Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S60 T5 vm.01 Alkaa vetämään vasta 4000 rpm?

  • 26 Vastauksia
  • 1175 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
S60 T5 vm.01 Alkaa vetämään vasta 4000 rpm?
« : 18.09.2023, 20:02:27 »
Okei jatketaan tätä kun uutta ongelmaa pukkaa tulemaan vanhan selvittyä.

Ongelma on tälläkertaa sellainen että kiihdytyksessä ennen 4000rpm ei oikein tapahdu mitään ja sitten sen jälkeen joku "särähtää?" konehuoneessa ja vetoja on taas jumalaton määrä.
Vikakoodeja ei ole tällakään kertaa ja ongelmaa voi kuvailla vaan että moottori "puutuu" kun kuuluu vitoskoneen imuäänet niin kovaa(ihan kun olisi vapari.)
Ahtopaine myös tuppaa nousemaan hitaammin ihan niinkuin turbo jumittaisi? Tuppaako nää ahtimet väljistyvän kuin herkästi kun taitaa olla vielä alkuperäinen kiinni.

Alkaa pikkuhiljaa ketuttamaan tämä volvoilu >:(

Lainaus
Niinkuin otsikossa lukee, ahtopaineet nykii vain puolikaasulla ja muutenkin tuntuu ahdin heräävän hitaasti? Nykiminen on suht pehmeää eikä tunnu miltään kovalta bensa/sytkäkatkolta.

Täysikaasulla vetää suht hyvin varsinkin kun pääsee yli 4k rpm ja vapaalla kierrättäessä ei mitään ongelmaa. Uudet tulpat on jo vaihdettu testinä eikä mitään vikakoodeja ole ilmaantunut.
Autossa myyjän mukaan piti olla ohjelma mutta meno tuntuu suht vakiolta ja täysikaasulla mittari näyttää max 0.9 bar piikin ja tasaantuu 0.7 paikkeille.
Mikä voisi olla vikana TCV? bypass? hukkaportti? kaasuläppä?

Videolla enemmän käsitystä ongelmasta, veto on tehty noin 60% kaasulla kolmosella.

https://www.youtube.com/shorts/PzCmmNyfD9I
« Viimeksi muokattu: 14.10.2023, 17:38:56 kirjoittanut jan290 »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #1 : 18.09.2023, 20:14:33 »
Ahtovuoto on yksi mahdollisuus
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #2 : 18.09.2023, 22:47:34 »
Olisko hukkaportti löysä ja pumppaa kun on kova rasitus.
Koita kiristää tankoa ellei ole laittaa uutta kelloa. Voithan nypätä kellon ohjausletkun irti ja varovasti koittaa ahtaako enemmän. Omalla vastuulla, älä särje. :P
Vakiopaineilta näyttäis, jos ohjelmaa rukattu niin pitäis sen semmoset 0.9-1.0 baaria pitää.

Jos sulla on testeri niin koita kattoo ajossa minkälaista prosenttia tcv näyttää. Käyrää piirtämällä helpompi kattella.

Paljonko ajettu, kyllähän siellä magneti marellikin voi temppuilla jos on alkuperäinen.

Videon lopussa kun lopetit vedon kuuluu kohahdus. Ei kai siellä ole vv suodatin tai dumppi?
Niillähän saa kyllä ihmeitä aikaan, varsinkin jos dumpin jousi menee eestaas.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2023, 23:11:07 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #3 : 18.09.2023, 23:14:53 »
Olisko hukkaportti löysä ja pumppaa kun on kova rasitus.
Koita kiristää tankoa ellei ole laittaa uutta kelloa. Voithan nypätä kellon ohjausletkun irti ja varovasti koittaa ahtaako enemmän. Omalla vastuulla, älä särje. :P
Vakiopaineilta näyttäis, jos ohjelmaa rukattu niin pitäis sen semmoset 0.9-1.0 baaria pitää.

Jos sulla on testeri niin koita kattoo ajossa minkälaista prosenttia tcv näyttää. Käyrää piirtämällä helpompi kattella.

Paljonko ajettu, kyllähän siellä magneti marellikin voi temppuilla jos on alkuperäinen.

Testeriä ei ihan tähänhätään oo mutta 370t ajettu ja kuitit löytyy kaasuläpän vaihdosta pari vuotta sitten.
Pitääpäs kokeilla kellon kiristystä ja metsästää että joskos löytyisi imuvuotoja jostain.
BSR kartiosuodatin siellä on mutta ei mitään dumppia oman tiedon mukaan ole laitettu ja ongelma alko jo ennen sen asennusta.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2023, 23:18:44 kirjoittanut jan290 »

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #4 : 19.09.2023, 14:24:25 »
Sen verran päivitystä että uusi TCV asennettu ja sama homma jatkuu. Kokeilin myös ottaa tcvstä keltaisen letkun irti mikä pitäisi hukkista ohjata mutta eipäs kerännyt yhtään sen enempää tai tasaisemmin painetta. Onkos mulla nyt portti löysällä vai?

Sen vielä mainitsen että kun kaasun nosti ylös ahtopaineet nykäsee hieman ylös. Tekeekö huono bypassi tollasta kun pääsee sakkaamaan?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #5 : 19.09.2023, 21:20:22 »
Olisko hukkaportti löysä ja pumppaa kun on kova rasitus.
Se mulla ensin tuli mieleen.
Koita käsin vetämällä tangosta tuntuuko siellä vastusta. Jos helposti vedät sen liikkeelle niin on varmaan löysä.
Kiristys voi auttaa ellei kellon jousi oo poikki.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #6 : 19.09.2023, 21:22:38 »
Se mulla ensin tuli mieleen.
Koita käsin vetämällä tangosta tuntuuko siellä vastusta. Jos helposti vedät sen liikkeelle niin on varmaan löysä.
Kiristys voi auttaa ellei kellon jousi oo poikki.

Kuinkakohan paljon sen pitäisi vastustaa? Oon vaan noitten ulkosten porttien kanssa pelleillyt mutta suht helpostihan se liikkuu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #7 : 19.09.2023, 21:35:28 »
En oo mittaillu vastusmääriä vaan käsikopelolla vaan...
Kiristä vaikka kierros ja kokeile muuttuuko yhtään. Kierros on aika paljon mutta jos se on tosi löysä niin pitää vaan kokeilla. *tumppuun->
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #8 : 19.09.2023, 21:40:21 »
Selvä pistetään testiin!

Poissa VELHO.03

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #9 : 21.09.2023, 06:35:14 »


(AVAA KUVA UUTEEN IKKUNAAN)
Tommosta käyrää omassa hyppi ahtopaineet kaasupohjassa kun oli se ohjaussolenoidi hajalla mihin kaikki ne letkut menee kiinni. maksaa 40€ pierburgin oma alkuperäne

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #10 : 21.09.2023, 16:56:13 »
Kiristelin tossa noin kierroksen sitä porttia ja eipä vaikuttanu sekään. Mistäköhän seuraavaksi kannattais tutkia? Alkaa oma ymmärrys hiipumaan varsinkin kun ei ole mitään kunnon diagnostiikkalaitteita. :idiot2:

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine nykkii/seilaa puolkaasulla
« Vastaus #11 : 21.09.2023, 20:58:39 »
Huono homma kun ei oo lukijaa...
Mites MAP anturi, jos jotenkin viallinen ja sen jännite alkaa humpaamaan kun tulee tietty paine?
Ainakin helpossa paikassa ahtoputkessa imusarjan alla, lämpöanturin vieressä.
Ei tarvii ees työkaluja irroitukseen. ELK

Jos se on ohjelmoitu niin onkohan koskaan toiminut hyvin sen jälkeen?

Ootko kokeillu MAF töpsä irti mitä tekee?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine alhainen?
« Vastaus #12 : 02.10.2023, 15:02:33 »
Noniin sen verran edistytty että hankin Bt OBD skannerin ja vaihdoin bypassin kalvon.

Kalvon vaihdon jälkeen nykiminen loppui kun seinään mutta nyt on ahdot kateissa :idiot2:

Torquen mukaan siellä on vedossa vaan 0.3 bar maksimissaan ja mekaaninen mittari nousee 0.7 ja hyvin äkkiä tasoittuu sinne 0.4 paikkeille.

Mikäköhän avuksi? On muuten armottoman laiska auto kun ajoitin 0-100 kmh 20 sekunttia.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2023, 15:04:33 kirjoittanut jan290 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5174
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine alhainen?
« Vastaus #13 : 02.10.2023, 16:17:51 »
Bensapula. Suodatin koska vaihdettu?
Kokeilitko massamittarin töpseli irti ajaa?

Ihan kuin se olis vikatilassa, nuo ahdot on silloin luokkaa 0.3 bar.
Koitas poistaa ecun viat vaikkei lukija mitään näyttäiskään. Vaikuttaako edes hetkeksi?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa jan290

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 T5 vm.2001 Ahtopaine alhainen?
« Vastaus #14 : 02.10.2023, 16:25:50 »
Ei oo suodattimen vaihosta tietoa, onko muuten miten kinkkisessä paikassa?

IMM töpselin irrottaessa sammuu jos auto käynnissä, ja jos irrottaa ennen käynnistystä starttaa ja pystyy ajamaan mutta vielä laiskemmalta tuntuu.

Vikakoodeja oonkin "nollaillut" vaikka niitä ei olekkaan yhtään eikä ole mun mielestä vaikuttanut. :-\

 

Proturbo  Autodiagnoosi