Kulkukoira  Proturbo

Xc60 d5 automaatti vetonivel

  • 6 Vastauksia
  • 1603 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tessuuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Xc60 d5 automaatti vetonivel
« : 14.09.2023, 16:13:57 »
Minkälainen homma vaihtaa ulommat vetonivelen? Lähteekö akseli pois suosiolla? Tuleeko laatikosta öljyt ulos? Ei vissiin tarvi alapalloa löysätä?

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 d5 automaatti vetonivel
« Vastaus #1 : 14.09.2023, 22:38:23 »
Terve,
Oma referenssi V70 2008 Aut, vetoakselin vaihto - molemmat puolet, meni suunnilleen näin:
- Pyöränpultit löysälle, auto tunkilla ylös, pukit alle, pyörä pois. Apukuskin-kuskin puolisko kerrallaan, ehkei kannata ahnehtia molempia puoliskoja yhtaikaisesti pelkillä autotallitunkeilla.
- Vetoakselin pultti löysälle l. auki muutama kierros, muutama napautus moskalla pultin päähän, ruosteet antaa periksi ja akseli irtoaa toivottavasti umpiruosteisesta pyörännavasta ja liikkuu napa-asetelmassa ees-taas sen muutaman millin, minkä akselipultin löysäys antaa periksi. Mitään muita pultteja, eikä muttereita ole vielä avattu.
- Alapallonivel on saatava auki. V70ssä 21mm lenkkiavaimella (60sessä voi olla joku muu) pallonivelmutteri auki. Nivel irti niveltyökalulla (haarukka - voipi mennä pallonivelen kumit ruttuun, ja vaihtoon, tai sitten ruuvattava ulosvetäjä-/-työntäjämalli, mitkä kaikki eivät mahdu vetonivelen ja pallonivelen pultinpään väliin, esim. omasta nivelprässistä piti päästellä rälläkällä ylimääräiset sarvet pois). Teoriassa helppo, mutta kun oikein rupee ahistamaan niin, ei ihan helppo homma -> lisää voimaa, paineilmatalttaa, crctä, kosania jne. Volvon alustanosat on sen verran tuhtia tekoa, että pingpong-merkkiset työkalut leviää ns. käsiin, ja rystyset aukeaa. Nyt kun niveltä on jo kunnolla runnottu, niin sama vaihtaa tilalle uusi. Jos on nivel jo kerran vaihdettu, niin se on pulteilla kiinni ja jos alkuperäinen, niin niiteillä l. siitä lisäaskare. Siis em. kun osat kunnolla ruostuneet kiinni, niinkuin ne yleensä ovat.
- Nyt kun alapallo auki, painetaan alapallon niveltappi ulos napa-asetelmasta/olkavarresta jollain hyvällä kangella vrt. aiemmat kommenttiketjut. Jätetään raidetangon pää kiinni l. aurauskulmia ei tarvitse säädellä kun raidetangon päitä ei availla. Napa-asetelma roikkuu nyt löysästi ja liikkuu helposti. Sopivassa kulmassa kun vetää napa-asetelmaa ulospäin, ja vetoakselin ja pyörännavan ruostejumeista selvitty jo aiemmissa, vetoakseli jää vaihdelootaan niille sijoilleen ja napa erkanee vetoakselin päästä. Mitään osia ei kannata retkauttaa alas omalla painollaan, ei myöskään vetoakselia l. tuentaa niin, ettei tarvitse uusia sisempiäkin niveliä.
- Vetoakseli ei ole enää kiinni pyörännavassa. Vedä vetoakseli irti vaihdelaatikosta. Lähtee suht helposti, jos akselinpää ei ole ruostunut kiinni vaihdelaatikkoon. Esim. omassa se tuli todella helposti pois vaihdelaatikosta, mutta päinvastaisia tapauksia on pilvin pimein. Jos loota on Aisin-Warner TF-80SC tai jotain sinnepäin, niin öljyt ei tule ulos laatikosta. Keppivaihteiset so. kaikki mitä olen purkanut, lorauttavat kyllä öljyä ulos, kun vetoakselin vetää laatikosta ulos.
- nyt on vetoakseli (lyhyempi - kuskin puoli) irti! Apukuskin puolella on puolessa välissä vielä ao. vetoakselin puoliskon tukilaakeri kiinni (2-osainen v.a.), mikä tietysti otettava irti myös. Oli yllättävän pienillä pulteilla kiinni, muistaakseni 10mm avain, ja 2 kpl. 

