Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 ja oikuttelevat sähköt

  • 15 Vastauksia
  • 1656 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
V70 ja oikuttelevat sähköt
« : 07.02.2023, 20:47:07 »
Kyseessä 2000 vuosimallin V70 T5 manuaali, jolla ajettu rouheat 620tkm

Autoon on ilmeisesti joskus vaihdettu mankka, lämppärin paneeli ym. sisustan osia, sillä autossa on tapahtunut biohasardi onnettomuus. Autoon on vissiin myös laitettu joku epämääräinen ohjelma aikanaan, kun vetää vasta kolmosvaihteella kunnolla alkaen 4000rpm, ykkösellä ja kakkosella meno kohtuu vaisua T5:ksi

No edellä mainitut seikat johtavat siihen että auton sähköt toimii hyvinkin sekavasti.

Mainittakoot:
-Moottorivalo palaa ja herjaa "pakokaasuja huolla pian", nollaamisen jälkeen vikailmoitus tulee takaisin kun on ajellut jonkin aikaa
-Ovet lukkoon laittaessa varashälytin aktivoituu hetken kuluttua itsestään
-Apparin ovi lukitsee itseään peruutusvaihde silmässä
-Lähtee yleensä vasta toisella starttauksella käyntiin. vaihdettu ajonestoantenni jonka jälkeen välillä lähtee jopa ensimmäisellä mutta yleensä vasta toisella. Ennen antennin vaihtoa oli ongelmana myös että satunnaisesti autoa ei saanutkaan enää käyntiin, startti ei lähtenyt pyörimään ja tarpeeksi kun renklasi niin ilmoitti "Elektroninen ajonesto aktivoitu, katso ohjekirja" tjsp. Tämä ei ole toistunut enää antenninnvaihdon jälkeen
-Auto unohtaa välillä käynnistyksen jälkeen puhaltimen asetukset. Epäiltiin että voisi olla väärän lämppärin säätöpaneelin syytä. Siniseltä saatiin auton alkuperäisen paneelin numero VINin perusteella ja hommasin tällaisen sitten purkuosana. Uudessa paneelissa takalasin lämppärinnä ja penkinlämmittimien nappien valot ei toimi. Puhallin jää myöskin n. 20 sekunniksi päälle kun auton sammuttaa ja uudelleenkäynnistäessä on hetken mykkänä ennenkuin alkaa puhaltamaan ja valot syttyy paneeliin. Myöskin lämppärin paneelin irroituksen jälkeen herjaa "Airbag, huolla välittömästi" tjsp. Bägivalo ei kuitenkaan pala
-Puhaltimen paneelin alanapit ei myöskään toimi, DSTC nappi kääntää peilit sisään mutta peilinappi tai se sädekehä nappi eivät tee mitään
-Välillä käynnistäessä ECU nollaantuu(?) ja auto käy tyhjää hyvin vaellellen ja saattaa sammuakin ja pitää ajamalla opettaa ECU uusiksi että käy kunnolla

Mitä kaikkea tässä nyt lähtisi kokeilemaan? Tai no varmaan ihan kaikkea voi joutua tekemään kun edes alkuperäisten sähköosien numeroista ei ole tietoa, mutta vinkkejä mistä aloittaa ongelmien perkaamista. Suoraan ei varmaan kannata käydä ajamassa softia uudelleen CEMiin ja ECUun, ei lie ihan halpa operaatio "huvikseen" kokeiltavaksi?

Itsellä taidot mallia kaasari ja kärjellinen sytkä niin kaikki apu otetaan vastaan  :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #1 : 07.02.2023, 22:17:02 »
Ilmastointipaneliin sähköistä sähköt päällä irroittaminen aiheuttaa aina srs-vian joka pitää nollata sopivalla testerillä, se on normaalia.

Nollaa vikakoodit, oleta että osa vaihdetuista osista ei ole autoon sopivia ainakaan ilman ohjelmointia, Volvolla softien päivitys toisi vakiosoftan ecuun takaisin jos sitä haluaa. Ja jossain esiml. saranan lähellä kontissa tai ovessa voi olla lisäksi oikosulku joka sekoittaa lisää.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #2 : 07.02.2023, 23:55:02 »
Pitäis varmaan omistaa joku suht kunnollinen lukija että sais kaikki koodit talteen nollauksen jälkeen.
Kai siellä kattikin on jo paskana ja se magneti marellin läppäkotelo.
Ihan kunnolla tuntuu olevan sekasin.

Tuo puhalluksen temppuilu voi olla ihan normaali kuivatusilmiö.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #3 : 08.02.2023, 06:18:17 »
Pitää tosiaan aloittaa varmaan katsomalla sulakkeet, luukkujen johdot yms ongelmakohdat ja käydä kunnon testerillä cemmi ja ecm viat katsomassa. CEMin käyttäminen tarkastettavana varmaan myös hyvä idea.

