Futurez  Kulkukoira

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 309 Vastauksia
  • 47024 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #255 : 24.08.2024, 14:10:47 »
Käytin autoa hetken käynnissä tuossa aamusta ja eipä öljynpaineesta tullut minkäänlaista herjaa tai muutakaan. On tämän päivän ohjelma hiukan sellainen, että vähän pienempi auto voi olla näppärämpi niin ehkä käytetään vielä sitä. Mutta pitää vaikka huomenna käydä koestamassa lenkki, että miten tämä kulkee pienen seisonnan jälkeen.

Kyllähän automaattia alkaa olla jo hiukka sen ikävä niin pitää vielä sunnuntaiulkoilutukselle ja käydä koittamassa vaikka viikolla hankittua pesusopparia niin kirkastuu taas hiukan.

Ei tämä kyllä juuri ehtinyt likaantumaankaan, kun ajelut jäi siinä määrin vähiin edellisellä kerralla..

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #256 : 25.08.2024, 00:11:37 »
Tälle en ole ehtinyt tekemään vielä kaikkea, mitä olen meinannut. Mutta paljon kuitenkin.

Nyt kun olen ajellut tuolla S60:lla, niin jotenkin on alkanut hitusen mieli tehdä hiukan uudempaa harrastetta. Siinähän nyt tietenkin käy sitten vain ja ainoastaan siten, että teen kaikki samat punnerrukset uudelleen.

Ehkä nyt kuitenkin ajelen ensin ja tarkistan, että kaikki pelaa. Jos nyt jotakuta näiden juttujen perusteella vielä sattuu tämä laitos kiinnostamaan, niin voi ilmaista itseään viestillä, niin voidaan jutella privaatisti tarkemmin. Ei näitä V70 T6 ole ihan mahdottomasti myynnissä tällä hetkellä ja on tässä ainakin yritetty kiriä backlogia huoltojen osalta kiinni.

Mitään varsinaista laitettavaa en autossa muuutaman pienen ruostepaikan lisäksi keksi (toki jarrunesteet ja kulmavaihteen öljyt sekä alusta olisi itselläkin listalla). Ledit sun muut muokkaukset on palautettavissa originaaleiksi ja osat ovat tallessa (kaikista halogeeneista en kyllä mene vannomaan).

Juuri ostin hiukan paremmat vanteetkin talveksi ja laittelen ne vielä kuntoon omaan tapaan. Volvon OEM-keskikupit niihin ovat tulossa, kunhan saapuvat joskus.

Vara-osaakin löytyy seikkailuiden johdosta, mm. uusia parkkitutkan antureita, yksi puolikuntoinen kompura noin äkkiä muistellen.

Pienen mielenhäiriön vuoksi kiinnostuksensa tästä voi halutessaan ilmaista pikapuoliin. Nelikko on talvella yliveto ja mieli todennäköisesti muuttuu kelien kylmetessä.  ;D

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #257 : 25.08.2024, 22:45:03 »
Sen verran ajettu, että kaupassa kävin ja hyvin pelasi.

Päivä menikin sitten vähäsen muissa hommissa..

Tiedä sitten, kummanko puolelle tämä menee, mutta sinänsä sama, kun täysin saman merkkiset ja kokoiset kitkat on nyt molempiin talveksi.

Ennen:




Jälkeen:








Ei ne vieläkään valmiit ole kun ukkelista tahtoi loppua veto melkein tyystin. Tuuppasin kumit varastoon ja painuin sisälle suihkuun ja syömään - sen tehtyäni pistin ylimääräiset vanteet viidellä kympillä myyntiin Toriin, eikä mennyt puolta tuntia, kun oli tarkempi kaupanteko sovittu huomiselle.  ;D

Noh, ehkä viidenkympin vanteissa pistää silmään jo se, että joku on jaksanut hieroa ne puhtaaksi ja vielä vahatakin. Yleensä ne halvat satsit on kuvattu jostain navetan nurkasta.  :2funny:

Oli siinä liisarin vanteet pestävänä joten kuten ja kuurasin ne, kuivatin ja pussitin autoon valmiiksi ennen omien hieromista. S60n vanteet olivat paremmat, mutta pitää niille raudanpoisto vielä tehdä. Perjantaiset ostokset vaativat hiukan enemmän työtä, mutta puhdistuivat kyllä peruspesulla ihan mainiosti. Näihin tulee tosiaan saman tapaiset keskikupit kuin toisissa ja kyllähän nämä nyt etenkin ulkopuolelta hinkataan niin hyväksi kuin mahdollista.

