Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma

  • 41 Vastauksia
  • 3635 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #30 : 08.09.2023, 21:27:37 »
Noo, jos virta ei kierrä kunnolla eli siis maakosketus huono, niin saattaapa anturit olla toimimatta oikein ja mittarit näyttää mitä lukemia vain.
Tästä ihan omakohtaista kokemusta, mm. moottori starttasi vain vaihdekepin ollessa kakkosella ja lämpömittari näytti 120 astetta motin lämmettyä. Kunnon maadotus motin ja korin välille, niin oireet häipyi eli lämpömittari normaalissa 80:ssa ja starttasi normaalisti. Tämä ei siis kuitenkaan omissa Romuissa.
Onhan noita maattojuttuja juutuuppi pullollaan. Hyvä se on kaikki tarkastaa, saattaa joskus olla ihan pienestä kiinni, tai vaikkapa anturi viallinen.
Tosin jos tarviketermari laitettu, niin syyllinen kenties sitten siinä.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #31 : 13.09.2023, 15:28:53 »
Noo, jos virta ei kierrä kunnolla eli siis maakosketus huono, niin saattaapa anturit olla toimimatta oikein ja mittarit näyttää mitä lukemia vain.
Tästä ihan omakohtaista kokemusta, mm. moottori starttasi vain vaihdekepin ollessa kakkosella ja lämpömittari näytti 120 astetta motin lämmettyä. Kunnon maadotus motin ja korin välille, niin oireet häipyi eli lämpömittari normaalissa 80:ssa ja starttasi normaalisti. Tämä ei siis kuitenkaan omissa Romuissa.
Onhan noita maattojuttuja juutuuppi pullollaan. Hyvä se on kaikki tarkastaa, saattaa joskus olla ihan pienestä kiinni, tai vaikkapa anturi viallinen.
Tosin jos tarviketermari laitettu, niin syyllinen kenties sitten siinä.

Minäpä laitan tarkastaen, mutta jotenkin tuntuu siltä että tarvike termarissa on sittenkin tämä vika.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #32 : 13.09.2023, 15:48:40 »
Tarvikkeita ne on kaikki, alkuperäinenkin. Kyse on vaan siitä mikä on valmistaja. Ei volvolla omaa termostaattitehdasta ole.

Onhan tuossa termostaatilla jo ikää ja voi olla että se aukeaa liian myöhään.
Tiiä näistä... ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #33 : 13.09.2023, 15:56:28 »
Tarvikkeita ne on kaikki, alkuperäinenkin. Kyse on vaan siitä mikä on valmistaja. Ei volvolla omaa termostaattitehdasta ole.

Onhan tuossa termostaatilla jo ikää ja voi olla että se aukeaa liian myöhään.
Tiiä näistä... ELK

Termostaatti on uusittu viime vuoden marraskuussa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #34 : 13.09.2023, 18:11:25 »
Hyvähän se on kerran vuoteen uusia.
Eivaineskaa, voihan siinä vikaa olla vaikka jotenkin on semmonen kutina ettei oo.  :pupu:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #35 : 13.09.2023, 18:19:11 »
Missäs kohtaa se termari on tässä vuosimallissa, helpossa vai siellä v-mäisessä paikassa jossain motin ja rintapellin välissä? Jos toi huonompi paikka, niin niitten kanssahan on ollut jotain ongelmia.
Ja alkoiko ongelmat heti termarin vaihdon jälkeen ja jos alkoi, niin sittenhän asia aikasta selvä.
« Viimeksi muokattu: 13.09.2023, 18:20:42 kirjoittanut -jadi- »
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Es4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #36 : 13.09.2023, 21:59:41 »
En tiedä missä siinä on termostaatti, mutta korjaamon laskun perusteella ei mikään helppo. Ja korjaamona oli moniin muihin verrattuna halvempi vaihtoehto.

 Talvella ei fletki jäänyt huutamaan. Niin nyt kesäkelillä vasta huomannut tuon ongelman. Aluksi luulin että se on ilmastoinnin takia aina pörräämässä, mutta nyt ilmojen viiletessä, se ei enää käytä samalla tavalla kompuraa. Ja tosiaan kun tässä mallissa ei ole lämpötila mittaria kojetaulussa, niin ei ole sitäkään tullut seurattua. Nyt vasta ajellut koodinlukijan kanssa n.1kk jolloin tiennyt lämmöistä.

Tosiaan kertauksena vielä sen verran että korkeilla kierroksilla ajaessa lämmöt 90-91 mutta normaaleilla kierroksilla heti lämmöt lähtee nousuun ja tasoittuu sinne ~98

Ja tuon perusteella ei vaikuttaisi olevan mikään anturi vika, koska alle 90 ei mene lämmöt.

Itse veikkaisin nyt tähän vaiheeseen tuo termari vian.

Nytkun tuli miettineeksi, niin ehkä olen talvella ajaessa tainnut katsoa lämmöt lukijalla ja semmonen harmaa kuva olisi mielessä kuin 94°

 ja vielä sen verran ettei tarvinnut talvella käyttää mitään maskin edessäkään, koska lämmöt pysyi hyvänä talvella
Tai oli mulla kerran, mutta sillon auton sammuttassa flekti pörräs täysillä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6658
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #37 : 13.09.2023, 22:26:17 »
Se flektihän lähtee siellä satasen jälkeen pyörimään ja pyörii vaikka auton sammuttaisj niin kauan kun lämmöt tippuu tarpeeksi.
Eikös silloin kaikki ole hyvin jos lämmöt pysyy kurissa viimeistään flektin ansiosta.

