Kulkukoira  Proturbo

V50 2.0d -09, sitkeä suuttimen 1 vikakoodi ECM-0201 injektor 1 signal missing

  • 14 Vastauksia
  • 1864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Ammattifirman tekemien suutinhuoltojen ja kahden suuttimen korjauksen jälkeen saatiin ajettua yksi ilta jonka jälkeen seuraavana päivänä pihasta lähdön jälkeen tuli vikakoodi  ECM-0201 injektor, 1 signal missing. Vikakoodin ollessa päällä max kierrokset noin 1100r/min ja vääntö käytännössä 0. Lähti kuittaamalla pois ja uusiutui heti ensi yrittämällä ja tekee sitä edelleen kaikkien toimenpiteiden jälkeen:

1. Vaihdoin suuttimien 1 ja 2 paikkaa, vika seuraa sylinteriä 1.
2. Vaihdoin suuttimen liittimen. Sitä heiluttaessa ecun johtosarjan puolelta mitattaessa, yhteys hävisi. Tässä vaiheessa ajettiin yksi reissu, jolloin toimi ok, mutta seuraavana päivänä jäätiin tienvarteen hinattavaksi, sama vikakoodi.
3. Tein ohitusleikkauksen niin lähelle ecun liitintä kuin sai ja siitä suoralla johdolla suuttimelle > sama vikakoodi.
4. Avasin ecu ja juotin ecun pinneihin piirilevyyn johdot josta suoraan suuttimelle > sama vikakoodi.
5. Vaihdoin ECUn samoilla numerosarjoilla olevaan, softafirma kloonasi vanhan ecun tiedot uuteen > sama vikakoodi.

Nyt loppui omat eväät. Enää ei taida jäädä muuta mahdollisuutta kuin, että ECUn softassa on joku bugi, voisiko se olla mahdollista? Vai onko jotain muuta mitä voisi katsoa/testata kotioloissa? Vida käytössä.

Alkuperäisen softan saamiseksi tarvinnee aidon Vidan ja mahdollisuuden ladata ohjelma jostain Volvon tietokannasta joka onnistuu varmasti marmorilla tai jossain muulla pajalla jossa samat laitteet ja mahdollisuudet.



Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
No niin, tämä alkaa selvitä. Vida ohjeistaa niin, että suutin 1 on vauhtipyörän puoleisessa päässä kantta ja nelonen jakopään puolella. Tämähän ei sitten pidäkään paikkaansa, vaan se on juuri toisinpäin.

Tällä tietämyksellä vaihdoin sitten jakopään puolelta ensimmäisen ja toisen suuttimen paikkaa ja nyt vika siirtyikin suuttimen 2 joka on vasta hiljattain liikkeessä korjattu suutin. Täytyy huomenna viedä suutin takaisin korjattavaksi.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Case closed. Korjatun suuttimen piezo viallinen, takuuseen korjattuna sain takaisin. Toimii näiltä osin.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Palailin pitkästä aikaa foorumille kun saman tapainen ongelma iski talouden -07 v50 2.0d:hen ja täällähän oli heti ensimmäisenä juttua aiheesta. Pari viikkoa sitten nelospytyn suutin pimeni ajosta. Tilasin suoraan pari kappaletta kunnostettuja/tarkastettuja suuttimia, koska kolmospytyn suutin oli myös vuotanut jo jonkin aikaa ja ajattelin ettei tarvitse sitten irrottaessa niin varoa.

Vaihdon pimeänä olleen nelospytyn suuttimen lauantaina, ja ihmetyksekseni vaihdetulla suuttimella ei ollut mitään vaikutusta auton toimintaan. Auto kävi kolmella, herjasi koodia ecm1204 ja oli 1200rpm limp home-tilassa. Hetken pohdittuani päädyin kokeilemaan millaisia koodeja huono liitos voisi saada aikaan. Irroitin kakkospytyn suuttimen johdon ja käynnistin auton, joka kävi kahdella antaen samaa vikakoodia (ecm1202) kuin nelospytystäkin. Liittimen irroittaminen oli kuitenkin selvästi virhe, koska liittimen takaisin kytkemisen ja koodin poiston jälkeen auto kävi edelleen kahdella ja herjasi samoja koodeja.

Irroitin autosta akun yöksi (ainahan sitä voi toivoa...) ja sunnuntaina tarkistin ecun ja suuttimien väliset johdot, koitin ilmata pa-järjestelmän ja poistin suuttimien adaptaatiot. Pieneksi yllätyksekseni auto hörähti käymään taas kolmella pytyllä, mutta nyt niin että sylinteri 2 oli pimeä. Kuvittelin että ongelma johtui ilmalukosta polttoainejärjestelmässä. Tämän jälkeen olen koittanut ilmata polttoainejärjestelmää useasti, mutta en ole saanut sylenteriä 2 heräämään.

Muuta ei oikein tule mieleen, kuin että suuttimen liitintä irroitettaessa joko suutin tai ecu otti nokkiinsa vaikka irroitus ja kiinnitys tapahtuivatkin auto sammuksissa. Seuraavaksi täytyy koittaa vaihtaa tuo 2. suutin toiseen "uuteen", mutta on kyllä merkillinen ongelma.

