Palailin pitkästä aikaa foorumille kun saman tapainen ongelma iski talouden -07 v50 2.0d:hen ja täällähän oli heti ensimmäisenä juttua aiheesta. Pari viikkoa sitten nelospytyn suutin pimeni ajosta. Tilasin suoraan pari kappaletta kunnostettuja/tarkastettuja suuttimia, koska kolmospytyn suutin oli myös vuotanut jo jonkin aikaa ja ajattelin ettei tarvitse sitten irrottaessa niin varoa.
Vaihdon pimeänä olleen nelospytyn suuttimen lauantaina, ja ihmetyksekseni vaihdetulla suuttimella ei ollut mitään vaikutusta auton toimintaan. Auto kävi kolmella, herjasi koodia ecm1204 ja oli 1200rpm limp home-tilassa. Hetken pohdittuani päädyin kokeilemaan millaisia koodeja huono liitos voisi saada aikaan. Irroitin kakkospytyn suuttimen johdon ja käynnistin auton, joka kävi kahdella antaen samaa vikakoodia (ecm1202) kuin nelospytystäkin. Liittimen irroittaminen oli kuitenkin selvästi virhe, koska liittimen takaisin kytkemisen ja koodin poiston jälkeen auto kävi edelleen kahdella ja herjasi samoja koodeja.
Irroitin autosta akun yöksi (ainahan sitä voi toivoa...) ja sunnuntaina tarkistin ecun ja suuttimien väliset johdot, koitin ilmata pa-järjestelmän ja poistin suuttimien adaptaatiot. Pieneksi yllätyksekseni auto hörähti käymään taas kolmella pytyllä, mutta nyt niin että sylinteri 2 oli pimeä. Kuvittelin että ongelma johtui ilmalukosta polttoainejärjestelmässä. Tämän jälkeen olen koittanut ilmata polttoainejärjestelmää useasti, mutta en ole saanut sylenteriä 2 heräämään.
Muuta ei oikein tule mieleen, kuin että suuttimen liitintä irroitettaessa joko suutin tai ecu otti nokkiinsa vaikka irroitus ja kiinnitys tapahtuivatkin auto sammuksissa. Seuraavaksi täytyy koittaa vaihtaa tuo 2. suutin toiseen "uuteen", mutta on kyllä merkillinen ongelma.
Brittifoorumeilta löytyi kertomusta vastaavista tapahtumista, ja olipa siellä ihmeparantumisiakin tapahtunut:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=312061https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=237078