Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa

  • 61 Vastauksia
  • 43104 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #45 : 23.05.2025, 00:03:30 »
Vaihdettu joku latausmoduuli akustoon, kaikki ovien lukot, molemmat sivupeilit. Nyt kolisee etupäässä, raidetanko tai koiranluu. Välistä ei lähde liikkeelle D:llä vaan menee takasin P:lle. Uudelleen käynnistys auttaa...
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa BigSpell2713

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Nopeutta ja tehoa!!!
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #46 : 28.10.2025, 21:16:59 »
Mikäs tuo latausmodiili on? eli tuo eradi on jo tullut tutuksi tässä kun googlettelin mutta tuo latausmoduuli vika?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3694
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #47 : 28.10.2025, 22:16:14 »
OBC-yksikköä veikkaan vahvasti.

Poissa BigSpell2713

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Nopeutta ja tehoa!!!
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #48 : 29.10.2025, 09:08:28 »
Joo, kiitos!  :) Eli olen ostamassa tuollaista V60 2020 T8 -hybridiä.
Googlailin jo ERAD-ongelmia, mutta esimerkiksi OBC- tai akunlatausyksikköviat taitavat olla lähinnä alkupään autoissa, kun ne ovat olleet vielä vähän ajettuja, eikö niin?

Tällä yksilöllä on ajettu 160 tkm, joten seuraavaksi voisi ehkä odottaa ERADin hajoamista?
Onko jotain muuta, mitä kannattaisi huomioida?

Vikakoodinlukijalla tarkistin akun perus­tiedot, näytti 84 % jäljellä olevaa latauskapasiteettia.
Mitä muuta voisi olla vikaherkkää tai mitä kannattaisi erityisesti tarkistaa ennen ostoa?

Webasto testattiin myyjän kanssa, eikä se käynnisty lainkaan, eli se on ilmeisesti rikki.



« Viimeksi muokattu: 29.10.2025, 09:14:46 kirjoittanut BigSpell2713 »

Poissa tepaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #49 : 29.10.2025, 12:59:35 »
Osta vähemmän ajettu, sellainen jossa vielä akkutakuu.

SoH arvoa ei pitäis pystyä lukemaan vaan SoC joka sulla mielestäni tuo 84% eli ihan paljonko akussa on virtaa (state of charge).

Erad öljyjä itse vaihdan 40tkm välein ja automaatin 80tkm välein.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa BigSpell2713

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Nopeutta ja tehoa!!!
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #50 : 29.10.2025, 14:02:24 »
Osta vähemmän ajettu, sellainen jossa vielä akkutakuu.

SoH arvoa ei pitäis pystyä lukemaan vaan SoC joka sulla mielestäni tuo 84% eli ihan paljonko akussa on virtaa (state of charge).

Erad öljyjä itse vaihdan 40tkm välein ja automaatin 80tkm välein.


Kyseinen luku, eli 84 %, tarkoitti akun jäljellä olevan latauskapasiteetin maksimia, toisin sanoen sitä, kuinka paljon akun kunto on heikentynyt vuosien varrella. Tuolla hetkellä akun varaustaso oli noin ~20% mittariston mukaan.

Poissa VolvariJannu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #51 : 06.12.2025, 12:21:57 »
Itse olen tässä erittäin hyvin huolletun V90 D3 vm.2017 omistajana, jolla rullattu nyt noin. 180tkm (ostin 106tkm kohdalla). Kaikki huollot tehtynä, vaihteistoöljytkin ja akku vaihdettiin juuri, eli pitäisi olla huolettomia kilometrejä taas edessä. Hihnakin vaihdettu joku 60-70tkm sitten.

Silti houkuttelisi V90 T6 AWD tai T8 AWD Long range. Kilometrejä tulee se +25tkm vuoteen, josta iso osa työmatka-ajoa (n. 33km per suunta, ajoaika about 25-30min). 1-2krt/kk tulee ajettua pidempiä, yli 200km suuntaansa olevia matkoja, joista kertyy yleensä n.600km kokonaissaldo. Kaikki matkat pitkälti motaria eli +100km/h nopeuksilla.

