Ajattelimpas tehdä oman topikin nuijailuilleni B20 parissa.
Elikkäs korina on 144 vuosimallia -70.
Hain auton hyvinkäältä joskus n.15v sitten ja mittarissa oli tuolloin joku 450tkm.
Auto oli,ja on vieläkin maalattu mustalla appelsiinipinnalla ja maalit irtoilee sieltä täältä ja muutenkin käytönjälkeä löytyy ihan riittävästi ja ruostetta kans että ei olla pilaamassa museoyksilöä muutenkaan.
https://ibb.co/kGyz0bk

Autoon tuli vaihdettua strömpän tilalle tupla SU:t ja uudenmallin kansi pari milliä laskettuna heti haettuani sen.
Pari vuotta tuli ajeltua sellaisenaan ja sitten vein auton talvisäilöön isäukon ulkorakennuksen vintille ja sielä se olikin sitten 9 vuotta.
2020 syksyllä tuli mieleen että voishan sen ajoonkin laittaa.
Seisonnan aikana tupla SU:t oli lainattu B30:iin niin laitoin Strömpän tilalle. Jarruja ja peltiä sai leimalle nakeloida riittävästi. Alustaan tuli laitettua Spaxin jouset ja Lautamäeltä Bilsteinit joka nurkkaan iskareiks. Ja edessä on kesäisin tupla vakaaja ja talvet mennään ilman vakaajia.
Syksyllä 2021 tuli inspiraatio että voishan moottorille jotain pientä piristystä tehdä ja tuli alkuperäsen 6-pulttisen alakerran päälle jossa oli helkkaristi rappua pytyissä ja pystysuuntasia uria aika lailla niin laitettua 44/40 venttiileillä ja Scatin jousilla oleva kansi jolla puristuksia tuli n.11.
Nokaks tuli R nokka uusilla nostajilla ja KG:n lyhemmillä spesiaali-tönäreillä kun kansi meni aika ohueks että sai puristuksia kun palotiloja muotoilin vähän turhan paljon. Ja teräsjakopää myös.
Imusarjaks tuli Misabin pitkät sarjat ja kaasareiks Dellorton DHLA40C:t 32 kurkuilla mutta ne vaihdoin 36:siin aika pian.
Pakosarjaks jäi vakio pakosarja 2.5" putkella ja jossail välissä tuli laitettua Volvo Competition Servicen 4-2-1 peltisarja 41mm putkilla josta oli/on moukaroitu 2. ja 3. primäärit littanaks kun ollut varmaa pystywebrun tai tupla SU:itten kaverina.
Virranjakajana on itte muokkailtu -077 jossa alipaine ennakko poistettu ja keskipakoennakko rajotettu 15 asteeseen ja jousen paikkoja muokkailtu kun alkuperäset oli kulunut melkein poikki. Sytkäpuolella myös MSD 6AL.
Sitten alko kytkin luistaan ja samalla ajattelin kevennellä vauhtipyörän ja siitä tuli tän näkönen ja painoa 5.5kg
Kytkimeks tuli Sachsin B19ET littupyörän asetelma ja levyks ihan normi M40 käypänen massalevy.

Noilla eväillä tuli ajeltua nyt kevääseen asti enemmän tai vähemmän hyvällä menestyksellä. Moottori on koko ajan huohottanut siihen malliin että venakopan korkista olis saanu vetää oman pakoputken.
Käyttövarmuus oli kyllä 100% mutta huomas kyllä että terävin särmä tehojen puolesta on kyllä jossain muualla,tosin eipä noilla osilla nyt mitään rakettia saadakaan aikaiseks.
Ja pari kertaa on käynyt vähän lämpösenä kun peltivispilä räjähti ja ulostautu syylärin kautta konepeltiin tehden läpireijän ja tuli ajeltua hakeen muksua eskarista ilman nesteitä ja talvella kerran oli vähän hileessä ja lämmöt tapissa tuli ajeltua jokunen kilometri.
Mutta ikinä ei oo matkanteko loppunut tienpäälle.
Ajoin auton talliin kun piti shimmailla venttiilinjousia kun askaroin keinuvipuakselin tilalle tulevan työkalun jolla saa hienosti jouset kansi paikallaan vaihdettua. No eikös yks nostaja noussut tönärin mukana pois lävestänsä ja tipahti kyljellensä.
Sitten otin kannen pois ja joka sylinteri näytti kutakuinkin tältä:

