Carcom Oy  Elekma

Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma

  • 63 Vastauksia
  • 3222 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5137
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #15 : 08.07.2023, 17:13:53 »
Lisempää virtaa kun starttaa niin ei nyykähdä akun jännitteet..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #16 : 08.07.2023, 19:11:23 »
Täähän alkaa oleen mielenkiintonen :o

Lupaako edes yhtään startatessa? 

Vielä on paljon vaihtoehtoja syyksi, ettei starttaa. Nyt pitäs varmaan selvittää tuleeko suuttimille sähköä startatessa ja että löpö todella menee suuttimille asti ja sieltä sylintereihin.

Palataas hetkeksi ajassa taaksepäin suodatin ongelman aikaan. Oireiliko auto mitenkään pitempiä aikoja ja sammuiko esim kesken ajon vai ei lähtenyt enään käyntiin kun suodatin tukossa? Herää myös kysymys miksi suodatin tukkeutui ja onko likaa päässyt sen ohi pumpulle ja suuttimille. Oliko sillä ajettu 150-200tkm vaihtamatta?

Suodattimelle tulevan imupuolen letkun voisi kyllä tarkistaa, jottei tukossa ja löpöä tulee tankilta ruiskulla imemällä. Samoin paluuletku tankille ei saisi ahdistaa liikoja. Tankinkorkin huohotus pitää myös toimia, mutta sen tukkeutuminen näkynee vasta pitemmän ajon aikana.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5177
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #17 : 08.07.2023, 21:09:08 »
Eikös 2004 eteenpäin pitäis disukassakin olla suljettu järjestelmä nuo tankin huurut?
Ei siinä silloin voi olla korkissa reikää. Johan silloin olis melko käryt kaikkien dieselautojen korkin lähistöllä.

Jos korkki valskaa tulee vikavalo.
Tässä höpinässä nojaan kyllä bensavehkeisiin, dieseleistä ei niin tietoa muutakuin oletus että höyryjä ei saa päästää ulkoilmaan vaan ne pitää ottaa polttoon.
Tankin korvausilma otetaan venttiilin kautta, ei niin että painetaan tankkiin tai korkkiin reikä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #18 : 08.07.2023, 21:59:51 »
Täähän alkaa oleen mielenkiintonen :o

Lupaako edes yhtään startatessa? 

Vielä on paljon vaihtoehtoja syyksi, ettei starttaa. Nyt pitäs varmaan selvittää tuleeko suuttimille sähköä startatessa ja että löpö todella menee suuttimille asti ja sieltä sylintereihin.

Palataas hetkeksi ajassa taaksepäin suodatin ongelman aikaan. Oireiliko auto mitenkään pitempiä aikoja ja sammuiko esim kesken ajon vai ei lähtenyt enään käyntiin kun suodatin tukossa? Herää myös kysymys miksi suodatin tukkeutui ja onko likaa päässyt sen ohi pumpulle ja suuttimille. Oliko sillä ajettu 150-200tkm vaihtamatta?

Suodattimelle tulevan imupuolen letkun voisi kyllä tarkistaa, jottei tukossa ja löpöä tulee tankilta ruiskulla imemällä. Samoin paluuletku tankille ei saisi ahdistaa liikoja. Tankinkorkin huohotus pitää myös toimia, mutta sen tukkeutuminen näkynee vasta pitemmän ajon aikana.

Edellisestä suodattimen vaihdosta oli ehkä max 50tkm. Suodatin oli ihan musta mutta mitään roskia siinä ei ollu. Paluu letkusta olen sitä ilmannut ja siitä saa ruutalla vedettyä kyllä naftaa ulos. Ei tokikaan ihan sukkana mutta tulee kumminkin.

Auto oireili sillä ettei aina startannut ja meni ajossa vikatilaan eli puhti oli pois. Mutta ei sammunut ajosta koskaan.

Äsken koitin apuvirralla starttia, lupaa vähän mutta ei lähde. Koitin myös starttipilottia suodatinkotelon kautta (tämä jakaa mielipiteitä dieselin kanssa mutta pitkän linjan autokorjaaja sano ettei hajota mitään).

"Nyt pitäs varmaan selvittää tuleeko suuttimille sähköä startatessa ja että löpö todella menee suuttimille asti ja sieltä sylintereihin."
Tätä en osaa kyllä tehdä... :(

Uskomattoman työläs. Suodattimen vaihdon jälkeen siis kertaalleen tämä hinattiin käyntiin, lähti kyllä ja annoin käydä tunnin pihassa. Kun sammutin, ei startannut enää.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #19 : 08.07.2023, 22:03:51 »
Bensavehkeissä on tosiaan jo pitkään ollut EVAP systeemi, joka sisältää aktiivihiilisuodatinta ja venttiiliä ym kilkettä. Vaparissa esim siis ideana imeä bensahuurut tankista imusarjaan. Noita hiilipönttöjä on mennyt tukkoon ja sitä kautta tankki ei ole saanut korvausilmaa ja tuloksena kova alipaine.