Brittifoorumeilta löytyi kertomusta vastaavista tapahtumista, ja olipa siellä ihmeparantumisiakin tapahtunut:

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=312061
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=237078
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Mitä tuohon meidän vempaimeen liittyen selvittelin niin en jaksa uskoa, että ecu on mennyt, se lienee enemmänkin harvinaista. Vaihda vaikka suuttimet ristiin vikakoodittoman kanssa ja katso seuraako vikakoodi paikkaa vaihtanutta suutinta vai ei. Onkohan tuossa sinun vuosimallissa jo Piezo-elementillä varustetut suuttimet? Jos on, niin mittaa yleismittarilla suuttimen pinneistä vastusarvot, pitäisi näyttää nopeasti noin 199kohm. Mittaa myös näyttääkö jotain vastusarvoa suuttimen pinnistä vs suuttimen metallirunko, ei saisi näyttää mitään.

Toki, minullakin viallinen suutin oli vastusarvollisesti ja maita vasten ehjä, mutta testipenkissä piezo-elementti ei sitten ollutkaan toiminut oikein.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2023, 14:57:00 kirjoittanut Puatsio »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Jees, vastuksen olen mitannut ja se oli ok. Suuttimen runkoon vuotoa en ole mitannut. Suuttimet taitaa olla varaosanumeroltaan ihan samat kuin pari vuotta uudemmassakin.

Jotenkin tuota nelossylinterin kanssa koettua ja nettikirjoituksia peilaten tuntuu, että näille autoille on jotenkin vaikea toipua suuttimien irroituksesta moottorinohjauksen osalta. Täytyy koittaa kakkossylinterin suuttimen vaihtoa viikonloppuna.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
No niin, nyt on kakkossylinterinkin suutin vaihdettu ja ilman mitään sen kummempaa hyötyä. Edelleenkin auto käy kolmella.

Hyviä ja vähän huonompiakin ideoita saa esittää.  ;D Taidan lykätä auton hallin taakse odottamaan inspiraatiota.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
No niin, nyt on kakkossylinterinkin suutin vaihdettu ja ilman mitään sen kummempaa hyötyä. Edelleenkin auto käy kolmella.

Hyviä ja vähän huonompiakin ideoita saa esittää.  ;D Taidan lykätä auton hallin taakse odottamaan inspiraatiota.

Millä nollailet koodit? Ei onnistu millään tavis ELM327 palikoilla omien kokemusten mukaan. Ja kuten tuolla lontoon foorumi linkeissä mainittu niin ilmausta - lisää ilmausta ja vielä kerran, suuttimilta, linjasta ja pumpusta pitää saada kaikki pois. Voisi myös kokeilla irrotella varovasti pimeän suuttimen paluuputki ja katsoa tuleeko sieltä mitään.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vaihdoitko ristiin suuttimet vaiko asensitko uuden ylimääräisen tilalle? Vaihda ristiin varmasti toimivan kanssa. Ja niin kuin tuossa edellä mainittu, millä kuittaat vikakoodit?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vaihdoitko ristiin suuttimet vaiko asensitko uuden ylimääräisen tilalle? Vaihda ristiin varmasti toimivan kanssa. Ja niin kuin tuossa edellä mainittu, millä kuittaat vikakoodit?

Uuden suuttimen tilalle. Onhan tässä jokin mahdollisuus, että alkuperäinen suutin sattui hajoamaan juuri tuossa kohtaa ja uusi suutin on viallinen. Ristiin vaihtamista voi vielä jossain kohtaa kokeilla.

Vahva epäilys kuitenkin siihen, että ecu on jossain suojamoodissa koska suutimen liitin on ollut auki. Koodien lukuun ja poistoon käytössä on vida.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Väliaikatietoa. Sylinterin 2 ja 3 suuttimet vaihdettu ristiin, käynti pysyi samana ja sylinteri 2 pimeänä. Ei siis vikaa suuttimissa.

Piuhoissa ei havaittu mittaamalla vikaa, joten katse siirtyy ecun suuntaan. Paljonko Puatsio maksoi boksin kloonaus?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Onko pimeän pytyn suuttimessa mitään käsin tuntuvaa tai korvin kuultavaa elämää? Jonkinlainen pitson tikitys on itse tullut havaittua. Jos oli ylimääräisiä suuttimia niin sellaisella johdon päässä kokeilemalla selvinnee helpoiten. Kauan ei tosin kuivana kannattane suutinta käytellä....

Digitaalinen oskiloskooppi suuttimen rinnalle kytkettynä kertoo myös onko ecu ja johtosarja ehjä.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Niin, pimeän sylinterin suutin oli alun alkaen ehjä. Alkuperäisen suuttimen lisäksi on kokeiltu kahta toisessa sylinterissä toimivaksi todettua suutinta, ilman onnistumisia.

Johtosarjaa eculta suuttimella on jatkuvuus- ja vastustestattu yleismittarilla sekä maahan vuotamisen varalta.

Polttoainetta suuttimella tulee kuten muillekin. Suuttimesta ei stetoskoopilla kuunnellen kuulu vastaavaa ääntä kuin muista. Eli johonkin se suuttimen ohjaussignaali jää.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Väliaikatietoa. Sylinterin 2 ja 3 suuttimet vaihdettu ristiin, käynti pysyi samana ja sylinteri 2 pimeänä. Ei siis vikaa suuttimissa.

Piuhoissa ei havaittu mittaamalla vikaa, joten katse siirtyy ecun suuntaan. Paljonko Puatsio maksoi boksin kloonaus?
86€ ammattilaisella kuitillisena Kuopiossa. Molemmat ecut oli irti ja alkuperäisestä oli kansi jo auki ja sovittiin, että suljen itse varaosaecun kannen.

Hintahaitari oli firmoissa melkoinen, ~90€-450€. Kannattaa kyllä kysellä eri paikoista.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2023, 18:54:20 kirjoittanut Puatsio »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Kiitoksia tiedosta, täytyy kysellä ohjelmointipajat läpi.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Proturbo  Autodiagnoosi