Elekma  Autoracing

Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo

  • 55 Vastauksia
  • 28683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #45 : 20.04.2024, 00:58:51 »
Tossa tehostimen kulmaliittimessä on takaisku sisällä.
Jees, täytyy testaa toimiiko vielä

Tänään heitin uuden tehostimen paikalleen ja niputin vaihdekepin. Mittalin myös välijäähyn paikkaa ja ahtoputkia. Alkuperäisiä turbomallin kiinnikkeitä mul ei oo tolle orkkis välijäähylle ja syylärille. Parista syylärin kiinnikkeistä saa sopivat kun vähä kemppailee. Painetestaan kans cuulerin ensin kun oli halkeillu muovit ja pääty irronnut. Se on nyt jotenkin liimattu kasaan. Jos vuotaa nii kattoo jotai biltemalaista tilalle.  :P

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #46 : 28.04.2024, 00:21:16 »
Vaihdoin alapallonivelet. Toisesta oli kumi riekaleina ja kuskinpuoli oli korjattu sikamassalla..





Aloitin myös viimeisten johtojen tutkimisen. Kuulema oli käynyt vähän hassusti tuo kone. Syypää löytyi kun purin kärjettömän sytytyksen johtosarjan.



Tästä ei varmaa kulje virta läpi.:2funny: Kattoo löytyykö jostai toinen johto..



Lisäksi noissa oli mysteeri liitin, jolle ei ole korissa vastakappaletta. Tulee puolalta. Oiskohan kiekkamittarin liitin? Tämä johto sarja on ilmeisesti b200k:n

« Viimeksi muokattu: 16.05.2024, 00:00:28 kirjoittanut M.P »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #47 : 28.04.2024, 12:12:46 »
Lisäksi tossa oli mysteeri liitin, jolle ei ole korissa vastakappaletta. Tulee puolalta. Oiskohan kiekkamittarin liitin? Tämä johto sarja on ilmeisesti b200k:n

Sininen on 12V+ syöttö ja valko-punainen on rundari.

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #48 : 28.04.2024, 14:43:54 »
Eli noi piuhat kun kytkee rundarin napoihin nii alkaa pelaamaan?

Mites tuleeko tohon kärjettömän sytyn piiriin tarvittava virta ton jakajan 3 napaisen liittimen kautta, vai pitääkö toi kytkee jotenkin muuten?

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #49 : 29.04.2024, 00:05:49 »
Kävin ostamassa uudet kärjettömänsytyn johdot suosiolla.

Sitten ilmeni lisää johdotus pulmia. Koneen johtosarjassa kaksi mysteeri liitintä, toisen johto on sininen, tulee imusarjan solenoidilta ja toinen on ruskea, joka tulee startin luota. Olivat saman kuoren sisällä, ja pituus ylttäis sopivasti puolalle.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2025, 00:09:28 kirjoittanut M.P »

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #50 : 04.05.2024, 00:49:59 »
Ei jaksa joka päivä kaikkia mutterien kiinnityksiä kirjata niin tehdään taas tiivistelmä.  :)

Vesipumpulta lähtevä lämppärinkierron putkea joutu muokkaamaan. Nyt sopii. Käytin aihiona myöhempää turbo vinokoneen vesiputkea. Bxx ja Bxxx koneissa vesipumpunpään kiinnike on eripuolella. Ei muutaku vanhemmasta kiinnike hitsaten tohon. Lohkossa ei myöskään ollut kiinnikettä kun turbomallin putki menee sen 7cm alempana. Tein raudasta palikan väliin. Siirsin myös lasinpesunesteen säiliön apparin puolen nurkkaan ja pumppu tuli vanhasta. Johdotukset tekasin tos iltasella.

