Terve,
Oma referenssi V70 2008 Aut, vetoakselin vaihto - molemmat puolet, meni suunnilleen näin:
- Pyöränpultit löysälle, auto tunkilla ylös, pukit alle, pyörä pois. Apukuskin-kuskin puolisko kerrallaan, ehkei kannata ahnehtia molempia puoliskoja yhtaikaisesti pelkillä autotallitunkeilla.
- Vetoakselin pultti löysälle l. auki muutama kierros, muutama napautus moskalla pultin päähän, ruosteet antaa periksi ja akseli irtoaa toivottavasti umpiruosteisesta pyörännavasta ja liikkuu napa-asetelmassa ees-taas sen muutaman millin, minkä akselipultin löysäys antaa periksi. Mitään muita pultteja, eikä muttereita ole vielä avattu.
- Alapallonivel on saatava auki. V70ssä 21mm lenkkiavaimella (60sessä voi olla joku muu) pallonivelmutteri auki. Nivel irti niveltyökalulla (haarukka - voipi mennä pallonivelen kumit ruttuun, ja vaihtoon, tai sitten ruuvattava ulosvetäjä-/-työntäjämalli, mitkä kaikki eivät mahdu vetonivelen ja pallonivelen pultinpään väliin, esim. omasta nivelprässistä piti päästellä rälläkällä ylimääräiset sarvet pois). Teoriassa helppo, mutta kun oikein rupee ahistamaan niin, ei ihan helppo homma -> lisää voimaa, paineilmatalttaa, crctä, kosania jne. Volvon alustanosat on sen verran tuhtia tekoa, että pingpong-merkkiset työkalut leviää ns. käsiin, ja rystyset aukeaa. Nyt kun niveltä on jo kunnolla runnottu, niin sama vaihtaa tilalle uusi. Jos on nivel jo kerran vaihdettu, niin se on pulteilla kiinni ja jos alkuperäinen, niin niiteillä l. siitä lisäaskare. Siis em. kun osat kunnolla ruostuneet kiinni, niinkuin ne yleensä ovat.
- Nyt kun alapallo auki, painetaan alapallon niveltappi ulos napa-asetelmasta/olkavarresta jollain hyvällä kangella vrt. aiemmat kommenttiketjut. Jätetään raidetangon pää kiinni l. aurauskulmia ei tarvitse säädellä kun raidetangon päitä ei availla. Napa-asetelma roikkuu nyt löysästi ja liikkuu helposti. Sopivassa kulmassa kun vetää napa-asetelmaa ulospäin, ja vetoakselin ja pyörännavan ruostejumeista selvitty jo aiemmissa, vetoakseli jää vaihdelootaan niille sijoilleen ja napa erkanee vetoakselin päästä. Mitään osia ei kannata retkauttaa alas omalla painollaan, ei myöskään vetoakselia l. tuentaa niin, ettei tarvitse uusia sisempiäkin niveliä.
- Vetoakseli ei ole enää kiinni pyörännavassa. Vedä vetoakseli irti vaihdelaatikosta. Lähtee suht helposti, jos akselinpää ei ole ruostunut kiinni vaihdelaatikkoon. Esim. omassa se tuli todella helposti pois vaihdelaatikosta, mutta päinvastaisia tapauksia on pilvin pimein. Jos loota on Aisin-Warner TF-80SC tai jotain sinnepäin, niin öljyt ei tule ulos laatikosta. Keppivaihteiset so. kaikki mitä olen purkanut, lorauttavat kyllä öljyä ulos, kun vetoakselin vetää laatikosta ulos.
- nyt on vetoakseli (lyhyempi - kuskin puoli) irti! Apukuskin puolella on puolessa välissä vielä ao. vetoakselin puoliskon tukilaakeri kiinni (2-osainen v.a.), mikä tietysti otettava irti myös. Oli yllättävän pienillä pulteilla kiinni, muistaakseni 10mm avain, ja 2 kpl.
Siitä sitten vetoakseli ruustukkiin ja niveltä parsimaan.
Siis teoriassa helppo, mutta käytännössä ei aina. Jos niitä ei ole koskaan availtu, eikä ole kunnon työkaluja, niin kannattaa vakavasti harkita tämän homman antamista korjaamon huoleksi. Omassa V70ssa olen vetoakseleita irrotellut ja osat kasannut kuparitahnojen ja vaseliinien kanssa, niin nyt rempat helppoja(

). Jos ne ovat tehtaan jäljiltä, niin aiai.