KL-varaosat  Carwist

740/940 lämppärinkennon vaihto

  • 73 Vastauksia
  • 44775 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1228
  • Käytännöllisyys ennen muotoilua.
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #45 : 04.10.2015, 12:40:59 »
Kiitos, pidetään mielessä.

a car you can believe in

Poissa Vesilintu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #46 : 26.10.2015, 10:26:51 »
Ebayn kautta sai Meksikossa valmistetun Spectra Premium -merkkisen kennon (http://ecat.spectrapremium.com/prod/All/94734) alle 100 eurolla. On ainakin ihan pätevän näköinen ja alkuperäisen kokoinen.
http://cgi.ebay.ie/?ViewItem&item=171438202808

Täällä vasta kolmessa autossa noita, ja toimii! Suosittelen siis kovasti.  :hello:

Tulipa itselle moinen vuoto ongelma, oli ISO projekti repiä kaikki pois kun jäähdytinnestettä lattia märkänä: lattiamatot, puhalluskanavat, kojelaudasta osia, mittaritaulu jnejnejne....

Kiitos teille ja päätin kokeilla suositeltuja kennoja oitis! Tuli siis tilattua samanmoinen HVAC Heater Core Spectra kenno, ja ON LÄMMIN!
Auto lämpimäksi ja lämmöt täysille, ei tohdi kauaa pitää käsiä puhalluskanavissa.  :buck2:

Itse ostin "top rated seller" myyjältä mielummin, kuin vähemmän myyntejä tehneiden kanssa. (Luotettavuus suurempi)
Tuli 2Kg pakettina kotiovelle jenkeistä tilattuna, ja hintaluokkahan seilaa ebayn tavalla hyvinkin. Itse maksoin kenno+posti+tulli [Pitney&Bowes]= 134€ ja halvemmallakin saisi.

Kuten kuvasta näkyy, oli uusi kenno saanut pahvilaatikosta pienen painauman. Ei haittaa, kynsillä nyppii ulospäin hieman ja asennusta vaan.
Toki sain hieman hyvitystä tuosta painaumasta  :P

!!!!TOKI pieni huomio tämmöisen ostajalle!!!!
Tuo SPECTRA PREMIUM on todellisuudessa "korkeudessa" alkuperäistä hieman matalampi, joten alareunaan saa/täytyy laittaa jotain "fyllinkiä" jos ei halua ilmavirran kulkevan osittain ohi..  (Itse en suosittelisi uretaania tai muita "liimoja" kennoa vasten?)
Nuo kaulat kun menevät rintapellistä läpi, eivät tulleet omasta mielestäni asennuksessa "riittävästi" konehuoneen puolelle.
Joten tais olla hieman lyhyemmät putket? ... ei siinä tilanteessa hermot kestäneet ottaa enään pois sieltä ja tarkistaa :D  (Volvo 960 vm.1992)



Vanha kenno on Harrisons merkkinen ja sehän paukahti alimmalta riviltä. :-\


edit.
Niin aivan. Ilmeisesti kuitenkin sitä muovista parempi? Saako mistään sitten ihan alkuperäistä enää? Paitsi jostain purkuautosta.

Tuossa kuitenkin sanotaan Volvolta olevan (juu ei valmista itse mutta mitä on saanut orggiksena).

Tähän vastaus: Jos haluat niin vaihtoehto on myös vanhan kennottaminen.
Soittele vaikka raision jäähdytinhuoltoon, on muutamalla tuttavalla kokemusta ja laadukkaasta työstä. (http://www.raisionjaahdytin.fi)
Vanha kenno kainaloon ja tuonne tai ostat joltain "vanhan", päädyt&Kaulat hän säästää ja tekee siihen oikean kokoisen uuden kennon.

Tiedustelin itse niin hinta-arvio oli: 150-200€.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2015, 10:33:23 kirjoittanut Vesilintu »
Volvo XC90 D5 '07  |  Volvo V40 T4 '01  |  Volvo
Ex. V70D5 AwD'02, V70 2.4'00, S40'97, 960 3.0 150kW lämmitin '92

Poissa Pas0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #47 : 02.01.2016, 00:11:09 »
Erittäin hyvät ohjeet, kiitos! Sen verran lisäisin, että tosiaan LÖYSÄÄ sieltä konehuoneen puolelta letkujen irrotuksen jälkeen. n. 5 kierrosta muttereita LÖYSÄTÄ. Itse tein päin v****a ja auoin ne kokonaan, tuloksena 11h purkua ja sain kennon irti.. rikkomalla.. prkl. On harvinaisen vattumainen homma..

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1683
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #48 : 18.02.2016, 23:04:36 »
Mihinkään muttereihin ei kosketa konehuoneessa, ainoastaan letkut irti! Lähtee mukavasti rengasraudalla tms avittamalla, ei kannata hieroa.

Ne mutterit pitää vain sitä koteloa kiinni, jos irroitat/löysäät niitä, niin vaikeutat vain kennon irroitusta!

Pienellä ruuvarilla kannattaa irroittaa kennon putket eristeistä, siellä ei ole kuin tiiviste välissä ja butyyliä tietty :) Kun tökit putkien ympäriltä, selviää milloin kennon putket ovat "irti", sitten vain työnnät kennon konehuoneesta sisälle, vaikka ison ruuvarin kumi-/muovipäällä

Ja thats it, tosin onhan siinä "hiukan" hommia ennen ja jälkeen :D


Niin, mixausboxi on vielä tuettu pystysuunnassa(-97), yläpäässä on koriprikka, tuki löytyy oikealta. Siihen auttaa jokin kuorintapihtien kaltainen vekotin. Jolla saat esileikin jälkeen vedettyä sen pois(koriprikan). Uudelleen asentamista ei tarvitse miettiä, on jokseenkin hyödytön.

Myöskin syttyboxi kannattaa ottaa irti, helpottaa mixiboxin irroittamista!






Kenno pistetään hyllyyn, näyttää niin hyvältä, vaikka ihan kunnon löylyt tarjosi :D

Ja alimmalta riviltä, mikä lienee vakiintunut käytäntö? Koska se pahnanpohjimmaisena oleva kerää kaiken kuonan ja sitä näkyy olevan kokolailla myös hana täynnä! Käytetään uudesta asti pyörinyttä nestettä, lisäämällä uutta, niin kauan kuin se toimii. Huuhtelukaan ei auta, jos ei sitä tehdä vuosittain!

Tilalle meni Hella:n  kenno, made in china, niinkuin kaikki nykyään ja samaa paskaa, mitat on mitä sattuu ja materiaali halvinta mahdollista.....joista jokainen kelpaa suorittamaan tehtävänsä, kunhan tekee asiat oikein.
Ei niitä kannata tilata Kuubasta, ostaa sen minkä kokee kohtuulliseksi. Korjauttaa sitten sen vanhan kennon, jos siltä tuntuu.

« Viimeksi muokattu: 19.02.2016, 04:15:40 kirjoittanut Orlov »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1787
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #49 : 23.02.2016, 18:07:02 »
Mihinkään muttereihin ei kosketa konehuoneessa, ainoastaan letkut irti! Lähtee mukavasti rengasraudalla tms avittamalla, ei kannata hieroa.

Ne mutterit pitää vain sitä koteloa kiinni, jos irroitat/löysäät niitä, niin vaikeutat vain kennon irroitusta!

Pienellä ruuvarilla kannattaa irroittaa kennon putket eristeistä, siellä ei ole kuin tiiviste välissä ja butyyliä tietty :) Kun tökit putkien ympäriltä, selviää milloin kennon putket ovat "irti", sitten vain työnnät kennon konehuoneesta sisälle, vaikka ison ruuvarin kumi-/muovipäällä

Ja thats it, tosin onhan siinä "hiukan" hommia ennen ja jälkeen :D


Niin, mixausboxi on vielä tuettu pystysuunnassa(-97), yläpäässä on koriprikka, tuki löytyy oikealta. Siihen auttaa jokin kuorintapihtien kaltainen vekotin. Jolla saat esileikin jälkeen vedettyä sen pois(koriprikan). Uudelleen asentamista ei tarvitse miettiä, on jokseenkin hyödytön.

Myöskin syttyboxi kannattaa ottaa irti, helpottaa mixiboxin irroittamista!






Kenno pistetään hyllyyn, näyttää niin hyvältä, vaikka ihan kunnon löylyt tarjosi :D

Ja alimmalta riviltä, mikä lienee vakiintunut käytäntö? Koska se pahnanpohjimmaisena oleva kerää kaiken kuonan ja sitä näkyy olevan kokolailla myös hana täynnä! Käytetään uudesta asti pyörinyttä nestettä, lisäämällä uutta, niin kauan kuin se toimii. Huuhtelukaan ei auta, jos ei sitä tehdä vuosittain!

Tilalle meni Hella:n  kenno, made in china, niinkuin kaikki nykyään ja samaa paskaa, mitat on mitä sattuu ja materiaali halvinta mahdollista.....joista jokainen kelpaa suorittamaan tehtävänsä, kunhan tekee asiat oikein.
Ei niitä kannata tilata Kuubasta, ostaa sen minkä kokee kohtuulliseksi. Korjauttaa sitten sen vanhan kennon, jos siltä tuntuu.

Juu ei todellakaan kannata löysätä niitä, parasta kun jättää koskematta niihin konehuoneen muttereihin. Toki jos haluaa tehdä turhaa työtä ja vaikeuttaa hommaa :)

Tuossa omassa showroomissakin tuota asiaa sivusin, sekä tuo skandixin kenno on Volvon alkuperäinen.

Poissa 740 GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #50 : 07.11.2016, 17:06:34 »
Muistaakos joku mikä oli kennonletkujen järjestys?

s73

  • Vieras
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #51 : 07.11.2016, 17:17:18 »
Alemmassa on hana,
Ylempi on poisto.