Rallirattia oon yrittänyt sovitella, mutta Luisin keskiö jää hinkkaamaan suojamuoveihin. Purin ja kasasin kaikki useampaan kertaan mutta ei ota istuakseen. Varmaan sipasta pala pois vällissä olevasta haitarimuovista. Tuntuu että sisustanosista kaikki istuu tässä autossa vähä päin helvettiä ja kaikki kiinnikkeet aikonaan survottu.. Tuonne jää tommonen mukava kolo ja toine reuna pännää vastaan. ;D



Ahtopainemittari löysi paikkansa puhallinräppänien päältä. Viereen tulee kans FMi seosmittarin boksi jahka saa hommattua.

Tilailin Do88 silikoonimutkat ja nyt pitäis löytyä metritavarana 2 tuumasta aluputkea 1-2 millin seinällä. Sen verran erikoiset pituudet tulossa ettei löydy mistään järkeviä valmiina.. :o Nuo kun saa soviteltua, pakoputken kiinni ja johdot selville nii vois kokeilla käyntiin..
« Viimeksi muokattu: 04.05.2024, 01:08:03 kirjoittanut M.P »

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #51 : 23.05.2024, 00:01:53 »
Silikoonimutkat tuli ja yks kpl 45 asteen kulmia pitää tilaa lisää. Isonsin lampun taustapeltien reikiä joiden kautta ahtoputket tulee kulkemaan. Välijäähy tulee keulalle maskin taa piiloo.

Maalasin ja asensin konepellin autoon.





Lasinpesurin säiliö ja pumppu on kans siirretty apparin puolelle. Liimasin myös vihdoin tuulilasin cromilistan paikalleen näin puolen vuoden jälkeen.

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #52 : 19.03.2025, 23:13:19 »
Nyt on taas aikaa värkkäillä projektia niin päätin herättää tämän kuolleista melkeen vuoden seisonnan päälle. Täks kesäksi ajoon ois deadline. Sen verta kauan tullu tätä värkättyä..  ;D

Tämä vekotin on tosiaan ollut ilmastoitu ja tulin nyt lopputulokseen että poistan järjestelmän kokonaan kun tuskin tulee sitä ikinä käytettyä. Saa alipaine ja kylmäaineletkut pois niin saa myös siistimmän näkösen. Mulla on ylimääräsinä noita perinteisiä lämppäreitä niin vaihdan sellaiseen. Helppo swappi sen suhteen kun tuo perinteinen vaati vain yhden virta johdon toimiakseen. Ilmastoidussa mukana aikamoinen johto ja letkuhelvetti, ja pyrin irrottamaan kaiken siististi ja ehjänä niin menee hieman aikaa tehdä. Tarkoitus pistää myyntiin tuo koko setti jos joku museomies haluaa ilmastoida helmensä. Samalla oon karsinut kaikkia muita johtovirityksiä mitä löytyi kojelaudan ja mattojen alla. Niitä riittää. Itseäni ainakin ärsyttää kaikki turhat johdot mitkä pyörii autossa mukana.





Teurastin myös joutessani yhdestä varaosakopasta toimivan perinteisen lämppäri laitteen. Tämän kanssa ei kauaa kestänyt, lämppärin pömpeli on huomattasti sirompi ilman noita ilmastoinnin osia, ja tuo irtosi ilman kojelaudan poistoa.



Mulla oli tässä myös ne uudemman bemarin etupenkit ja niiden tyyliin verhoillut takapenkit, mutta ne eivät yhtään enää miellyttäneet silmää ja olivat perkeleen tohlon kokoset 240 sisälle niin heivasin ne mäkeen. Taakse laitan mustan puolinahkasen ilman niskatukia. Etujakkaroiksi pitää kehitellä jotain uutta. Vähän kahden vaiheilla laittaisko kuppimaisemmat vai jotkut esim. 850 tyyliset löhötuolit.'

