristää oikeaan kohtaan ?  Ja jarruista sen verran että , auton ollessa sammuksissa on poljin kova mutta heti käynnistyksen jälkeen löysä ja painuu pohjaan . Mistäköhän siihen löytyy syy? Kiitokset etukäteen jos joku osaa neuvoa:)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #2 : 08.02.2023, 20:47:24 »
Jarruissa on ilmaa, liian vähän nestettä tai vuoto putkistossa.
Jos on noin monta vuotta seisonut ajamatta niin ehdottomasti jarrujen läpikäynti ja uudet nesteet.
Eli vähintään jarrumäntien herkistys pitäisi tehdä jokaiseen satulaan ja sitten käydä rauhassa ajan kanssa kaikki ilmausruuvit läpi ja katsoa että saa ne ehjänä auki. Luultavasti tarvitsevat lämmitystä ja CRCtä ennen kuin edes kannattaa yrittää avaamista.
Suosittelen uhraamaan tavallista enemmän aikaa per/ilmausnippa. Meinaan että jos se menee poikki niin sitten saakin käyttää aikaa ja konsteja senkin edestä.
Katso oikea ilmausjärjestys  korjausoppaasta ja laske nestettä niin kauan läpi että tulee ihan kirkasta, eikä ole kuplia enää seassa.
Pullon kanssa kun ilmaa niin saa itsekin tehtyä ilman apumiestä tuon homman.
Uudet nesteet ja oikeassa järjestyksessä tehty ilmaus niin tulee hyvä poljintuntuma.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Paikalla Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #3 : 09.02.2023, 01:58:59 »
Jarrujen pääsylinterikin voi olla rikki, omassa syttyi jarruvian merkkivalo  nestettä vuoti satulan ja männän välistä. Jakajan runko ei nyt saa liikkua yhtään mihinkään, ennakko pielessä jos jakajassa on säätö, pitää olla kiinni oikeassa kohdassa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #4 : 09.02.2023, 08:45:09 »
Oliks tää nyt mekaaninen ruisku, k-jet?
Jos on niin yleensä niissä seisonnassa jumittuu ohjauspaineensäädin.
Jumii  kylmäasentoon eikä liiku koneen lämmetessä niin saa hirveesti pensaa eikä käy kunnolla.

Piti kysyä kun ei tuosta koneesta oo kokemusta mutta tuo E viittais siihen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9571
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #5 : 09.02.2023, 11:04:19 »
Huomasin myös että koko virranjakaja pääsee liikkumaan siellä (siellä vissiin joku säätö ? ) Mitenköhän sen osaa kiristää oikeaan kohtaan ?

B28E:ssä on elektroninen sytytys, jakajasta riittää että kansi on ylipäätään sektorilla ja mielestäni se käy paikalleen vain oikeinpäin.

Oliks tää nyt mekaaninen ruisku, k-jet?

Kyllä, K-Jet on. Ja pervouden maksimoimiseksi ilmamäärälautanen on nurinpäin lohkojen välissä.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa make1993

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #6 : 09.02.2023, 13:04:15 »
Oliks tää nyt mekaaninen ruisku, k-jet?
Jos on niin yleensä niissä seisonnassa jumittuu ohjauspaineensäädin.
Jumii  kylmäasentoon eikä liiku koneen lämmetessä niin saa hirveesti pensaa eikä käy kunnolla.

Kiitos, Pitänee tarkistaa se  ohjauspainesäädin , saakohan purettua ja putsattua mitenkä helpolla ? Tämän säätimen jouduin hommaamaan moottoriin kun puuttui kokonaan . Pitäisi kyllä olla toimivasta autosta purettu...
Entäpä mihin sen alipaine putken kuuluisi mennä? Se menee mulla nyt kylmäkäynnistys-suuttimen kylkeen.

Mistäköhän löytyisi selkeä kuva miten nämä alipaineputket/letkut tuolla moottorin takapäässä kuuluisi olla ?  Aikamoinen sekasotku siellä ja osa letkuista on ollu irti kun olen auton ostanut niin on vaara että ne siellä väärässä järjestyksessä... :idiot2:


Jarruissa on ilmaa, liian vähän nestettä tai vuoto putkistossa.
Jos on noin monta vuotta seisonut ajamatta niin ehdottomasti jarrujen läpikäynti ja uudet nesteet.
Eli vähintään jarrumäntien herkistys pitäisi tehdä jokaiseen satulaan ja sitten käydä rauhassa ajan kanssa kaikki ilmausruuvit läpi ja katsoa että saa ne ehjänä auki. Luultavasti tarvitsevat lämmitystä ja CRCtä ennen kuin edes kannattaa yrittää avaamista.
Suosittelen uhraamaan tavallista enemmän aikaa per/ilmausnippa. Meinaan että jos se menee poikki niin sitten saakin käyttää aikaa ja konsteja senkin edestä.
Katso oikea ilmausjärjestys  korjausoppaasta ja laske nestettä niin kauan läpi että tulee ihan kirkasta, eikä ole kuplia enää seassa.
Pullon kanssa kun ilmaa niin saa itsekin tehtyä ilman apumiestä tuon homman.
Uudet nesteet ja oikeassa järjestyksessä tehty ilmaus niin tulee hyvä poljintuntuma.

Jarrut on herkistelty ja yksi uusi satula on paikallaan, ilmasin ainoastaan tästä nurkasta . Täytynee käydä loputkin nurkat läpi .
Vuotoja ei silmämääräisesti näy missään. 
« Viimeksi muokattu: 09.02.2023, 13:09:07 kirjoittanut make1993 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #7 : 09.02.2023, 13:06:20 »
Siitäkös se pervo... Peugeot renault volvo.
Vois melkeen lyödä vetoa tuosta jumista tai sitten on hukannut virran op säätimeltä.

Saa sen avattua. Bimetallijousi siellä on ja sitä lämmittämällä asento muuttuu.


« Viimeksi muokattu: 09.02.2023, 13:24:47 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa make1993

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #8 : 09.02.2023, 13:16:41 »
Siitäkös se pervo... Peugeot renault volvo.
Vois melkeen lyödä vetoa tuosta jumista tai sitten on hukannut virran op säätimeltä.

Tuleeko virta kokoajan op säätimelle ?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #9 : 09.02.2023, 13:29:04 »
Virrat päällä joo. Joskus oli hukannu virrat mulla niin vedin hypyn lisäilmaventtiililtä kun kaavion mukaan pitäis tulla samasta pisteestä molempiin.
Ei tullu. ??? Tuon tempun jälkeen alko pelaamaan.
Mut jos sulla pitäis olla toimiva säädin niin kato se virtapuoli.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #10 : 10.02.2023, 21:40:59 »
Tuleeko virta kokoajan op säätimelle ?
Käydessä, ei virrat päällä riitä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #11 : 10.02.2023, 22:00:41 »
Käydessä, ei virrat päällä riitä.
P> en väitä vastaan. ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa make1993

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #12 : 11.02.2023, 15:12:12 »
Käydessä, ei virrat päällä riitä.

Iso kiitos, tämä jeesasi huomattavasti
Minkä väriset johdot kuuluisi alunperin mennä startille/ laturille, öljynpaineelle ? Mulla menee sinne nyt 7 eri johtoa josta osa irti
« Viimeksi muokattu: 11.02.2023, 15:13:55 kirjoittanut make1993 »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1801
  • It's Hip To Be Square
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #13 : 14.02.2023, 11:47:53 »
Kiitos, Pitänee tarkistaa se  ohjauspainesäädin , saakohan purettua ja putsattua mitenkä helpolla ? Tämän säätimen jouduin hommaamaan moottoriin kun puuttui kokonaan . Pitäisi kyllä olla toimivasta autosta purettu...
Entäpä mihin sen alipaine putken kuuluisi mennä? Se menee mulla nyt kylmäkäynnistys-suuttimen kylkeen.

Onkohan tämän moottorin polttoainejärjestelmässäkin jotain pervoa? ??? Nimittäin ei "normaalin" vapaastihengittävän K-Jettiläisen ohjauspaineensäätimeen saati kylmäkäynnistyssuuttimeen tule minkäänlaisia alipaineletkuja, ainoastaan bensaa ja lämmitysvirtaa. Turbon OP-säädin lienee poikkeus, eikös se jollain tavalla haistele ahtoja?

Mutta kuten sanoin, PRV on itelle täysin tuntematon laitos.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2453
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 B28E käynnistys ongelmia
« Vastaus #14 : 14.02.2023, 17:44:29 »
Mulla oli V6 Caprin K-Jetti 164:sessa, ja siinä oli alipaineohjattu op-säädin

Eli on niitä vapareissa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Autoracing  KL-varaosat