Naapurit kävivät tänään kertomassa kaikki omat huolensa. Luulivat varmaan että tuota jotenkin pakon edessä tekee.  ;D

Mutta nyt saa satsi kerrallaan hinkata. Pitäisi olla jotain Dragon Breathia varastossa ellei sitten jo loppunut. Jos raaskin, niin käyn ostamassa Autoglymin Magman ja Volvon alkuperäiset alut saavat sitä niskaansa.

Eikä näitä nyt pelkästään ulkonäön vuoksi hinkata ja rukoilla. Kas kun ne vanteet kestävät ihan kauhean paljon parempana, kun niille jaksaa antaa rakkautta. Tämän olen todennut etenkin aluvanteiden kohdalla ja suorittanut rituaalin useita kertoja.

Voin myös empiirisellä kokemuksella todeta, että se on koko lailla mukavampaa tehdä silloin, kun on vielä lämpimät kelit.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2024, 22:50:52 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #258 : 31.08.2024, 23:25:52 »
Tyrkkäsin tällä tänään sateisen kelin vuoksi vähän pidemmän lenkin eli reilut parisataa kilsaa.

Kaikki pelaa kuin kello - hiukan täristävät jarrutkin asettuivat puhaltelun ja ajon jälkeen kohdalleen.

Jos hakemalla haluaa jotain hakea, niin hidastaessa tuntuu n. 80-100km/h vauhdissa pieni tärinä. Mielestäni tuo ei ole jarruista joten kyseessä lienee voimansiirto.

Vaihteeksi melko kiireisen aikataulun takia en vielä ehtinyt guuglata enempää mutta se jakolaatikkohan siellä varmaan olisi ihan järkevää tsekata.

Ehkä kysäisen sen öjynvaihdon hinnan paikallisesta korjaamosta koska ei oikein huvita alkaa tusaamaan auton alla kun ei enää ole täysin pakko.

Jos joku osaa jo suoraan sanoa, mistä moinen johtuu, niin vinkit on tervetulleita - muuten alan etsimään kun on nyt noin muutoin rauha maassa.

e. Itse itselleni vastaten että saattaisi vihdoin olla aika laitetlla se rikki oleva vetarin suojakumi kuntoon ja kenties vaihdella varmuuden vuoksi koko vetonivel ihan samalla kertaa.

En nyt ainakaan välittömästi kyllä ala vielä hommaan ryhtymään ja saatan olla jopa niin kova, että laitatan senkin liikkeessä. Mutta katsotaan, S60 kulkee kesäkelillä ihan mukavasti.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2024, 23:31:18 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #259 : 23.09.2024, 12:43:16 »
Tämän osaksi on lähinnä jäänyt viime aikoina toimia käyttöautona kun sattuneesta syystä (itse aiheutettua) on tuo toinen ollut hiukan pois ajosta.

No nyt taas käy ja kukkuu S60 ja onhan se toki hiukan modernimman tuntuinen laitos.

Mamma on taas nostellut esille ja toki myös itse pohtinut, että riittääkö tässä enää aika kahteen projektiin. Että pitäisikö sitä luopua toisesta.

Toki kun muistaa tämän käyttövarmuuden viime talvena ja sen, että tämä on neliveto ja se toinen ei, niin voi olla että kysyn mielipidettä parin kuukauden päästä uudelleen.  ;D

Sen verran tätäkin muistin tilaillessani tavaraa, että tilasin pohjamuoviin uudet ruuvit - niitä kun on hävinnyt jo matkan varrella useampi, niin arvelin laittaa uusiksi, että pysyy muovikin paremmin paikoillaan.