Kattoverhoilun kanssa meni taas vituiksi. En kerennyt oikeen yhtää ajaa sen kanssa kun huomasin ennen tämän varastointia että se kangas notkui taas. Menee taas takuuseen ja tälläkertaa eri aineella ja liimalla uusi kangas pintaan. Näin jälkiviisaana ois ehkä vaan pitäny maalaa se orkkis vinyylinen paukulla kun on tämä sen verta rönttä muutenki.. ::)

Kaasarin kyljessä oleva painekotelo sai uutta maalia, ja tuttu hitsasi uuden ahtoputken lähdön siihen. Asensin myös sähkösen flektin syyläriin kiinni. Ahtoputkisto kulkee keulan peltien väleistä maskin takana bilteman pikku jäähy. Pitää suunnitella sille teline latasta.

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #53 : 21.03.2025, 22:03:01 »
Nyt on vihdoin ilmastointi irti. Aikapaljon enemmän johtoja ja letkuja on kuin perinteisessä. Tämä paketti lähtee nyt myyntiin. :D



Vaihdoin myös dieselin kaasuvaijetin kaasarimalliseen. Mulla oli vanhassa semmonen prikka patentti, jolloin liikevara toimi vapari koneen kanssa. Kattoverhoilun irrotin kans. Se lähtee takaisin verhoilijalle. Laitan tilalle toisesta kopasta perusverhoilun mustaksi maalattuna väliaikaisesti ja laitan tuon toiseen varastoon säilöön odottamaan.

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #54 : 27.04.2025, 23:50:04 »
Taas on edennyt hyvin mutta unohtunut päivittää.

Ahtoputket ja klemmarit tuli Do88:ilta, alumiini putket muokkasin itse metritavarasta niin tuli paljon halvemmaksi. Lisäilin myös kaikki alipaine linjat konetilaan sekä siistin hieman. Konetila näyttää nyt tältä.



Putket tulee välijäähylle valojen alta keulalle, siitä akkutelineen alta painekotelolle. Kahden tuuman putket, välijäähyn lähdöt on pari milliä isommat. Tein myös tukiraudan jäähylle missä kiinnikkeet sille.



Sisuta on nyt niputeltu. Maalasin toisen kattoverhoilun mustaksi ja heitin kiinni. Lämppärilaite vaihdettu perinteiseksi ja sisusta kasattu sen ympärille. On meinaa  tilavampi kuin ilmastoidussa. Ostin AEM laakaistan sekä bilteman kiekka ja ahtopainemittarit. Sähköflektin releelle nappia konsoliin.

« Viimeksi muokattu: 28.04.2025, 10:26:56 kirjoittanut M.P »

Paikalla M.P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: Volvo 244 -83 "R-Sport" Turbo
« Vastaus #55 : 05.05.2025, 00:06:27 »
Tänään se vihdoin tapahtui. Tuuppasin auton pihalle ja otin ensi startit. :D

Hetken sahailun jälkeen alkoi käymään kun sai bensanpaineen kaasarille asti. Katteltiin lampulla sytty kohdalleen. Perussäätö on nyt kympin huitteilla ja toimii hyvin ny alkuun. Kaasarin säädöt kierroksilla hyvät kun seurasin laajakaistalla seoksia. Tyhjäkäynti vielä erittäin laihalla, vaatii hienosäätöö. Pikku ryyppy tasaa heti seoksen. Kierroksilla vastaa nätisti kaasuu ja toimii hyvin. Seoksetkaan ei kovin karkaile kierroksilla. Tuo lambda helpottaa kyllä säätöhommia. Neula ja suutin on tehtaan ohjearvojen mukaan säädetty. Niihin ei ainakaa heti tartte kajota kun tuntuis säätö olevan hyvä niissä.



Pikku hommia pitää enää tehdä ennen leimaa. Otan joku viikonloppu puuhakilvet tohon nii pääsee testailemaan miten tuo pelaa käytännössä.

Hipostelin myös jarruja, eivät kyllä olleet edes jumissa. Vaidoin kans perän pinioni stefan. Joku urpo oli vetänyt vanhan laakeri liimalla kiinni. Oli niin jumissa että irtosi aluksi paloina kunnes sai isot tongit väliin millä kampesin jämän pois. Liimojen putsaus otti kans aikaa.

 

Futurez  Kulkukoira