Siitä sitten vetoakseli ruustukkiin ja niveltä parsimaan.

Siis teoriassa helppo, mutta käytännössä ei aina. Jos niitä ei ole koskaan availtu, eikä ole kunnon työkaluja, niin kannattaa vakavasti harkita tämän homman antamista korjaamon huoleksi. Omassa V70ssa olen vetoakseleita irrotellut ja osat kasannut kuparitahnojen ja vaseliinien kanssa, niin nyt rempat helppoja(???). Jos ne ovat tehtaan jäljiltä, niin aiai.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Xc60 d5 automaatti vetonivel
« Vastaus #2 : 15.09.2023, 00:57:06 »
- Alapallonivel on saatava auki. V70ssä 21mm lenkkiavaimella (60sessä voi olla joku muu) pallonivelmutteri auki. Nivel irti niveltyökalulla (haarukka - voipi mennä pallonivelen kumit ruttuun, ja vaihtoon, tai sitten ruuvattava ulosvetäjä-/-työntäjämalli, mitkä kaikki eivät mahdu vetonivelen ja pallonivelen pultinpään väliin, esim. omasta nivelprässistä piti päästellä rälläkällä ylimääräiset sarvet pois). Teoriassa helppo, mutta kun oikein rupee ahistamaan niin, ei ihan helppo homma -> lisää voimaa, paineilmatalttaa, crctä, kosania jne. Volvon alustanosat on sen verran tuhtia tekoa, että pingpong-merkkiset työkalut leviää ns. käsiin, ja rystyset aukeaa. Nyt kun niveltä on jo kunnolla runnottu, niin sama vaihtaa tilalle uusi. Jos on nivel jo kerran vaihdettu, niin se on pulteilla kiinni ja jos alkuperäinen, niin niiteillä l. siitä lisäaskare. Siis em. kun osat kunnolla ruostuneet kiinni, niinkuin ne yleensä ovat.
XC70 ja XC60 alapallo on samanlainen kuin 850:ssä ja ykköskorisessa eli olkavarressa puristuksissa pultilla, ainoastaan tiukemmassa. Monesti sekä pultti, että pallonivelen ja olkavarren väli on hyvin ruosteessa. Joskus lähtee irti sen kuin ottaa, joskus pitää pultti lämmittää ensin irti pillillä. Sen jälkeen tukivarren saamiseksi alas sitä pitää kammeta ja lyödä samaan aikaan alas kun olkavarren hahlossa on levitystä :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Xc60 d5 automaatti vetonivel
« Vastaus #3 : 16.09.2023, 11:22:49 »
Nyt oli kyllä sen verran hyvä kirjoituskertomus weeceeltä, että ei jää epäselvää.

Ylläpitäjä voisi siirtää faqiin
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Tessuuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 d5 automaatti vetonivel
« Vastaus #4 : 17.06.2024, 20:28:26 »
Isot pojat sanoo että olis helpompi irrottaa iskarin alapää ja taivuttaa napaa ulospäin ko irrottaa alapallo?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: Xc60 d5 automaatti vetonivel
« Vastaus #5 : 17.06.2024, 20:43:01 »
Isot pojat sanoo että olis helpompi irrottaa iskarin alapää ja taivuttaa napaa ulospäin ko irrottaa alapallo?

Itse voisin yhtyä tähän. Omassa alapallot oli niin maan v*tusti kiinni.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 d5 automaatti vetonivel
« Vastaus #6 : 17.06.2024, 23:02:32 »
Todella hyvä työ selostus ja yleensä niin että joku paikka istuu todella hyvin kiinni, tarvitaan tulta, hiiliä, lekaa, kaivinkonetta jne. Tuon kun heittäisi tuonne sosiaaliseen mediaan niin heti huudeltaisiin että vartissa vaihtaa ja cem vika vielä päälle  :D

 

Carcom Oy  Elekma