Koitin myös starttipilottia suodatinkotelon kautta (tämä jakaa mielipiteitä dieselin kanssa mutta pitkän linjan autokorjaaja sano ettei hajota mitään).
Suodatinkoteloon pilottia saa ruiskia urakalla, kun aika pitkä matka ahtimen ja välijäähdyttimen kautta koneeseen. Pilotin käytöstä on tosiaan monenlaista kantaa ja tarinaa. Ite en pilotin suuri fani kyllä ole.
Voisit kokeilla starttailla välijäähdyttimelta tuleva putki irti sammutinläpältä. Eli sen puhdistamasi läppärungon apukuskin puoleinen putki irti läppärungon päästä. Siitä olisi paljon suorempi reitti suihkia pilottiakin koneeseen. Voi hyvin käytellä ilman putkea tyhjäkäyntiä ja hiukan antaa kaasuakin. Liialla polkemisella nakkaa sitten vikakoodia ahtopaineesta, ilmamassamittarista jne. Samalla tarkistaa vielä sen läpänkin, eli apukuskin puoleinen läppä pitää olla auki ja kuskin puoleinen kiinni. Putki irrallaan myöskään mahdollinen EGR:n auki jumiutuminen ei pitäisi sotkea starttia, kun saa raikasta ilmaa vierestä.
EGR:n jumittamisesta pitäisi tulla vikakoodia ja sen toiminnan näkee myös livedatasta vertaamalla todellista venttiilin asentoa ecun pyyntöön, niiden tulis olla suht samat ja seurata pienellä viiveellä toisiaan. Molemmat näkee hyvällä diagnostiikalla ja uskoisin, että myös tuolla Icarilla.
DPF:n tukketuminen pitäisi näkyä vikakoodina paine-erosta, mutta pakoputken/katin tukkeutuminen voisi myös estää konetta käynnistymästä. Tämä kuitenkin ollut kerran käynnissä niin ei liene syy. Putki tukossa käynti on raskasta ja koneen tehot hukassa.