Proturbo  Autodiagnoosi

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 309 Vastauksia
  • 47399 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #180 : 20.10.2023, 21:11:15 »
Ite pidän 2.6bar oman mittarin mukaan ja kun viimeksi vertasin huoltsikan uudehkoon Eurodainuun (ne kun katoaa sieltä keskimäärin viikossa), niin se näytti n.2.5bar. Silti kesä 245/40R18 tai talvi 225/50R17 renkaat on aika litassa kun katsoo päältä. Todella hyvä ajaa ja kulkee herkästi, kurveihin on ilo kantata varsinkin kesäpyörillä 8)
Omassa käytän pyörän navan ja vanteen välissä keraamista tahnaa, muistaakseni CRC:n valmistamaa. Ei kyllä jymähdä yhtään kiinni napaan. Pulteissa käytän yleensä tervaa spraypurkista tai sitten mustaa vaseliinia jos tervaa ei saatavilla. Pultit vedän aina momenttiavaimella 140Nm, kesäpyörissä uudet ja talvipyörissä vanhat pultit.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #181 : 22.10.2023, 18:37:38 »
Ite pidän 2.6bar oman mittarin mukaan ja kun viimeksi vertasin huoltsikan uudehkoon Eurodainuun (ne kun katoaa sieltä keskimäärin viikossa), niin se näytti n.2.5bar. Silti kesä 245/40R18 tai talvi 225/50R17 renkaat on aika litassa kun katsoo päältä. Todella hyvä ajaa ja kulkee herkästi, kurveihin on ilo kantata varsinkin kesäpyörillä 8)
Omassa käytän pyörän navan ja vanteen välissä keraamista tahnaa, muistaakseni CRC:n valmistamaa. Ei kyllä jymähdä yhtään kiinni napaan. Pulteissa käytän yleensä tervaa spraypurkista tai sitten mustaa vaseliinia jos tervaa ei saatavilla. Pultit vedän aina momenttiavaimella 140Nm, kesäpyörissä uudet ja talvipyörissä vanhat pultit.

Kevyt on tuokin talvirenkailla. Kesärenkaissa pitänee vielä hakea paineita - nyt nuo saa pestyä. Pitää putsailla vanhat liimat pois kehältä jne, niin katsoo sitten keväällä paineet. Itselläkin on tuota CRC:n keraamista tahnaa, mutta olen todennut kuparirasvan hyväksi. Pitää jostain hakea superloni/vaahtomuovipala tai lipastaa pakkausmateriaaleista - ajattelin laittaa pultit nätisti sellaiseen, niin voivat olla rasvassa talven yli.


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #182 : 22.10.2023, 18:52:08 »
Siis eikö nuo lätäkkövalot pala per ikinä?  :idiot2:

Olen saanut toimimaan ne tasan kaukosäätimestä valonappia painamalla mutta en mitenkään muuten. Onko tuota mahdollista muutta Vidalla esim. siten, että sytyttäisi ovet avatessa. Menusta ei mielestäni löydy mitään asetusta tuolle.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #183 : 23.10.2023, 10:57:56 »
Eipä niitä taida saada muuten palamaan  ???
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #184 : 23.10.2023, 20:12:41 »
Eipä niitä taida saada muuten palamaan  ???

Aika erikoinen logiikka. Mutta tutkaillaan.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #185 : 24.10.2023, 18:26:12 »
Vanteen kuppi tuli, siis yksi kappale vaikka olin tilaavinaani neljä.  :2funny:

Noh, kolme lisää tilaukseen niin laitellaan sitten paikalleen. Muuten en ole autoon koskenut vaikka hommia olisi vielä tuon peruutuskameran kanssa. Hiukan kirosin itseäni etten kokeillut tuota kunnolla ennen kontin klipsien vaihtamista. Edulliseen 50e hintaan tuota ei kyllä viitsi ihan pienellä tingalla aukoa. Lisäksi kamera välkyttää joten ehkä virtapiuhan väliin tarvitsee laittaa konkka..

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #186 : 30.10.2023, 10:50:03 »
Aamulla pakkanen oli sen verran kireää, että naapurin toinen ruotsitar, eli melko minttikuntoinen Saab 9-5 Aero ei jaksanut lähteä käyntiin.