Totta puhuen en osaa sanoa millainen huohotusysteemi tässä diisseli volvossa on, mutta "tukossa" se ei silti saa olla. Näissä ei ole sähköistä siirtopumppua ja korkeapainepumput ei ole kummoisia imuteholtaan, eikä varsinkaan jos järjestelmässä on hiukankaan ilmaa. Mutta kuten aiemmin kirjoitin mikään korvausilmatukko ei todellisuudessa estä konetta käynnistymästä ja käymästä vähintään hetken vaan ongelma näkyisi pitemmän ajon aikana jos sittenkään.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #20 : 08.07.2023, 22:30:35 »
Edellisestä suodattimen vaihdosta oli ehkä max 50tkm. Suodatin oli ihan musta mutta mitään roskia siinä ei ollu. Paluu letkusta olen sitä ilmannut ja siitä saa ruutalla vedettyä kyllä naftaa ulos. Ei tokikaan ihan sukkana mutta tulee kumminkin.


50tkm ei mikään mahdoton vaihtoväli vielä ole ja suodatinpatruunat olleet sellaisia harmaita yleensä. Suodattimen kunto riippuu polttoaineen puhtaudesta, että järjestelmästä irtoavasta partikkeleista, yhdet kuravedet lähes tyhjästä huoltsikan säiliöstä kun tankkaa niin vastaa todella pitkää ajomatkaa puhtaalla aineella. Itse otin suodatinta vaihtaessa tavaksi katsoa vaihdettavan patruunan lisäsi myös suodatinkotelon pohjalle ja siivota sen. Mm. pienet metallihiput ja muu poikkeava lika erottuu sieltä hyvällä valolla.

Auto oireili sillä ettei aina startannut ja meni ajossa vikatilaan eli puhti oli pois. Mutta ei sammunut ajosta koskaan.

Tuliko tästä mitään vikakoodia tai ilmoitusta näyttöön? Esim low fuel pressure tms?

Onko autoa muuten katsottu Vidalla, Delphillä tai muulla läppäripohjaisella diagnostiikalla?

Poissa VolvoNyyppä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #21 : 08.07.2023, 22:54:36 »
Oon tätä lueskellut peukut pystyssä, mutta pakko ehdottaa, että voisko olla CEM-yksikön vika? Se ilmeisesti voi oireilla myös tuolla SRS-ilmoituksella. Ja sen tiedän, että vikaantunut moduli estää käynnistymisen.

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #22 : 08.07.2023, 23:59:56 »
Koodeja ei anna muutakun siitä turvatyynystä. Eikä sillonkaan kun suodatin oli vielä vaihtamatta herjannut muusta kun tuosta. Egr herjas johonkin väliin mutta se lähti nollaamalla eikä palannut. Ja kuulemani mukaan egr ei estä käynnistymistä muuten kun jos on jäänyt väärään asentoon ja tästä taas pitäisi tulla herja? Ei ole katottu millään läppäripohjaisella kun itsellä ei sellaista ole. Jos joku tosiaan asuu lähelläkään seinäjokea niin saa tulla kurkkaamaan. Maksan kyllä vaivanpalkkaa.

Ainoa mikä itselle tulee mieleen onnse ettei saa naftaa tai että joku maapiuha tms on nyt rikki tai maadoittaa matkalta jotain sopimatonta. Mutta toisaalta vaikkei saisi naftaa, olisi pitänyt starttipilotilla hörähtää ainakin hetkeksi? Ja tosiaan polttoaineen paluuletkusta saa imettyä naftaa että kyllä se sinne saakka kulkee.

Eniten ihmetyttää se että kun vetämällä sai käyntiin, kävi ihan hyvin ja liikkui, mutta ei vaan lähde omillaan käymään.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #23 : 09.07.2023, 12:51:54 »
Hankalalta kuulostaa. Itselle tulee mieleen, että startti on huono eikä pyöritä tarpeeksi lujaa. Pitäisi sen siltikin pilotilla käydä.

Kääntyykö sammutusläppä auki, kun virrat laittaa päälle? Jos läppä on kiinni, niin ei käy pilotillakaan, kun kone ei saa paloilmaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #24 : 09.07.2023, 14:08:27 »
Työkaverin tytön autossa oli tällainen tapaus ja muistaakseni V50 2.0d vm-11. Ei käynnistynyt, eikä vikakoodeja yleismallin lukijalla. Oli ensimmäisenä tulpannut egr-venttiilin laipalla ja kas, auto käynnistyi heti. Jäljempänä purkaessaan huomasi, että egr oli juminut auki.