Mulla nyt on bensakone käytössä ja flekti pyörii usein ripeämmän ajon jälkeen kun lyö parkkiin.
On tehnyt noin jo monta vuotta ja termarikin on sinä aikana vaihdettu mutta käytös on silti sama.
Ei oo kansipahvi mennyt eikä muutakaan outoa ole niin en ole siitä ressiä ottanut.

En aio korjata ehjää. ELK

Niin ja jos siinä on 90° termari sehän tarkoittaa että termostaatti alkaa avautumaan 90° lämpötilassa...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #38 : 13.09.2023, 22:45:43 »
Missäs kohtaa se termari on tässä vuosimallissa, helpossa vai siellä v-mäisessä paikassa jossain motin ja rintapellin välissä? Jos toi huonompi paikka, niin niitten kanssahan on ollut jotain ongelmia.
Ja alkoiko ongelmat heti termarin vaihdon jälkeen ja jos alkoi, niin sittenhän asia aikasta selvä.

MY 2009-2010 on tuolla koneen takana ja MY2011-> on siirretty koneen etupuolelle.

Omassani on onneksi tuossa edessä, mutta en ole vielä kerenny perehtyy miten iso urakka tuo etupuolella olevan vaihto on. Vissiin kuitenkin huomattavasti helpompi kun tuon takana olevan.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1002
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #39 : 14.09.2023, 15:27:12 »
Nyt vasta ajellut koodinlukijan kanssa n.1kk jolloin tiennyt lämmöistä.

Tosiaan kertauksena vielä sen verran että korkeilla kierroksilla ajaessa lämmöt 90-91 mutta normaaleilla kierroksilla heti lämmöt lähtee nousuun ja tasoittuu sinne ~98

Ja tuon perusteella ei vaikuttaisi olevan mikään anturi vika, koska alle 90 ei mene lämmöt.

Helppo korjaus: Heitä kuikkaa sillä lukijalla, ja keskity liikenteeseen.

Lämmöthän ovat ihan OK, vai mitä tietäjät sanovat?

Minulla on S70 yhden kerran hajonnut termostaatti, ja seurauksena oli moottorin vikavalo. Toki kyseessä on bensa, mutta eiköhän dieselin diagnostiikkakin viat tunnista?

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #40 : 16.09.2023, 15:11:06 »
Termari vikaavikaavikaa... joo mulla oli toisinpäin so. koneen alilämpö ennen diy-kansiremppaa ja vieläpä sen jälkeenkin. Autossa oli ilmeisesti vielä alkuperäinen termostaatti, mikä ehkä jumittanut itsensä auki aikainsaatossa, ja vielä suurempana yllärinä tässä alkuperäisosassa(?) oli iso reikä termostaatin lautasessa.  Mitä lie tolla reiällisellä termostaattilautasella haluttu, estää kannentiivisteen palaminen tjsp.
Tee-se-itse asennetussa tuoreen termostaatin termarilautasessa ei ollut mitään reikiä, mutta lämmöt pyöri alle 80, paremminkin 6-kympin tienoilla, mitä sitten webastolla helpottamaan. Autohan oli tietysti kuin pakastelokero näinä ilmastomuutostalvinakin. Uutta jälleen aitoa Motonet termaria hakemaan, ja kansiremppatermari irti. Heti kun termarikotelon aukaisi huomasi, että tee-se-itse asentaja oli saanut termostaatin sen verran poikittain t.kotelon sisään, että lautanen vastinpinnastaan oli aina millin kaksi auki. Ja tietenkin kun t.kotelon ruuvit väkisin ruuvattu kiinni, niin olihan se termostaatti sen verran siipeensä saanut, etten sitä sitten takaisinkaan laittanut. Uusi termari pikkuisen paremmassa valaistuksessa ja hosumatta paikalleen, ja lämmöt suunnilleen siellä missä pitääkin, 90...100 hujakoilla. Tietysti joskus kannattaa katsoa, missä kunnossa syylärin rivat on, kuinka ötökoitten ja roskien täyttämä on. Ja jotkut jopa huuhtelee vesikierrosta kattilakivet ja kokkareet pois, kun pumppuja ja termareita vaihtavat - no minä en...

Nokivasaroilla 100C on vielä ihan normaalilämpö, kun nykyään ei tarvitse pelätä keittävää konetta.

Poissa JS88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2010 D5 moottorin lämpöongelma
« Vastaus #41 : 17.09.2023, 22:47:26 »
Tällä viikolla kun oli ekoja pakkasaamuja että ohjaamoonkin tarvi lämpöä, niin koko työmatkan 92 astetta, annan siis olla kun ei aisin pumppu tässä ketjussakaan vaikuttanut tuon enempää. Josko nyt edes pysyisi nesteet sisällä, uusi paisarin korkki vielä varmuudeksi tulossa. Jännä kun neste voi pysyä yli 3tkm yläviivassa ja joskun 100kilsaa, parkissa ollessa jostain päästää sitten nesteet pois että reilusti alle alaviivan.. ei käsitä, ennen ja jälkeen remonttien muttei koskaan ennenkö nämä lämpöleikit alkoi :D No pidän nestettä kontissa mukana niin ei tule ongelmaksi jos jatkuu
« Viimeksi muokattu: 17.09.2023, 22:49:21 kirjoittanut JS88 »
S80 D5A -10


Vikakoodien lukua kaikista yksiköistä Oulun alueella

 

Elekma  Autoracing