Tästä innoittuneena päätin sitten vihdoin tutkia omankin auton akun ja laittaa lataukseen. Apukansi irti ja sieltä paljastui Exide Carbon Boost 2.0 -akku. Latauksessa tuo vietti tunnin verran, jonka jälkeen laturi ilmoitti, että täynnä on. Onko tuo nyt sitten näissä 100Ah kun ei VIDAsta näemmä ollut kauheasti apua?

Ja kun ei ole oikein tiedossa, minkä ikäinen akku on kyseessä, niin kaipa tuon saa varautua myös uusimaan jossain vaiheessa. Oletteko laitelleet näihin AGM-akkuja vai onko niistä sanottavaa hyötyä tämmöisessä vanhemmassa hopassa? Näyttäisi tuon Exiden hinnalla saavan jo kovinkin AGM-akunkin jos uusimisen tarve tulee.

Ongelmia ei ole kyllä juurikaan ilmennyt, lähinnä vain kovaa ajoa. Jospa nuo vanteiden keskikupitkin saisi tämän viikon aikana jo paikoilleen asti, niin sitten olisi taas hiukan verran siistimpi.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #187 : 30.10.2023, 17:29:12 »
Olipahan työmaa laittaa keskikupit kiinni, hiukan rosoinen tietysti jo pinta vaikka yrittikin puhdistaa. Toiselle puolelle sain kuiviltaan, toiselle puolelle hain suosiolla rasvaa niin alkoi onnistumaan. Nyt on hiukan siistimmät vanteet.  8)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #188 : 30.10.2023, 19:38:46 »
Onko tuo nyt sitten näissä 100Ah kun ei VIDAsta näemmä ollut kauheasti apua?

Ja kun ei ole oikein tiedossa, minkä ikäinen akku on kyseessä, niin kaipa tuon saa varautua myös uusimaan jossain vaiheessa. Oletteko laitelleet näihin AGM-akkuja vai onko niistä sanottavaa hyötyä tämmöisessä vanhemmassa hopassa? Näyttäisi tuon Exiden hinnalla saavan jo kovinkin AGM-akunkin jos uusimisen tarve tulee.

En oikein usko että siellä on 100Ah akku, se on jo aika isokokoinen päältä päin. Omassa on 85Ah ja se on suurin minkä sinne saa mahtumaan muokkaamatta koteloa. Kun uusin akun, laitoin  sinne tarkoituksella vastaavan 85Ah happoakun kun vanhakin.
Tiedän että jotkut suosivat AGM-akkuja, ehkä joo, mutten usko sen olevan kovin pitkäikäinen tälläisessa. AGM akku tarvitsee jatkuvan yli 14V latausjännitteen ja mitä olen seurannut latausjännitettä, niin olen tullut tulokseen että se on mukautuva näissä. Vaikka se talvella onkin jatkuvasti yli 14V, yleensä 14.4 -14.7V ja kovilla pakkasilla jopa 14.9V, niin kesällä se on enää vain n.13.2 - 13.6V. Se taas ei riitä lataamaan kunnolla AGM akkua ja luulen että se olisi pilalla jo syksyllä.
Autot jotka ovat alunperin olleet AGM-akuilla tai akkutyyppi on vaihdettu asetuksiin lataavat riittävällä jännitteellä. Bensalämppärin kanssa AGM-akku olisi varmasti parempi käytössä, mutta olen syystä pitäytynyt tavallisessa akussa. Pidän auton ylläpitolaturissa aina kun mahdollista talvella ja muutenkin.
AGM akkuja on ollut erilaisia vuosien mittaan omissakin autoissa, pidän oikeasti niistä. Sellainen on tälläkin hetkellä yhdessä harrasteessa, mutta siinä on myös iso laturi ja jännite jatkuvasti yli 14V.

Voin olla väärässä, tämä on vain oma päätelmäni, mutta näin olen pähkäillyt seuraillessani iDash:n näytöltä parametreja parisen vuotta. Sitä ennen oli jo aavistus kun mittailin latausta päivävalojen ohjausta varten. Jonkun väitteen mukaan näiden laturi ei lataisi jatkuvasti. Sellaista en ole huomannut, mutta latausjännite vaihtelee kyllä selkeästi olosuhteiden mukaan.