Tarve ei suoranaisesti ole vaihtaa, tuo oma D3 on hyvin pidetty ja aina merkkiliikkeessä huollettu. Itse en suoranaisesti "välitä" huoltojen  hinnasta, kun itse en ole pahemmin automies, joka laittaisi autoa kuntoon itsekseni. Haluan, että saa parasta huoltoa, jotta auto kestäisi mahdollisimman pitkään. Kai tuolla omallani ajaa vielä huolettomasti sen +100tkm(?). Kori ja sisustakin säännöllisesti pesetetty yms. Penkit taisin pesettää keväällä.

Long rangella pystyisi ajamaan työmatkat sähköllä, loput ajelut polttomoottorilla sitten. Näettekö, että olisi järkeä varsinaisesti miettiä vaihtoa? Nelarikin olisi kiva, mutta toisaalta, etuvetoisella olen tähänkin asti elämää pärjännyt vaikka olisikin ollut 40cm lunta, jäätä ja ties mitä.

Kättä pitäisi laittaa taskuun sellaisen +20t€ välirahan verran, joka on mahdollista (kirpaisee kyllä hivenen).

Onko järkeä? Auto kuitenkin ihan perhekäytössä, eikä ole tarkoitus ostaa egoistista jatketta elämään.

Poissa tepaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #52 : 06.12.2025, 12:51:22 »
Autoahan on "pakko" aina välillä vaihtaa. Saisit omastasi vielä rahaa välissä, sekin pienenee joka vuosi.

Vaihdata heti hybridiin eradin ja automaatin öljyt. Hybridi on huippu peli ajella.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #53 : 06.12.2025, 13:01:54 »
Vastauksena kysymykseen "onko järkeä?", niin mielestäni ei. Ottaen huomioon kuinka autoasi on pidetty, niin sillä lienee vielä ainakin 300tkm järkevää käyttöikää jäljellä. Sitten jos vaihtaminen muuten polttelee, niin ei kai siihen järkisyitä tarvinnekaan etsiä :D

Poissa VolvariJannu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #54 : 06.12.2025, 14:30:51 »
Se on totta, että jos on kuumetta, niin siihen on vaan yksi lääke näissä tapauksissa
« Viimeksi muokattu: 06.12.2025, 14:33:46 kirjoittanut VolvariJannu »

Poissa VolvariJannu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #55 : 06.12.2025, 14:46:21 »
*Jotenkin edeltävään viestiin ei tullut tätä loppuosaa näkyviin*

Lähinnä hinnallisesti mietin kulutuksen ja ylläpitojen suhteen. Tällä hetkellä keskikulutus on ollut lyhyissä ajoissa 6,5l/100km luokkaa, pidemmillä mennyt alle kuuden ja autossa aina koko perhe sekä niin perkuleesti tavaraa, eli isoksi autoksi ihan mielestäni kulutuksena hyvä. Tuolla hybridillä varmasti tippuvat kustannukset ajelun suhteen, verotkin tipahtaa n. 600€ -> 160€ tienoille.

Onko noissa perushuolloissa, esim. T8Awd Long Rangessa, hirveästi eroa perus etuvetoisen D3 huoltoihin? Vai selviääkö näistäkin taas touhutonnilla per kerta?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #56 : 06.12.2025, 16:58:08 »
Tuolla hybridillä varmasti tippuvat kustannukset ajelun suhteen, verotkin tipahtaa n. 600€ -> 160€ tienoille.

Onko noissa perushuolloissa, esim. T8Awd Long Rangessa, hirveästi eroa perus etuvetoisen D3 huoltoihin? Vai selviääkö näistäkin taas touhutonnilla per kerta?
Oma diesel nautti essential-huolloista, säästyi rahaa veroihin.
Hybridien verot ovat kai noususuunnassa?
Vakuutukset kannattaa kysellä ja rengaskuluissa on eroja, samoin jarruosissa. Jakopää dieselissä on kai kalliimpi ja paljon on kiinni paikallisesta huollosta. Jos joku poromiesten ketju on kylän ainoa, hinnat ovat korkeita ja ammattilaiset kortilla. Näin ainakin meillä päin kehitys on kulkenut. Siksi itsekin vaihdoin käyttövoiman lisäksi merkkiä.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #57 : 06.12.2025, 17:21:08 »
Jos taloudellisuusasioita arvostaa, niin tuollainen V90 D3 ilman adblue-vermeitä pitää varmasti arvonsa todella hyvin tulevaisuudessakin. Uskon, että nää on niitä viimeisiä haluttuja ureattomia dieseleitä vielä kymmenen vuoden päästäkin. Käsittääkseni sähköistettyjen vehkeiden arvonalenema on melko hurjaa, joskaan kokemusta minulla niistä ei ole.

Jos auton ostoa miettii taloudellisuus näkökulmasta, niin siinä on melko monta ansaa, ja arvon aleneman huomioiminen on yksi niistä. Olemme varmasti hyvinkin erilaisia autonostajia, mutta itse ostan auton enemmänkin sillä periaatteella, että lähtökohtaisesti ostan sen loppuun ajettavaksi. Polttoainekulut ja verot ovat itselle toissijaisia asioita, koska autoilun kalleus tulee muista asioista. Samaan aikaan auton pitäisi olla myös itselle mieleinen ja aikaa kestävä, jolla ajaminen miellyttää vielä pitkänkin ajan päästä. Ei mikään helppo yhtälö, ja siksi edellinen auton vaihtaminen kesti kolme vuotta ;D Päädyin samanlaiseen kuin sinulla, mutta D5 awd.

Poissa VolvariJannu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #58 : 06.12.2025, 22:45:25 »
Tässä vain tarjoutui mahdollisuus vaihdolle, niin pohdin enemmäkin käyttökustannuksia kuin itse auton arvoa. Autohan on aina sen osalta huono sijoitus, mutta toisaalta: ajan vuodessa paljon, kuljetan arvokasta lastia (perhettä), joten ehkäpä tietyt mukavuudet ovat myös sallittuja vaikka maksavatkin. 

Hybridi itsessään mietityttää, jonka vuoksi täältä asiasta kysyinkin. Nyt kiikarissa olisi V90 T8 AWD Long range High Performance, jolla ajettu 85tkm. Vuosimallia 2022. Onko foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta? Viimeisin huoltokin näytti olevan tehtynä 11/25. Täytyy tosin kysyä myyjältä vielä tuosta Tepaan mainitsemista Eradin/laatikon öljyistä. Tämänkaltaisella olettaisin olevan huoletonta ajoa.

Akun vaihdoista puhutaan, että n. 160tkm kohdalla tulisi eteen. Hinta sitä 10-13t€ luokkaa. Onko vain ajatus vai meneekö kuitenkin keskimäärin lähemmäs 200tkm? Auto itsessään oli aika kivasti varusteltu.

Kiitos vielä vastauksista! Hieno foorumi, hyvä yhteisö.

Poissa BigSpell2713

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Nopeutta ja tehoa!!!
Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
« Vastaus #59 : 06.12.2025, 22:54:42 »
Jos olet ostamassa hybridiä (mitä en itse suosittele ennen kuin Volvo on korjannut erittäin kalliit hybridimallien tyyppiviat), tarkistakaa aina akuston jäljellä oleva latauskapasiteetti, eli myös nimeltään se State of Health (SoH).

Esimerkiksi jos auto on vuosimallia 2019 tai 2020, eli noin viisi vuotta vanha, ja akuston kapasiteetiksi ilmoitetaan 80–90% maksimista, voidaan ajatella, että se on vuosien aikana heikentynyt noin 10–20%. Pitäisin tätä varsin normaalina ja hyväksyttävänä.

Kun itse etsin hybridiä ja kävin koeajamassa useita autoja, monissa SoH oli juuri tuota 75–90% luokkaa. Vastaan tuli kuitenkin myös autoja, joissa kapasiteetti oli vain 56% ja 64%. Tällaisiin en koskisi missään nimessä.

Eli tarkistakaa aina akuston kunto ennen ostopäätöstä!
« Viimeksi muokattu: 06.12.2025, 22:56:40 kirjoittanut BigSpell2713 »

 

Samppasport  Futurez