Alakerran kun pisti osiks niin sielä oli tän näköstä:
Joka pytystä oli ylimmäinen rengas kahdessa osassa.
Hommasin alakerraks toisen 6-pulttisen 0.03" ylikoossa jossa oli kans hiukan rappua mutta saa luvan kelvata väliaikaisena moottorina. Kevyt hoonaus ja uudet renkaat ja laakerit.
Kankiin vaihdettiin koneistamolla uudet yläpään helat kun vanhat oli kulunut 0.06mm väljäks isoimmasta kohtaa ja yks hela lähti sormin irti.

Nokan laakerit vaihdoin itse ja onnistu hienosti kun oli spesiaali työkalu ja hommaan meni n.30min aikaa.
Uusi öljypumppu+ KG jousi/kuula.
Stefan öaikan tein jakopäänkoppaan huopatiivisteen tilalle.
Lohkosta otin 0.6mm siivun pois.

Alakerta tarvis kasata tässä lähi päivinä mutta tuli perheenlisäystä uuden volvomiehen muodossa vappuaattona niin ei ole ihan ykkösenä To-do listalla.
Väliaikaisen moottorin kombinaatio on seuraava:
-Kansi 44/35 venoilla ja seetirenkaat pakopuolella. Kanavia kaiveltu.
-11 puristuksia ja männät dekin tasalla.
-Scatin jouset
-Misabin pitkät + 40DHLA:t
-R-nokka
-Vakio tönärit
-Alumiinijakopää
-Hemi motorssin 4-2-1 pakosarja.
-Sama -077 jakaja muokattuna kun aiemmin + MSD 6AL
-Sama 5.5kg vauhtipylpyrä.
Pari räpsyä väliaikasen moottorin tulevasta kannesta. Tars viä palotilan terävät reunat pyöristellä ja jyrskästä jousille isommat paikat.



Sitten pitemmällä tähtäimellä työnalla oleva moottori:
-Lohko porattu 92mm,tai on viä hoonausvaroilla niin saa viedä koneistamolle hoonattavaksi. Ja dekki plaanata sit kun saa koekasattua että näkee paljonko pitää ottaa.
-85mm iskulle hiottu 8-bolt kampura on valmiina.
-152mm pitkät LPS H-veivit on,yläpäät tarvii holkittaa 22mm tapille.
-92mm männät pk:35 on valmiina
-Myllärin tekemä 46/37 venoilla oleva kansi on olemassa,tarvisi viä vaihdattaa ohjurit ja uudet ss-teräsventtiilit 46/38 kun pakoset vähän uponnu.
-Vaihteeks Scatin jouset shimmeillä kun niillä saa 50/100kg paineet mitä Reine Agapilta suositteli tolle nokalle.
-Agapin 272-13.3 nokka on valmiina.
-Volvo orig. nostajat on valmiina,tars viä kevennellä ne.
-48Fajssit Motor Puls 150mm imusarjalla on jo hommattuna.
-KG type 3 peltisarja on jo.
-Teräsjakopää
-KG special tönärit löytyy.
-Uusi Keinuvipu akseli itse tehdyillä pukeilla ja holkeilla ja isommilla pulteilla.
-Teräs vauhtipyörä löytyy.
Ja laatikoks tulee M45.











Tein tän topikin lähinmä siks että en tärvele "Tappikoneen viritys" topikkia jutuillani niin voin tähän kertoo toilailuitani.
E:Väliaikasen budjetti moottorin kannesta pari kuvaa.