Kukin ostakoon sellaisen akun kun haluaa  ::)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #189 : 30.10.2023, 20:12:57 »
En oikein usko että siellä on 100Ah akku, se on jo aika isokokoinen päältä päin. Omassa on 85Ah ja se on suurin minkä sinne saa mahtumaan muokkaamatta koteloa. Kun uusin akun, laitoin  sinne tarkoituksella vastaavan 85Ah happoakun kun vanhakin.
Tiedän että jotkut suosivat AGM-akkuja, ehkä joo, mutten usko sen olevan kovin pitkäikäinen tälläisessa. AGM akku tarvitsee jatkuvan yli 14V latausjännitteen ja mitä olen seurannut latausjännitettä, niin olen tullut tulokseen että se on mukautuva näissä. Vaikka se talvella onkin jatkuvasti yli 14V, yleensä 14.4 -14.7V ja kovilla pakkasilla jopa 14.9V, niin kesällä se on enää vain n.13.2 - 13.6V. Se taas ei riitä lataamaan kunnolla AGM akkua ja luulen että se olisi pilalla jo syksyllä.
Autot jotka ovat alunperin olleet AGM-akuilla tai akkutyyppi on vaihdettu asetuksiin lataavat riittävällä jännitteellä. Bensalämppärin kanssa AGM-akku olisi varmasti parempi käytössä, mutta olen syystä pitäytynyt tavallisessa akussa. Pidän auton ylläpitolaturissa aina kun mahdollista talvella ja muutenkin.
AGM akkuja on ollut erilaisia vuosien mittaan omissakin autoissa, pidän oikeasti niistä. Sellainen on tälläkin hetkellä yhdessä harrasteessa, mutta siinä on myös iso laturi ja jännite jatkuvasti yli 14V.

Voin olla väärässä, tämä on vain oma päätelmäni, mutta näin olen pähkäillyt seuraillessani iDash:n näytöltä parametreja parisen vuotta. Sitä ennen oli jo aavistus kun mittailin latausta päivävalojen ohjausta varten. Jonkun väitteen mukaan näiden laturi ei lataisi jatkuvasti. Sellaista en ole huomannut, mutta latausjännite vaihtelee kyllä selkeästi olosuhteiden mukaan.

Kukin ostakoon sellaisen akun kun haluaa  ::)

Hyvin pitkälti samaan tapaan järkeilin itsekin eiväkä VIDAnkaan koodit oikein viitanneet 100Ah akkuun. Pitää se jossain välissä käydä vakoilemassa koko ja tarkempi ikä, vaan ei tuo ole toistaiseksi valitellut vielä kerrassa mitään, niin toivon mukaan ei mahdoton kiire ole.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #190 : 16.11.2023, 17:10:31 »
Se päätti sitten tämäkin laitos alkaa syömään öljyä pakkasten tullen. Tai en tiedä kun en itse ole päässyt öljytikkua nykimään kun auto on ajossa.

Jospa tuo nyt kasassa kestäisi kotiin asti n. 50km matkan. Öljyä kyllä on, mutta kotona ja itse ehdin auton ääreen vasta lauantaina kun huomenna on yön yli menoa. Lisäillään - raja se on alarajakin. Siis mikäli nyt näin on.

e. Aikani tässä tuumailtuani hokasin että sillähän oli ajettu malliin alle 10km, sitten taas seisonut jonkin aikaa ja sitten katsottu. Eli ei ihan optimiaika, mutta tieten varoitus oli tullut. Noh, tutustutaan aiheeseen lauantaina.

Eilen tinailin oikein asioikseni häiriönestopalikkaa peruutuskameran piuhoihin ja katsoin että varmasti on kaikki kiinni, mutta välkkyminen eikun jatkui. Lopun viimein totesin että kyllä se on se langaton lähetin, joka ei nyt tykkää, vaan survoo jotain signaalia pakin ollessa pois päältä.

