Juu, kyllä yhtä lailla bensakoneella onnistuu se per…ly, ei ne ole sen immuunimpia kikkailulle kuin dieselitkään, paremminkin vielä helpompia muuteltavia: EGR:n voi tulpata, ilman kattia voi/ kannattaa joidenkin mielestä ajella, kun se ei tee muuta kuin tiputtaa tehoja. Moottori ei sitä mihinkään seossäätöihinsä tarvitse, ja vikavalot syttyvät ja sammuvat riippuen autosta, so. välittääkö se 2. lambdan arvoista vai ei. Ecua voi uunottaa rikkaamille seoksille vaikka lämpötila-anturiarvoja modaamalla, jne. Kyllä niitä keinoja on ilimanpilluuhommiin ilman dieseliäkin.
Mutta tv-uutisjutun otsake oli harhaanjohtava, koska tämähän koskee myös bensa- ja kaasuautoja, sekä ” … jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin, jollei niistä ole toisin säädetty tai määrätty…”. Nyt ymmärtää tämän niin, että jälkikäteen voidaan käytännössä hyllyttää kaikki ICE-autot vaikka pelkällä asetuksella, tai vaikka vielä alemman kategorian määräyksellä…
Selvyyden vuoksi; mulla on pihassa sekä diesel-, että bensa-auto. Toinen on tämä V70 nokivolvo, niillä egr:illä, nokiloukuilla, jne mitä siellä tehtaalla on siihen laitettu, eikä mitään ole ohitettu tai tulpattu. Ja toinen on GM:n 1.8l Korean ooppeli. Sekin niine hyvineen ja saastelaitteineen, mitä tehdas aikanaan asentanut. Molemmat menneet -23 katsastuksista hienosti läpi, eikä tässä ole sen kummempia intohimoja siihen, millä autot kulkevat, kunhan kertalatingilla kulkis sen 600…700km