Poissa 740 GL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #52 : 07.11.2016, 18:43:37 »
Ok kiitokset tästä (unohtu merkata letkut purkuvaiheessa) :)

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #53 : 18.06.2017, 20:45:57 »
Sellainen asia varmaan olisi ihan hyvä tähän FAQ kirjoittaa, että kenno mitä ihan siniseltä tiskiltä saa, ei sovi ongelmitta paikalleen.

Alkuperäinen kenno on hieman pidempi ja matalampi päädyistä kuin malli mitä volvo nyt myy, ja itse jouduin ainakin taivuttelemaan ohkaisesta RST-pellistä uudet kiinnikkeet kennolle, koska alkuperäinen kiinnityspanta ei yksinkertaisesti enää mahtunut kennon ympäri letkulähtöjen päästä. Muuten istuvuus on kyllä hyvä, ja uusilla pannoilla makaa napakasti omalla paikallaan.

Toinen pääty periaatteessa menee vanhalla pannalla, mutta sitä joutuu taivuttelemaan. Todennäköisesti teen myöhemmin tällä viikolla uuden kiinnikkeen kennon toiselle päädylle kuitenkin, vaikka ajattelin aluksi että vanhalla mennään.
V70 D5 AWD geartronic 2006

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
    • Kuvat.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #54 : 25.11.2017, 12:07:21 »
Onkos toi Spectra Premium: 94734 nyt the kenno näihin vehkeisiin? Orkkiksia ei ilmeisesti saa ja mitään muovisontaa en kyllä enää asenna.  :buck2:
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4073
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #55 : 25.11.2017, 12:23:22 »
Sellainen asia varmaan olisi ihan hyvä tähän FAQ kirjoittaa, että kenno mitä ihan siniseltä tiskiltä saa, ei sovi ongelmitta paikalleen.

Alkuperäinen kenno on hieman pidempi ja matalampi päädyistä kuin malli mitä volvo nyt myy, ja itse jouduin ainakin taivuttelemaan ohkaisesta RST-pellistä uudet kiinnikkeet kennolle, koska alkuperäinen kiinnityspanta ei yksinkertaisesti enää mahtunut kennon ympäri letkulähtöjen päästä. Muuten istuvuus on kyllä hyvä, ja uusilla pannoilla makaa napakasti omalla paikallaan.

Toinen pääty periaatteessa menee vanhalla pannalla, mutta sitä joutuu taivuttelemaan. Todennäköisesti teen myöhemmin tällä viikolla uuden kiinnikkeen kennon toiselle päädylle kuitenkin, vaikka ajattelin aluksi että vanhalla mennään.
Eihän ole mennyt ilmastoidun/esivalmiudella olevan ja vaijerisäätöisen ilmastoimattoman kennot sekaisin?
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa valde

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 137
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #56 : 25.11.2017, 23:28:51 »
Eihän ole mennyt ilmastoidun/esivalmiudella olevan ja vaijerisäätöisen ilmastoimattoman kennot sekaisin?

Ei, ilmastoituun malliin ostin ja muuten istuvuus on hyvä. Ero on tosi pieni, mutta vaati silti uudet pannat kennolle ainakin mun tapauksessa.
V70 D5 AWD geartronic 2006

Poissa Allux

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #57 : 23.10.2018, 11:41:48 »
Niin se vain itsellekkin aika koitti, että saa lämppärinkennon kanssa temppuilla.. Mistä kannattaa hommata nykyään ? Volvon orkkis ei oo vaihtoehtona eikä muovipäätyset.. Ja siis automaatti ilmastointi 940 :idiot2:

E: Oliko tuosta Demistermanista kokemuksia ?
« Viimeksi muokattu: 23.10.2018, 12:51:33 kirjoittanut Allux »
940 B230ft 97 940 B230fk 97
940 B230F 93 940 B230fk 96
240 B230F 93
Ex 850 T5 95, 740 B200k 88, 940 B200f 91

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2300
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #58 : 08.11.2018, 19:46:04 »
Niin se vain itsellekkin aika koitti, että saa lämppärinkennon kanssa temppuilla.. Mistä kannattaa hommata nykyään ? Volvon orkkis ei oo vaihtoehtona eikä muovipäätyset.. Ja siis automaatti ilmastointi 940 :idiot2:

E: Oliko tuosta Demistermanista kokemuksia ?

Teki aikoinaan vaan RHD malleja LHD mallia hänellä ei ole (pitäisi lähettää).

Halvin ja paras oikeasti kun ostaa Volvon orkkiksen. n.200€ tais olla skandix.

Niitä jenkkilän "kupari" orkkis tyylisiä saatu vuotamaan alle 2 vuodessa. Ei nekään siis jatkoon... En kyllä muista oliko tämä se missä käytin punasta glykolia ja se syövytti tinat pois kennosta.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2130
    • Kuvat.fi
Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
« Vastaus #59 : 09.11.2018, 07:10:50 »
Toi pari viestiä ylempänä mainittu Spectra on ainakin pelannut ~vuoden ihan kivasti. Kohta loppuu takuu, niin sitten tietysti leviää.

UAC niminen firma tekee myös täysalumiinista kennoa numerolla HT2093C
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

 

Futurez  Proturbo