Mutta tässä on talvi aikaa etsiä viimeksi jäljelle jääneet kiinnikkeet ja jahka jälleen kevätaurinko lämmittää, niin nykäisen jälleen kontin verhouksen auki ja vedän tuon piuhalla ja saatanpa vaihtaa kamerankin parempaan. Ja talven aikana on aikaa rakennella myös muuta kivaa. Alkuperäisen navin näyttö ei ole hetkeen käynyt ylhäällä kun ei sitä paljoa tarvitse, niin suunnittelin hiukan, että nykäisen koko laitoksen irti ja jos saisi aikaiseksi tilailla viimein sen raspberryn ja alkaisi värkkäämään.  :)
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023, 17:54:24 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #191 : 23.11.2023, 21:17:29 »
Joo, öljy ei juurikaan kyllä ollut vajunut, ehkä n. desin lisäsin.

Öljynvalo kyllä on syttyillyt pitkin viikkoa ajellessa mutta öljyt pysyvät ylärajalla. Toisin sanoen anturi jumittaa edelleen pakkasella. Muuten ei temppuilua kyllä ole ollut joten ehkä otetaan tuo vakioon huolto-ohjelmaan ja uitetaan bensassa aina öljyjä vaihdellessa niin ehkä notkistuu. Kertaalleen tuo on vaihdettu ja hiukan turhan kallis osa noin vähän takia uusia.

Tankki täyteen, lasinpesunestesäiliö täyteen ja auto lämmitykseen aamuksi niin lähtee taas huomenna hiukan pidempään ajoon. Aika mukavan ongelmaton laite on toistaiseksi ollut, kun korjaili heti alkuun muutamat jutut pois alta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #192 : 04.12.2023, 18:54:00 »
Auto alkoi viikonloppuna herjailemaan jäähdytysnesteen vähyydestä joka kyllä hävisi kun kone lämpesi. Päätin nyt kuitenkin katsoa, että missä kunnossa litkut on.

Paisuntasäiliö kyllä kaipaisi pesua mutta koska eilen ehdin vain katsomaan, että ovat siinä kunnossa, että vaihdetaan, meni homma tälle päivälle.




Suurin syy litkujen pois laskemiseen oli lähiinä tuossa ulkonäössä ja siinä, että olivat edellisten omistajien jäljiltä. Kiittelin kyllä itseäni siitä, että en tajunnut hoitaa hommaa kesäkeleillä. Vaan näkyi tuo onnistuvan vajaan kahdenkympin pakkasellakin. Konepeltikin alkoi temppuilemaan ja väitti olevansa auki, vaikka kyllä se ihan kiinni oli. Ajelin auton lämpimäksi ja ei muuta kuin tusaamaan forumilta luettujen ohjeiden mukaan. Ei ollut proppua varmaan ihan hetkeen auottu jos koskaan koska sitä piti hiukan herkistellä aluksi.

Vaan lopulta tekniikka aukesi itsellekin kuten myös proppu ja entiset liemet alkoivat valua koneesta. Sitä kyselin kavereilta ja arvoin itsekin, että uskaltaako tuota tuolla kelillä alkaa huuhtelemaan, mutta yksissä tuumin todettiin että ei se vesi siellä lämpimässä koneessa mihinkään jäähdy. Joten kun suunnilleen kaikki oli valunut ulos niin proppua kiinni ja vettä syyläriin. Auto taas käymään hetkeksi että saa lämpöjä.

En tiedä, olisiko vaatinut perusteellisempaa huuhtomista, mutta kun käyttämisen jälkeen propusta valui ihan kirkkaat vedet, tuumasin että hyvä on. Ensimmäisellä kerralla proppu sulkeutui mielestäni ihan helposti mutta toisella kerralla sai vähän tehdä töitä, johtuu ehkä siitä että pihdit saivat hiukan entistä jäähdytysnestettä päälle.  :D

Koska hyvältä näytti, niin ei muuta kuin uudet liemet sisään. Nesteeksi guuglailin suht. sopivaksi long life VCS G12+ ihan Motoxin tuotteena.

Koska säiliö on vähintäänkin likainen, nestemäärän seuraaminen ei ole ihan halpoimmasta päästä, mutta ei tuonne mahtunut edes lisäilemällä kuin n. 5l. Sen verran tarkistelin vielä ettei auto herjaa mitään eikä propusta tipu mitään.Sitten heitin vajaan 3l säiliön kyytiin kun huomenna tulee ajeltua pidempi matka ja tulin sisälle saunan lämmitykseen. Nytpähän ainakin tietää, mitä siellä on.

e. Niin ja konepellin lukot asettuivat ainakin toistaiseksi ihan WD-40lla.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #193 : 19.01.2024, 18:12:07 »
Katohan, vuosikin vaihtui. Kovien pakkasten aikaan sitä hykerteli mielessään - ei niinkään pakkasten takia, vaan siksi, että tuli huollettua auto tärkeimmiltä osin kesällä/syksyllä ja vielä "vain" -18 asteen kelissä.

