Proturbo  Autodiagnoosi

V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa

  • 15 Vastauksia
  • 2487 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Moro,
Nyt vasta 450kkm ajetussa Volvossa aiemmin tehtyjen maattoparannusten, vaiko "maattoparannusten", jälkeen vikailmoitukset häipyvät joksikin aikaan, mutta nyt tietysti pahimpaan mahdolliseen aikaan l. kärry persuuksissa ja rautakauppamatkalla tulivat takaisin, ja nyt auton kulkuun vaikuttavina. Vain 2 merkitsevää virheilmoitusta, kun näillä kilometreillä olevalla autolla nyt ei ihan pikkuhäiriöiden perässä juosta:

ECM-P010116 Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance. General Electrical Failures. Circuit voltage below threshold.

TCM-U000100 High Speed CAN Communication Bus. General Failure Information. No sub type information.

Äkkipäätä vois arvata että piuhat jostain poikki, mutta mistä. Siis ei yleisohje "akun alta" ks. kuva. Tässä ei akun alla ole yhtään säiettä. Nyt kuorituissa johtonipuissa jos kuvassa vilahtaa kupariväriä, niin tämä on kyllä tiedossa. Oman mattopuukon tulosta. Mutta muuten nuo näkyvät piuhat ok l. missä niitä seuraavia tod.näköisimpiä hankaumakohtia on, kun ei viittis koko autoa purkaa? Joku kokemusasiantuntija jos voisi valaista elävästä elämästä oikean/todetun vikakohdan. Meitä teoreetikkoja kyllä riittää.

Ja nämä kärryreissulla tulleet vikailmoitukset ovat tällä kertaa ihan huomattavia vikoja l. auto ei ilmeisesti vaihda 4 pykälää suuremmaksi, kun kierrokset jotain 3000rpm ja vauhtia n. 60kmh, ja huom tyhjä kärry.
t. Kärrynvetäjä
 


Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #1 : 20.11.2023, 20:03:32 »
Kato tuo ilmamassamittari ensimmäiseksi kun koodikin tulee siitä, ei se vaihteistokaan osaa toimia oikein jos moottorissa on käyntihäiriötä.

Poissa Puisto69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #2 : 21.11.2023, 10:52:34 »
Tutki vaan johtosarjaa ja liittimiä.
Omassa XC70:ssä löytyi paljasta kuparia kolmesta kohdasta ennen kuin lopullinen syy paljastui.
Tässä tapauksessa huono suuttimen sähköliitin jonka sain selville kun auton käydessä heiluttelin liittimiä ja johtoja. 

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #3 : 21.11.2023, 22:03:23 »
Kiitos vastauksista. No jot, tuossa on nyt johtosarjaa kuorittu lisää ja aika huonolla menestyksellä so. viat mitä löyty, on oman mattopuukon tuotosta. 
Tässä nyt on kuorimatta ns. paha paikka l. tuo osa piuhoista, mitkä sukeltavat EGR:n vierestä suoraan alas lenkin tekevän imuilmaputken alle, ja sieltä sitten piuhanippu tulee kohti sulakerasiaa l. siinä on yksi kohta missä heiluvan moottorin piuhat kiinnittyvät kiinteään peltirunkoon. Mutta on aika v-mäinen paikka purkaa, tuulettimet, imuilmaputki ja syyläri irti(?) + samassa kasassa vaihdelootan lauhdutin ja öljyputkee. 
Toinen paikka muovisessa rintapellissä, mistä myös kaivoin piuhoja esiin, ja sieltä löytyivät joko edellisen remontin jäljet tai sitten liitokset tehty jo tehtaalla so. Kempeleen kaapelitehdas(?). Puristusliittimiä näyttivät olevan. Tuokin on paikka, missä moottorin kylkeen kannakoitu heiluva piuhanippu liittyy auton kiinteään runkoon. Mutta eipä siinäkään mitään avosäikeitä näkynyt.
Tuli aiemmin kirjoitettu ns. p--aa; akun alla tai suht lähellä, kuitenkin akunpohjan alapuolella, on johtoja. Mutta nämä eivät ole kiinni missään heiluvassa moottorikannakkeessa, so. koko nippu (sulakerasia -> ECM/kabiini) on koko matkaltaan kiinni auton peltikuoressa (peltikuoresta-peltikuoreen), enkä jaksa uskoa, että tämä elää niin paljon, että piuhat katkeaa.

Eli pitää varmaan alentua lukemaan johtokaavioita. Järkeilyä(?): Jos TCM ei tee CAN-väylään ns. mitään, niin ilmeisesti ao. rasia ei saa virtaa, tai sitten TCM:ltä lähtevä kierretty johtopari on jostain poikki/irti. Veikkaan nyt, että virrat poikki, koskapa virtapiuha (paksuhko punavalko) menee sulakerasialle sukeltamalla em. lenkillä imuilmaputken alta kohti sulakerasiaa. Data(?)-paripiuha menee suoraan kohti rintapeltiä, eikä siinä näy mitään paljaita säikeitä. No kaivetaan yleismittaria, ja katotaan miten virta kulkee vai kulkeeko ollenkaan. Sulake siinä näytti olevan ok, muttei tullut katsottua meneekö TCM-liittimelle asti.

Imuilma-anturi tuli sumuteltua jollain contact-cleanerilla, mutta täysin puhtaalta tuo näytti. Tämähän pitäisi kaiketi mittailla virrat päällä ja nastoista jännitteet. Vastusmittauksilla ei mun mittarit näyttäneet mitään, mutta eipä tullut kaikkia nasta-nasta-yhdistelmiä kokeiltuakaan.

Eli nyt jos joku aiemmin peräänhuudeltu kokemusasiantuntija kertoisi tarkkoja koordinaatteja, mistä piuhat poikki...

Siispä semmonen askare mökkiolosuhteissa. Paremmat työkalut tietysti 100km päässä, ja käytössä nyt enempi noihin timpurihommiin ja puunkaatoon sopivat kalut.


photo upload website




Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #4 : 23.11.2023, 16:56:17 »
Ja hommahan etenee, tai karkaa käsistä.
Piuhoja kuorittu jonkunverran lisää ja:
1.paras kohta l. johtonipun lenkki, mikä menee imuilmaputken alta, EGR:stä suoraan alas miltei pohjamuoviin kiinni, ja nousee siitä sitten imuilmaputken ali sulakerasiaa kohti, jäi tsekkaamatta. Siis noin vajaa puolen metrin pätkä. TCM <> sulaketaulu yhteys kuitenkin TCM:n virtapiuhassa pelaa vastus 0 ohm, kiinalainen mittari vuosimalli 80.jotakin.
2. Akun kyljen vierestä rintapellin/-muovin läpi ECM:lle menevän johtonipun suojakuoret paikallaan l. tarkastamatta tämäkin n. 10...15 cm.

Liittimiin TCM, ECM, ja moottorin akun puoleiset anturit ruiskittu contact cleenereillä ja tulos oli, että:
ABS-U040168 Invalid data received from engine control module. Algorithm based failures. Event Information.
ECM-P010116 Mass or Volume Air Flow Circuit Range/ Performance. General Electrical Failures. Circuit Voltage below threshold.
ECM-P085086 Park/ Neutral Switch Input Circuit. Bus sugnal / Message Failures. Signal Invalid
ECM-P084029 Park/ Neutral Switch input Sircuit. General Signal Failures. Signal Invalid.
CEM-U010100 Lost Communication with Transmission control circuit. General Failure information. No sub type information

Nyt vikailmoituksia tulikin lisää. Noista yo. ilmoituksista lähtee pois nollaamalla ECM-P010116, mutta loput jäävät. Eli olisko hyviä ehdotuksia tälle. Tässä ilmeisesti sitten piuhat ECM <> TCM ja ECM < > ABS saaneet siipeensä. TCM-liittimen virtapiuha tulee ehjänä sulataululle, mutta sitten TCM - ECM välistä ei aavistustakaan. Siis arvaan, että TCM:lle tulee kuitenkin sulaketaululta jännite, ja maadoitus kunnossa so. yksikön virransyöttö on ok, mutta data-linkki edelleen poikki.

Autoon kun pistää akun kiinni, niin DTC-valitusta tulee mittaripaneeliin, akkujännite matala, ja P-asennosta jotakin. Kaiken lisäksi auto ei lähde käymään ja vaihdekeppi jämähti P-asentoon.

Eli veikataanko edelleenkin johtosarjavikaa, vaiko jotain vakavampaa? Tuossa rintapellin/muovin läpimenevässä tarkastamattomassa pätkässä muoviseinämän toisella puolella on CEM-paketti kahdella liittimellä, ja näitä piuhoja tuossa tuli väänneltyä. Tuossa on periaatteessa kohta, missä heiluva johtosarja liittyy kiinteään korikiinnitykseen l. onko tuosta tai lähitienoolta keneltäkään data-piuhat menneet poikki?

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #5 : 23.11.2023, 21:13:00 »
Vaihdelaatikon ohjainlaitteen uudelleen ohjelmointi sinisellä. Bitti on mennyt poikittain. Ei tiedonsiirtoa ja siksi kaikki nuo vikailmoituksen. Johdoissa ei välttämättä mitään vikaa. Varmaan olisi jo löytynyt… eli auto lavetille ja vidan päähän.

Ai miksi kirjoitan näin. Yksi v70 joka sippasi lomamatkalle. Mikään ei toiminut autossa. Uudelleen. Ohjelmointi Volvolla ja toiminut sen jälkeen normaalisti.

Toivottavasti selviää vika.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #6 : 23.11.2023, 21:30:32 »
Ja lisää munkkilatinaa Volovon aivohalvauksesta, ja sen epätieteellisestä korjauksesta :).

Eli edelliset vikailmoitukset:
ECM-P085086 Park/ Neutral Switch Input Circuit. Bus sugnal / Message Failures. Signal Invalid
ECM-P084029 Park/ Neutral Switch input Sircuit. General Signal Failures. Signal Invalid.
ABS-U040168 Invalid data received from engine control module. Algorithm based failures. Event Information.
+ tuohon päälle avaimen jumittuminen virtalukkoon/- koloon, vaihteen jääminen P-asentoon & moottorin täysstoppi hoituivat kun TCM:n liittimen painoin kunnolla pohjaan.

TCM-liitin on löysä, ja siitä on aikainsaatossa kynnet hävinneet l. Dremel tms. hommia + pientä sokkatappia, mutta nyt saatavilla lähinnä kirvestä ja moottorisahaa, niin korjaamatta jäi. Mutta auto kulkee nyt ja vaihtaa vaihteita ihan sujuvasti, eikä 60kmh:ssä huuda yli 3000rpm. Kunnes ehkä muutaman kovemman pompun jälkeen TCM-liitin aukeaa uudestaan, ja em. toistuu.

Tämä ilmoitus jäi, eikä suostu näillä kännykkälukijoilla nollaantumaan, siis ilmeisesti oikea vika:
"TCM-U000100 High Speed CAN Communication Bus. General Failure Information. No sub type information" . Johtokaaviosta kaiketi sitten värikoodit High Speed- piuhoille, mistä & minne menevät, ja aiemmat harjoitukset uudelleen.

Nythän tässä tuli suolistettua auton moottoritilan piuhasatsia turhaan, eli opetuksena se, että ensin on liittimet kunnolla tarkastettava ja sitten vasta johtosarjojen kuorinta. Mutta meni jo. Hyvänä puolena se, että tuli tsekattua noita johtoja, eikä ainakaan näissä mitään hankautumia näkynyt. 

MAF-vika "ECM-P010116 Mass or Volume Air Flow Circuit Range/ Performance. General Electrical Failures. Circuit Voltage below threshold." poistui jostain syystä, joko ao. anturin pesusta starttipilotilla ja paineilmapuhalluksesta, tai sitten ao. anturin liittimen ja johtojen räpläämisen vuoksi. Mysteerikorjaus, muttei ainakaan lyhyen koeajolenkin jälkeen tullut takaisin.

Yhteenvetona auto kulkee ja vaihtaa vaihteitaan, mutta TCM:n CAN BUS virhe jäi.

Joku joka tietää, niin kysymys; Onko yo. virhe "TCM-U000100 High Speed CAN Communication Bus" katsastusvika, mikä aiheuttaa hylkäämisen tai uusintakatsastuksen?

Sitten on tietysti pitkä lista virhekoodia ovista ja ikkunoista, radiosta ja AC:n jostain laatuanturista tms.

 

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #7 : 23.11.2023, 21:54:31 »
Hyvä, että selvisi. :)

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #8 : 23.11.2023, 22:06:15 »
No joo, melkein selvisi  :)

Tuo TCM:n Can Bus jos narauttaa tämän katsastuksessa, niin onhan siinä taas savottaa korjata. Jos tämönen puolisähköauto on jo näin hankala, niin mitä nämä täyssähköt on kun vähän vanhenevat.

Pitää näillä nykykilsoilla ruveta katteleen autoa, missä puola & kärjet, keppivaihteet ja mekaaniset veivit ikkunoissa, niin pääsee perillekin... 

Poissa Miäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #9 : 26.11.2023, 20:55:10 »

Joku joka tietää, niin kysymys; Onko yo. virhe "TCM-U000100 High Speed CAN Communication Bus" katsastusvika, mikä aiheuttaa hylkäämisen tai uusintakatsastuksen?


Jos ei moottorivikavalo pala, niin ei pitäis johtaa hylkäykseen

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #10 : 26.11.2023, 21:53:16 »
Väylävikaa voimansiirron väylässä. Ecm valittaa ettei tiedä kepin asentoa vaihteistolta ja cemmi valittaa että ei kuule vaihteistoa. Sit kun näitä tulee ja menee niin ecm sisäinen mittailu laitteiden välillä menee pieleen.
S80 -07

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #11 : 26.11.2023, 22:09:02 »
Juu, löytyi ao. ropposen kytkentäkaaviot, ja nyt jos tohon "TCM-U000100 High Speed CAN Communication Bus. General Failure Information. No sub type information"  on luottaminen niin kaipa se joko liittimet / piuhat /pinnit TCM A:6 - CEM C3:48 tai sitten TCM A:6 - ECM B:23 ja piuhan väri vihreä-musta ja low speed parina sini-musta. Mistähän löytyy liittimien pinnikaavio, ei ollu tuossa kytkentäkaaviosatsissa.
No, kunhan ilmat lämpiää.


Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3020
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #12 : 26.11.2023, 22:09:56 »
Ettei vaan olis se helpoin ja hyvin yleinen, pnp kytkimen putsaus.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #13 : 01.12.2023, 00:57:25 »
Jep, Volovosta on nyt nollattu TCM-koodi "TCM-U000100 High Speed CAN Communication Bus. General Failure Information. No sub type information" . Ja mitä tuli tehtyä em. piuhojen suojaputkien ja -teippien riipimisten jälkeen; Mökkiolosuhteissa piti lainata parsinneuloja ja nuppineuloja liittimien pinni - pinni johtavuuksien tsekkaamiseksi. Eli nyt oli ton kytkentäkaavan ja virheilmoituksen mukaan TCM:n pinni A:6 - ECM:n pinni B:23 (ja piuhan väri vihreä-musta) väliltä piuha poikki. Aikani kun askartelin A:6 pinnin ja aikamoisella haeskelulla ECM:stä pinnin B:23 välisen piuhan vastusta, niin tulokseksi tuli ikivanhalla analogimittarilla peräti 0 Ohm. Eli piuhoissa ei ollut mitään vikaa, mutta tulihan purettua ja kuorittua suojaputkia ja teippejä. Sitten vaan liittimiä ihmettelemään, ja ainoa löytynyt vika on TCM:n löysä liitos. Nyt se on gorilla-teipillä liimattu kiinni, mutta tuskin kovin pitkää pysyy kiinni. Elikkä Volvolla ajaessa pitäs mukana olla vastusmittari, mittariin ryöstäjiä ja eristeet läpäiseviä mittaneuloja, varapiuhaa ja kolvi, kytkentäkaavio, mielellään oskiloskooppi jne. melkein koko autotalli olis hyvä saada mukaan ...

Nojoo, löytyykö mistään TCM-, ECM-, CEM- liittimien liitinkuvia niin, että tyhmäkin ymmärtää, mikä pinni on mikäkin numero, ja miten päin tätä katsotaan? Näissä löytyneissä kaavioissa ei esitetä mitään liittimien pinnien numerointisysteemiä, ja liittimissä itsessään ei ole numerointeja taikka muita merkkejä, mistä pinnien laskeminen aloitetaan, ja mitä liittimen reikiä ei lasketa mukaan (mm. virta, maadoitus...). Nyt se on hakuammuntaa, ja pirun aikaavievää huonoilla työkaluilla. Em. tapauksessa jos piuha olisikin ollut poikki, niin olispa ollut kertaluokkaa hankalampi homma, koska nyt A:6:n vastinpari ehjän johtimen vuoksi löytyi helposti.

Poissa SepiS60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC ja taas sähkövikaa
« Vastaus #14 : 22.01.2025, 10:06:56 »
CEM purkissa on ainakin siinä olevan liittimen pohjalla numerointi pitäsi näkyä aika selkeästi. Neljässä rivissä pinnit, eka rivi 1-9, toinen 10-18, kolmas 19-27 ja neljäs 28-36.
Volvo V40 D2 Business (MY18) -17
Volvo V60 D3 Momentum (MY12) -11

 

Samppasport  Futurez