Ja niin hyvä kuin tuo manuaalivaihteisto toki onkin, niin kyllähän se automaatti on aina automaatti.

Lisäksi tästä on nyt pitkälti korjailtu pois ne viat, mitä nyt ensi alkuun saattaisi tulla mieleen. Öljynsyöntiä ei mielestäni edelleenkään ole havaittavissa ja laatikon öljytkin alkoivat pysymään kummasti paremmin sisällä, kun laittoi letkuun tiivisteen. Käy ja kukkuu siis mainiosti, joskin ajoahan tämäkin kaipaisi, että paikat pysyisivät notkeina.

Ei ole helppoa näiden autojen kanssa.

edit. Oli tuossa ainoastaan muutama kuukausi sitten puhetta että koitan napsia tästäkin hiukan kuvia nähtäväksi. Ihan hyvin on muistanut joo.  ;D

Mutta tässäpä vihdoin ja viimein pari tuoretta kuvaa nykykuosista. On olleet nuo myllytyskelit pikkuisen vähissä tänä kesänä, niin ei ole tätäkään saanut kiilloteltua.






« Viimeksi muokattu: 23.09.2024, 21:05:37 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #260 : 25.09.2024, 17:16:43 »
Tulipahan vaihteeksi käytyä värkkäilemässä tämän kanssa. Jaksoin tunkata sen verran ylös, että sai laitettua pohjamuovin ruuvit suurimmilta osin.

Nopea homma, ajattelin mutta tokihan se nyt pohjat vaihdatti kun tarvikeruuvit olivat hiukan kapeammat. Lähti nuo nyt sentään kohtuullisen pienellä vaivalla irti ja uudetkin jopa sopivat paikalleen. Nyt on ainakin joka paikalla ruuvi.

Lie tihkuttanut öljynpaineanturin tiivisteen välistä hiukan öljyä kun lohko oli siltä puolelta öljyinen. Täytyy ensi kerralla öljynvaihdossa varautua uudella tiivisteellä tuohonkin, niin veikkaan että aika kuivana pysyy sen jälkeen. Nyt ei viitsi käydä irrottelemaan, kun moottorissa on muutaman sata kilometriä ajetut öljyt.

Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että viimeisimmät kilsat on ajeltu hiukan taloudellisemmalla pelillä, mutta on tätä sentään tullut hiukan liikuteltua ja pitänee käyttää pesulla, kunhan ehtii kun on kerran oikein kk-hintaiset pesutkin tullut näille ostettua.

e. käytin kuin käytinkin pesulla ja kun kerran pesupakettiin kuuluu myös imurin käyttö, tuli otettua enimmät hiekat ja muut roskatkin pois autosta samalla. Nyt on taas siisti peli ajella.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2024, 22:01:34 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #261 : 01.10.2024, 21:21:37 »
Tässä jäi hiukan Carplay-projekti kesken kun joku bottikauppa lähetti purkin ilman aux-liitäntää ja palautti lopulta rahat kun reklamoin.

No nyt tuli korjattua tilanne hiukan isompinäyttöisellä (10") vastaavalla Aliexpressistä. Tämä siksi, että auton menuissa on vähintäänkin riittävästi noita valintoja jotka saattaa olla jonkinmoinen työmaa saada mihinkään muuhun näyttöön. Soitinkin on 6 cd:n vaihtaja, niin voisihan tuota joskus kuunnella vaikka Topi Sorsakosken kokoelmaa ajellessa kun ainakin sellainen löytyy cd:nä.  8)

Mutta noin yleiseen ajeluun se Carplay olisi mahdottoman mukava saada hiukan vanhempaankin autoon edes jollain tyylillä. Kyllähän näissä erillisissä purkeissa riittää sitten piuhojen naamiointia ihan huolella. mutta katsotaan sitten, kun aikanaan saapuu, että miten se homma hoituu.

Hintaahan tuolle tuli peräti 43e niin jälleen kerran ei kovin korkealta putoa, ja kun tässäkään autossa ei ole syystä tahi toisesta raaskittu sitä usb-liitintä ruksia mukaan jos on edes siihen aikaan vielä saanut, niin tyytyminen on joka tapauksessa AUX-liitäntään kun ei taida yksinkertaisesti aika piisata monimutkaisempiin projekteihin, eikä näistä taida ainakaan kovin helposti löytyä tuon kummempaa audioliitäntää.

Katsotaan, josko tällä kertaa jopa onnistaisi tuon purkin kanssa, ja saisi edes omien tarpeiden mukaisen kilkkeen toimitettuna.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #262 : 07.10.2024, 14:03:55 »
Akkuhan se sitten alkoi tästä herjailemaan että heikko on.

Latailin eilen useamman tunnin eikä tuosta tuntunut valmista tulevan. Laitoin nyt vielä uudestaan laturiin, mutta koska päiväys entisessä akussa on mallia huhtikuu 2020, niin laitoin jo suosiolla uuden tilaukseen ja vartissa kilahtikin viestiä, että voi hakea.

Entisessä on käynnistysvirta 850A, mutta uudessa 800A. Katselin Autodocilta sun muualta, että ei tuo juuri edes tarjoile yli 800A käynnistysvirtoja akkuihin. 85Ah kuitenkin löytyy tehoa ja koko on täsmälleen sama kuin vanhassa, kuten myös merkki eli Exide Carbon 2.0.

Jahka tässä saa päivän palsut ohi, niin pitää kurvata hakemaan tuo ja ostaa samalla vähän tymäkämmin hiova vaha tuohon toiseen, niin joskohan alkaisi laikut katosta häviämään.


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #263 : 07.10.2024, 21:01:53 »
Akku vaihdeltu - oli se entinenkin kuitenkin 800A.

Tuossa ei ollut mitään ihmeellistä - vanha akku pois ja uusi tilalle, nyt ei tarvitse murehtia ainakaan siitä talven aikana.

Nyt kun myllytyskonetta on tullut käyteltyä ihan urakalla, voisi tämänkin yrittää pyyhkäistä läpi vielä ennen talvea. Näkyy onnistuvan kohtuullisesti vaikka pesurissa käynnin jälkeen - vaikkei se täysin optimaalinen tilanne olekaan.

Voisi kliinerin lisäksi ostaa jonkun uuden vahan - olkoonkin, että varastossa on edelleen vanhaa Collinitea. Sen nyt voi käyttää vanteiden vahailuun, kunhan saa talvivanteet alle.

Ainut ruostepaikka autossa ei ole ihan mahdottomasti lähtenyt leviämään joten hiukan on pohdinnassa, että viitsinkö alkaa tekemään sille toistaiseksi mitään. Kyllä siinä toki ruostetta pilkottaa maalien alta, että fiksumpihan se olisi puhdistaa, hapottaa ja vetää epoksi pintaan kun paikkoja ei tässä ole kuin tuo yksi. Tiiviste taitaa mennä kiirellisempänä toiseen, mutta tilataan tähän uusi.

10" Carplay-purkki tähän on tulossa, johon ajattelin kytkeä kameran. Aika loppui hiukan kesken eilen ja en ole vielä täysin tyytyväinen tähän hankittuihin talvivanteisiin, joita taidan myös vielä ehostaa hiukan ennen alle laittamista. Muuten tämä on perinteisten luukkujen rasvailuiden, sisätilan lämppärin ja muiden talvivarusteiden asennuksen jälkeen valmis talveen. Lasinpesunesteeksikin laitoin jotain Nano-litkua, jonka pitäisi muodostaa tuulilasin pinnalle vettä ja likaa hylkivä kalvo - saa nähdä, miten toimii. 

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #264 : 08.10.2024, 20:52:21 »
Aamulla herätessä oli kokonaiset 2 astetta lämmintä, joten tällä alkoi toimistolle menon kunniaksi lämmityskausi. Eli Defa varastosta kiinni klipsiinsä ja lämppärinjohto ja lumiharja kyytiin.

Akun vaihdosta auto tuntui tykkäävän oikein erityisesti ja pelasi kuin kello niin työmatkan, kuin illalla tehdyn vanhan akun ja moottoriöljyn kierrätykseenvientikeikan aikana.

Täytyy nyt tulevana viikonloppuna antaa tällekin hiukan rakkautta ja hieroa tuoreet vahat pintaan + laittaa keraaminen pinnoite. Ruostepaikkaan joutunee hakemaan hiukan vaaleampaa epoksia ennen korjausta. Plus olisihan se kumilistakin tähän etsittävä ja laitettava tilaukseen.

Katselin, että tekstiä on parisenkymmentä sivua ja kilometrejä on tullut koko blogin aikana vähän reilut 27tkm. Eli arvokkaasti saa tämä vanhentua ja yritetään parantaa sitä mukaa, kun likviditeetti antaa myöten. Alustahan tässä varmaan tekisi ihan terää uusia, mikäli ei muuta suurempaa laitettavaa ilmaannu. Ajellaan nyt ensin kuitenkin talvi, kun silloin tämä pääsee parhaimmilleen. Painavakeulainen neliveto on etenkin näin vanhaksi autoksi kyllä sangen kelvollinen ajettava huonossakin kelissä.  :sundaydriver:

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #265 : 09.10.2024, 12:17:23 »
Koodasitko akun vaihdon?
S80 -07

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #266 : 09.10.2024, 18:52:40 »
Koodasitko akun vaihdon?

Tätäpä en paljoa muistanut katsoa/muistanut, että näissäkin se pitää kertoa.  ;D

Pitää käyttää VIDAa kiinni sen verran, että kuittaa. Tuttuahan tuo bemareiden kanssa oli.

Tai oikeastaan tässä kohtaa voisittekin kertoa että mistähän tuo mahtaa tapahtua tässä kamppeessa? Kävin joka ikisen moduulin ja akun vaihdon ohjeet läpi ja missään ei ole minkäänlaista mainintaa akun vaihdon koodauksesta.

Tiedän, että joissakin tuo on CEMin alla mutta ei tässä vehkeessä.  ;D
« Viimeksi muokattu: 09.10.2024, 19:28:55 kirjoittanut 74t3 »

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #267 : 09.10.2024, 21:16:49 »
Jos - navassa ei ole tunnistinta niin ei tarvitse koodata. En vaan tätä muistanut mainita tossa päivällä kun kysymykseni kirjoitin.
S80 -07

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #268 : 09.10.2024, 21:39:32 »
Jos - navassa ei ole tunnistinta niin ei tarvitse koodata. En vaan tätä muistanut mainita tossa päivällä kun kysymykseni kirjoitin.

Jep, todettiin, että tuo valvonta tuli vasta hiukan myöhemmissä malleissa. Tässä ei moista järjestelmää ole joten ei vaadi myöskään koodausta. Mutta tulipaha renailtua VIDAa taas vaihteeksi - pitäisi jaksaa tuohon virtuaalikoneeseen tiputtaa Mongoosen ajurit, kun olisi varmaan kokolailla nopeampi kaapeli operaatioissa.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #269 : 11.10.2024, 08:48:52 »
Samaa tuhnukeliä koko viikko, niin ei tee mieli alkaa tästäkään kaivamaan mattoveitsellä ruosteita esiin - olkoonkin että voi tehdä katoksessa ja kuivata puhaltimella.

Sen sijaan voisi ottaa tästä kaukalomatot hellään huomaan ihan sisälle ja pestä, kuivatella ja vetäistä hoitoaineen pintaan, niin lienevät sen jäljiltä kuin uudet. Tuo kaukalomattosarja tuli auton mukana ja en ole tullut tutkineeksi, että onko se ihan OEM vai joku muu.

Selvinnee siis sekin.

 

Autoracing  KL-varaosat