Eli kaikki pelasi kuin junan vessa. Toki perinteiset parkkitutkien kettuilut ja BLISin oma elämä vaivasivat ja vaivaavat näin -15 asteen kelilläkin, mutta ne nyt ei toimi uusissakaan autoissa (Edellinen vm 2016 MB C). Perustekniikka pelasi ja lähti -35 asteessa käyntiin kuin palmun alta kun vähän lämmitysjohtoa näytti ensin. Tuossa ei edes ole kuin jonkinlainen lohkolämmitin tms.

Lauhojen kelien aikaan lukaisin huvikseni vikakoodit, eikä tuolla kovin ihmeitä ollut perinteisestä akun varauksesta ja pakkasilla temppuilevasta öljynpaineanturia poislukien.

Akkukin tuntuu olevan tikissään, mietin että olisiko tuota plusastekelissä ladannut, mutta sangen hyvin näkyi pelaavan, eikä mitään herjoja autoon ole tullut niin totesin että antaa kovaa ajoa vaan.

Viikolla oli toinen puolisko vähän huonolla tuulella ja sanailtiin aika voimakkainkin kääntein. Eilen kävin tuperokelissä hakemassa paketin ja samalla pikkuisen kengittämässä sopivan hiljaisella tiellä - ei siis mitään tolkutonta revittelyä vaan ihan perinteistä kuutosen ja nelivedon iloa. Auto toimikin sangen mukavasti joskin ensi talveksi joutuu kyllä varmaan hankkimaan uudet talvikumit. Elättelin vähän rupisten talvivanteiden uusimista samalla niin pitää katsoa, millaista tarjontaa on tällä hetkellä. Vähäsen tekisi mieli hommata 16" mutta kieltämättä tuo 15" on ihan kiva ajaa.

Aamulla sitten töihin toimistolle. Oli piru vie katu niin liukas, että norminopeudessa jarrut olivat hyödyttömät ja kaasulla ei uskaltanut liikenteen takia kääntää, niin joutui hiukan haukkaamaan penkkaa - ei mitenkään pahasti mutta sen verran että keulan alapuolen ritilät ottivat lunta - ts. melkein liittymän kohdalta.  :D

Auto seisoi päivän tuulessa ja tuiskussa ja kotiin lähtiessä vonkui kyllä melkoisen pahasti. Kotipihaan päästyä paikallistin että ainakin ohjaustehostimen öljyjä lienee taas tihkunut klemmarien välistä pois kun muita erityisiä vuotoja siinä ei näyttänyt olevan. Öljyn pinta oli alle alarajan, joten ensiapuna öljyn lisäys.

Saattoi siellä kyllä joku muukin ääntää - rouva lähti autolla kauppaan ja käskin kuulostella että vieläkö valittaa. Itse ajaessa varmaan kuului ihan ulkopuolellekin päätellen huoltoasemalla olevien katseista.  ;D

Ei ole tietoa, miten on hihnoja vaihdeltu, enkä ole muitten kiireitten takia ehtinyt tutkimaankaan että montako tuolla on, mutta ehkä sen voisi tulevana kesänä tarkistella ja vaihtaa/vaihdattaa riippuen siitä, millainen työmaa on kyseessä.

Kysyin, että miten auto pelasi, niin ei suurempia valituksia tullut. Laitetaan vielä hiukan lisää tehostimen öljyä jahka kotiutuu niin jospa se siitä. Voihan se olla että eilinen Vatastelu vähäsen tihkutti öljyä.  8)


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #194 : 22.01.2024, 10:48:28 »
Tulin siihen tulokseen, että kun sen enempää tutkat kuin BLISkään ei anna mitään virhekoodia, kokeilen aluksi hiukan puhdistella noita ensi hätään.

Katsoo vasta sitten paremmin jos näyttää edelleen siltä, että virhettä pukkaa.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo