Mikäköhän on suositeltavin öljynvaihtoväli kevyessä käytössä olevalle 6-vaihteiselle automaattivaihteistolle? Autolla ei siis vedetä mitään raskasta vaunua.
Tänään kysyin Kaivokselan Bilian sinisellä tiskillä hintaa huuhteluvaihdolle. 420€ ja aikaa kannattaa varata huoltomiehen mukaan puolitoista tuntia ja tunnissakin saattaa selviytyä. Vaihtovälistä en älynnyt kysellä.
Hyundai ix55:ssa on prikulleen sama vaihteisto, Aisinin TF80sc. Ja siinä oli ihan kerrottu vaihteiston öljyn vaihtoväliksi 60tkm.
Tässä keväällä juttelin jonkun vanhemman automyyjän kanssa V60:stä jossa sama vaihteisto ja erehdyin kysymään onko siihen vaihdettu laatikon öljyjä. Vastaus oli että "Ei Volvon laatikkoihin tarvi koskaan vaihtaa öljyjä". Kerroin että Hyundain ix55:ssa on sama laatikko ja siinä käsketään vaihtamaan öljyt 60tkm välein, ja mm. Seinäjoen Käyttöauto antaa suullisen suosituksen vaihteiston öljynvaihdosta siksi kun sellainen on Volvolta heillekin tullut. Vastaukseksi sain että ei tasantarkkaan ole samaa vaihteistoa näissä kahdessa autossa ja että Volvon laatikkoihin ei koskaan ikinään tarvi vaihtaa öljyjä... No kukin taaplaa tavallaan.
Itse olen sitä mieltä että mä en ainakaan tiedä mikä paskansyöjäbakteeri tehtaalla niiden öljyjen sekaan laitetaan etteikö niitä ikinään tarttisi vaihtaa. Ja varsinkin jos auto on vähänkin raskaammalla käytöllä niin kyllä se öljyn voiteluominaisuudet ajan kanssa häviää. Loppupeleissä öljynvaihto on niin edullista ja ennakoivaa huoltoa vaikkapa vaihteistolle sen pitkän iän ja toiminnan varmistamiseksi että se on niin väärä paikka säästää kuin tulla ja olla voi.