Mitenkäs muuten kun sitten alustetaan nuo softat niin onko se yks hailee mitä osia on kiinni, eli kaikki saa sopeutettua autoon? Tai ainakin saman aikakauden osat samoilla ominaisuuksilla mutta eri orkkisnumerolla (tuo automaatti-ilmastoinnillisen puhaltimen paneeli) kun laittaisin mielelläni siihen tilaisuuteen tuon oikealla numerolla olevan kiinni vaikka nyt oikkuileekin.

Saako varashälyttimen ohjelmoitua kokonaan pois käytöstä?

En usko että moottoripuolella on erittyisemmin vikoja tuon Pirkka-softan lisäksi, tullessaan pari puolaa oli halkeillut ja ne liimattiin tiiviiksi niin loppui rötääminen. Nyt kun eilen oli akku irti niin vikavalo ei ole syttynyt ainakaan tänään 25km työmatkan aikana. Myös päästötestistä tuli ihan kikkailematta hyväksytty tulos niin en usko että kattikaan olisi entinen  :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #4 : 08.02.2023, 08:58:50 »
Hälyttimen saa ohjelmoitua pois.
Ota sulake 38 kojelaudan päädystä pois niin ei pitäis ainakaan huutaa. Siren alarm.

Näkyy olevan normaalikilometreillä, mulla vasta sisäänajossa 478tkm. *nuqquun->

Toimiiko se dstc? Siis kun ei ole painettuna niin ei meinaa päästä liukkaalla mihkään ja kun on painettuna niin antaako sutia ja merkkivalo palaa mittaristossa?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #5 : 08.02.2023, 09:51:43 »
Luistonesto itsessään toimii, nappi vaan ei tee mitään. Käänsi peilit sisään DSTC napista ennenkuin vaihtelin niitä paneeleita jonka jälkeen alanapit ei toimi enää ollenkaan.

Itselle tullessa syksyllä tosin ei toiminut ollenkaan ja renkaat löi vaan tyhjää pidon hävitessä. herjasi myös jatkuvasti DSTCtä tuolloin, mutta liukkailla ajaessa alkoi yhtäkkiä toimimaan. Liekö sitten kalibroitunut ajamalla :idiot2:

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #6 : 08.02.2023, 10:03:33 »
Luistonesto itsessään toimii, nappi vaan ei tee mitään. Käänsi peilit sisään DSTC napista ennenkuin vaihtelin niitä paneeleita jonka jälkeen alanapit ei toimi enää ollenkaan.

Itselle tullessa syksyllä tosin ei toiminut ollenkaan ja renkaat löi vaan tyhjää pidon hävitessä. herjasi myös jatkuvasti DSTCtä tuolloin, mutta liukkailla ajaessa alkoi yhtäkkiä toimimaan. Liekö sitten kalibroitunut ajamalla :idiot2:
Nuo katkaisijat pystyy itsekin ohjelmoimaan uudelleen ilman testeriä. Akun kenkä irti ja katkaisijat irti. Sen jälkeen akun kenkä takaisin ja katkaisimet paikoilleen. Ne voi laittaa ihan mihin järjestykseen haluaa. Niissä on itsessään äly ja auto kyllä tietää mitä pitää tapahtua mistäkin katkaisijasta.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #7 : 08.02.2023, 12:45:49 »
Autossa pitää olla yleensä samat versiot sähköistä että ohjausboksit ja radiot ym. käy ristiin kunnolla. Boksissa sama numero monessa tapauksessa tarvitaan, jotkut tarttee ohjelmointia päälle.

Sähköt vaihtui ainakin 2003 loppuvuodesta ja oisko ollut 2002 alussa tms.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #8 : 08.02.2023, 12:54:59 »
Juuri näin ja aina ei boksien numerotkaan riitä että ovat samoja, softaversiot voivat olla erit ja voivat aiheuttaa kaikkea mukavaa lisä puuhaa.

Poissa 745EVO

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #9 : 08.02.2023, 18:53:52 »
Sulakkeet ja luukkujen johdot katsottu läpi eikä osunut mitään poikkeavaa silmään. Samalla vaihdoin palaneen kilvenvalon kun herjannut kokoajan "Sivuvalo palanut" muttei auttanut, eiköhän tääkin ole jonkun väärän valokatkaisimen aiheuttamaa  :D

Toi puhaltimen säätöpaneeli oli muistaakseni 01 vuoden S60stä eli oletettavasti samoilla sähköillä varustettu mutta mene ja tiedä..

