Jaahah, pitäisi vuosimallin 1991 945:seen B230FB:hen ja m47:aan vaihtaa moottori-, vaihteisto- ja peräöljyt. Kahlasin tämän topicin lävitse, enkä ole nyt juurikaan viisaampi, enkä muutenkaan tajua öljyjen merkinnöistä mitään, vaikka kuinka olen aina yrittänyt niitä "opiskella"

. Hintaluokka määrää joko motox tai biltema.
Moottoriöljyksi perus 10w-40, mutta kannattaako purkista etsiä jotain muitakin tärkeitä merkintöjä?
Vaihteistoöljyksi kelpaa siis kaikki veden ja vaseliinin väliltä.

Kuitenkin mielellään jokin vaihteistoöljy, vaikka API-GL4. Moottoriöljyt kun tuppaavat "pilkkoutumaan" vaihteistorattaiden välissä. ATF -öljyt alkavat luistattamaan synkroja...?
Perään, mitäs sinne? Ihan perus lukoton perä siellä pyörii, mutta aika varma olen, ettei 300tkm ole sinne litkuja vaihdettu.

Jotain laatikkoöljyä vai mitä? Viskositeetistä autodata antoi 80w/90:stä perään.
Auton ohjekirja on jonnekin hävinnyt, poika sitä viimeksi tuossa sohvalla katteli eikä nyt löydy mistään.
Kannattaisiko moottoriin vaihtaa öljyt nyt ja muutaman viikon päästä uudestaan, koska nykyinen öljy on semmoista kermaista emulssiota, eli vettä seassa. Näyttävät juuri sellaisilta, ettei niitä(kään) ole pariin vuoteen vaihdettu ja kylmällä koneella ei kamalasti halua kiihdytellä (aika raaka ääni kuuluu moottorista tällöin...).
EDIT:
Olisiko perään ja vaihteistoon hyväksi tämä:
Motox 80W-90 GL4-vaihteistoöljy 1L GL-4 ja MIL-L-2105 vaatimukset täyttävä 80W90 mineraalinen öljy käsivalintaisiin vaihteistoihin ja hypodipyörästöihin.
Ja moottoriin sitten tämä:
Motox SemiSyn 10W-40 5l SL/CF Acea-A3/B3/B4 Motox-TurboSyn 10W40-osasynt moott öljy 5L [1987 - 1993]