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #25 : 09.07.2023, 14:32:42 »
Työkaverin tytön autossa oli tällainen tapaus ja muistaakseni V50 2.0d vm-11. Ei käynnistynyt, eikä vikakoodeja yleismallin lukijalla. Oli ensimmäisenä tulpannut egr-venttiilin laipalla ja kas, auto käynnistyi heti. Jäljempänä purkaessaan huomasi, että egr oli juminut auki.

Mulla on uus egr hyllyssä että ehkä mä vaihdan sen suosiolla vielä vaikka on kyllä semmosessa paikassa että saattaa pari ärräpäätä lähtee. Mielestäni sen pitäisi kyllä herjata sitä egr:ää jos siinä vikaa mut en luota tän kanssa enää mihinkään:D

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #26 : 09.07.2023, 14:43:44 »
Mulla on uus egr hyllyssä että ehkä mä vaihdan sen suosiolla vielä vaikka on kyllä semmosessa paikassa että saattaa pari ärräpäätä lähtee. Mielestäni sen pitäisi kyllä herjata sitä egr:ää jos siinä vikaa mut en luota tän kanssa enää mihinkään:D
Egr:n vaihto vaatinee sopeutuksen. Kokeile ensin laittaa sokea peltilaippa siihen egr:n laipan väliin. Meillä pojan 2.0d -09 autossa on laippa välissä, toimii normaalisti, herjaa välillä moottorijärjestelmä vaatii huollon, mutta ei vaikuta mihinkään.


Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #27 : 09.07.2023, 15:53:59 »
Sopeutuksen pystynee tekemään tuolla icarsoft cr maxilla mikä mulla on? Ja itseasiassa volvon huollossa taisivat aikanaan sanoa ettei tarvi edes välttämättä sopeutusta.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #28 : 10.07.2023, 18:42:38 »
Koitin myös starttipilottia suodatinkotelon kautta (tämä jakaa mielipiteitä dieselin kanssa mutta pitkän linjan autokorjaaja sano ettei hajota mitään).

Suodatinkoteloon pilottia saa ruiskia urakalla, kun aika pitkä matka ahtimen ja välijäähdyttimen kautta koneeseen. Pilotin käytöstä on tosiaan monenlaista kantaa ja tarinaa. Ite en pilotin suuri fani kyllä ole.

Voisit kokeilla starttailla välijäähdyttimelta tuleva putki irti sammutinläpältä. Eli sen puhdistamasi läppärungon apukuskin puoleinen putki irti läppärungon päästä. Siitä olisi paljon suorempi reitti suihkia pilottiakin koneeseen. Voi hyvin käytellä ilman putkea tyhjäkäyntiä ja hiukan antaa kaasuakin. Liialla polkemisella nakkaa sitten vikakoodia ahtopaineesta, ilmamassamittarista jne. Samalla tarkistaa vielä sen läpänkin, eli apukuskin puoleinen läppä pitää olla auki ja kuskin puoleinen kiinni. Putki irrallaan myöskään mahdollinen EGR:n auki jumiutuminen ei pitäisi sotkea starttia, kun saa raikasta ilmaa vierestä.

EGR:n jumittamisesta pitäisi tulla vikakoodia ja sen toiminnan näkee myös livedatasta vertaamalla todellista venttiilin asentoa ecun pyyntöön, niiden tulis olla suht samat ja seurata pienellä viiveellä toisiaan. Molemmat näkee hyvällä diagnostiikalla ja uskoisin, että myös tuolla Icarilla.

DPF:n tukketuminen pitäisi näkyä vikakoodina paine-erosta, mutta pakoputken/katin tukkeutuminen voisi myös estää konetta käynnistymästä. Tämä kuitenkin ollut kerran käynnissä niin ei liene syy. Putki tukossa käynti on raskasta ja koneen tehot hukassa.

Poissa MillaH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v50 2.0d käynnistymisongelma
« Vastaus #29 : 10.07.2023, 19:31:34 »
Nyt sain egr:n irti ja voin kertoo että melko jumissa on. Sehän anto siis egr:stä aikaisemmin vikakoodin joka lähti nollaamalla ja nyt kun mietin niin ei ole sen jälkeen ollut käynnissä joten miten olis koodi palannutkaan. Putsaan tämän nyt ja jos saan liikkumaan nätisti, laitan saman takaisin niin ei ainakaan pitäisi vaatia sopeutusta. Katsotaan sitten lisää ideoita  :D


 

Autodiagnoosi  Carcom Oy