Alanapit ei yllämainituilla ohjeilla heränneet toimimaan. Niissä toki nyt ei sinänsä itselle hyödyllisiä ominaisuuksia ole ettei maailma niihin kaadu

Täytyy alkuun ne vikakoodit paremmalla testerillä luetuttaa ja jos näyttää pahalta niin varmaan lähettää cemmi korjattavaksi, ilmeisesti tuo "Pakokaasuja, huolla pian" viesti voisi viitata cemmivikaan.
Sitten jostain tuo alkuperäinen 800-sarjalainen mankka metsästää, lyödä toi ostettu paneeli kiinni ja koittaa käydä ajamassa softat uusiksi niin pääsisi ehkä jollain tasolla eteenpäin. Myös pitäisi apparin lukkolaitetta johtoineen sörkkiä ja kokeilla toisella josko lopettaisi itsestään lukittautumisen.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6643
  • Global alligator
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #10 : 08.02.2023, 19:18:48 »
Sivuvalo tarkoittaa näissä ihan sitä takavaloa. Poltin pimeä tai eri tehonen poltin jossain takavalossa.
Kilvenvalot ei mun mielestä edes ole valvonnan piirissä.
Syynää takavalot.

Sen pakokaasuherjan voi tehä vaikka huono puola, tulppa, viallinen map anturi, imm tai imuvuoto.
Nii ja näissä tais vielä olla erillinen imuilman lämpöanturi, uudemmissa se on samassa mapin kanssa.
Mutmut koodeja lukeen vaan. :ristus

En usko että siellä sellaista ohjelmaa on joka antaa pienemmillä vaihteilla tehoja vasta 4000 jälkeen, kyllä sen pitäs 1-2 vaihteillakin antaa jo alle 3000 tai siinä nurkilla melko hyvän väännön.
Kolmosvaihteella pitäis työntää 3000--->jo ihan täysiä.
Jossain muussa vika.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #11 : 08.02.2023, 21:14:53 »
Missäpäin tämä auto on? Meillä monilla vida käytössä niin saadaan kyllä katsottua sitä ennen kuin lähtee siniselle euroja kantamaan.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 421
  • Old
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #12 : 08.02.2023, 22:20:29 »
Sulakkeet ja luukkujen johdot katsottu läpi eikä osunut mitään poikkeavaa silmään. Samalla vaihdoin palaneen kilvenvalon kun herjannut kokoajan "Sivuvalo palanut" muttei auttanut, eiköhän tääkin ole jonkun väärän valokatkaisimen aiheuttamaa  :D

Toi puhaltimen säätöpaneeli oli muistaakseni 01 vuoden S60stä eli oletettavasti samoilla sähköillä varustettu mutta mene ja tiedä..

Alanapit ei yllämainituilla ohjeilla heränneet toimimaan. Niissä toki nyt ei sinänsä itselle hyödyllisiä ominaisuuksia ole ettei maailma niihin kaadu

Täytyy alkuun ne vikakoodit paremmalla testerillä luetuttaa ja jos näyttää pahalta niin varmaan lähettää cemmi korjattavaksi, ilmeisesti tuo "Pakokaasuja, huolla pian" viesti voisi viitata cemmivikaan.
Sitten jostain tuo alkuperäinen 800-sarjalainen mankka metsästää, lyödä toi ostettu paneeli kiinni ja koittaa käydä ajamassa softat uusiksi niin pääsisi ehkä jollain tasolla eteenpäin. Myös pitäisi apparin lukkolaitetta johtoineen sörkkiä ja kokeilla toisella josko lopettaisi itsestään lukittautumisen.
Sivuvalo on se ylempi takaparkki ja ainaki STC-nappia joutuu painamaan jonkun aikaa et jotain tapahtuu???
RTS

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #13 : 08.02.2023, 22:44:02 »
Takaparkeissa (meillä S60) polttimonpohjasta niitä kielekkäitä kääntänyt ylemmäs ja putsannu niistä hapettumat pois kun kahdessa ollu huono kontakti. Toiminut sen jälkeen ok ilman rystysillä naputusta.

Myös polttimot oltava samalla wattimäärällä kun noita täsmälleen saman näköisiä on myynnissä 5w ja 4w. Mittaa jännitteen eroja jolloin erikokoiset jo voi herjaa antaa.

SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 ja oikuttelevat sähköt
« Vastaus #14 : 09.02.2023, 05:10:42 »
Alanapit ei yllämainituilla ohjeilla heränneet toimimaan. Niissä toki nyt ei sinänsä itselle hyödyllisiä ominaisuuksia ole ettei maailma niihin kaadu.
Anteeksi, muistin väärin. Virta-avain piti kääntää asentoon “II” ja vasta sen jälkeen kytkeä akku kiinni.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

 

Kulkukoira  Proturbo