RallyBaron  Samppasport

Diesel-autot, laittomat pakokaasusysteemien muutokset ja niiden tarkastusmaksut

  • 10 Vastauksia
  • 1249 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Tere, tuossa juuri telkkarissa tulleessa maakuntauutispätkässä esitettiin, että dieseleitten tarkastussysteemit muuttuvat l. enää ei kesästä lähtien pakokaasuja mittailtaisi pelkästään optisesti(?), ja EGR-, katalyytti- ja hiukkaspönttöjen modaamisesta tulisi samoin tein pieni tarkastusmaksu, mikä hlö-autoilla 1000-2000EUR ja ammattivehkeillä sitten luonnollisesti monikertainen. Uutisessa esitettiin toiveikkaasti mahdollisuus tarkastaa dieselit suoraan tien päällä haistelija-autoilla, Tanskassa kuulemma tehdään jo näin, ja tästä sitten prosessi käyntiin jo tienposkessa.
Missä välissä tämmöiset säännöt on jo ehditty nuijimaan läpi, multa mennyt täysin ohi?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7098
  • Kaikkee sitä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Kiitos em. linkistä, ja löytyhän se Finlexistä.

"6 a § Päästömanipulaation aiheuttavien järjestelmien myynti ja asentaminen" ja "Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2023" l. sehän on jo housussa.

Ja esityksestä "että ajoneuvolaissa tulisi säätää nimenomainen päästörajoitusjärjestelmien ohituslaitteiden ja manipulointien kielto sekä tällaiseen kieltoon liittyvästä merkittävästä hallinnollisesta seuraamusmaksusta, "

Vielä ei ilmeisesti ole ao. pientä muistutusta hinnoiteltu...

Näin ne menee ohi, pitäskö sitten yksityisen kansalaisen jo viettää liikenevä vapaa aika Finlexissä ja jättää VRCF- surffaamiset vähemmälle :)


Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7098
  • Kaikkee sitä...
On siitä jo hinnasto olemassa.

Jos 3 momentissa tarkoitettu liikennevirhemaksu määrätään luonnolliselle henkilölle, se on suuruudeltaan:

1) 300 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on korkeintaan 500 kilogrammaa;

2) 1000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 500 kilogrammaa mutta korkeintaan 3500 kilogrammaa;

3) 3000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 3500 kilogrammaa. 

Jos 3 momentissa tarkoitettu liikennevirhemaksu määrätään oikeushenkilölle, se on suuruudeltaan:

1) 10 000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on korkeintaan 500 kilogrammaa;

2) 20 000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 500 kilogrammaa mutta korkeintaan 3500 kilogrammaa;

3) 30 000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 3500 kilogrammaa."
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Taas alko bensakäyttöiset kiinnostaan. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
No juu, kyllä tässä rupee kiinnostamaan polkuautotkin.
Mitähän muuta siellä on menty säätämään, autoista ja rakentamisesta, isot sakot ja linnaan kaikki keksijäpellet...

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Oli jo aikakin. Tätähän lupailtiin dieselgaten jälkimainingeissa "ensi syksynä käyttöön". Ei vaan tuntunut asiaosaisia kiinnostavan... Sehän kuulemma on maailmanmitassa ihan merkityksetön juttu, mitä yksi auto tupruttaa ja sitäpaitsi nykyaikainen diesel on näiden sankarien mielestä aina puhdas (vaikka päästöt onkin modauksen jälkeen 100x suuremmat) ja ainahan kannattaa vedota siihen, että pienempi kulutus... ja tätä kulutustahan saa just pienemmäksi näillä saastelaitteiden deletoinneilla.

Sehän vaan oli jo pidemmän aikaa ollut ihmetyksen aiheena, miten bensakoneiden katalysaattorien käyttöönotolla oli positiivinen vaikutus kaupunkien ilmanlaatuun, mutta dieselien päästörajoituksilla ei niinkään. Raskaan kaluston päästöt kyllä pieneni, mutta hlöautojen kasvoi (koska määrä kasvoi, mutta päästöt/auto pieneni vain paperilla).

Bensalla ajavilla ei ole ollut mahdollisuutta vastaavaan kikkailuun ja koko ajan on pitänyt maksaa saastelaitteiden kulutuslisää (jos ei olisi katalysaattoria, olisi mm. suurempi vapaus kikkailla seossuhteella).

Tällä autovalmistajien ja omistajien perseilyllä on ollut sekin seuraus, että on saatu käyttörajoituksia joihinkin kaupunkeihin (ulkomailla) ja vaikutusta lie ollut siihenkin, että kaikki paukut laitettu nyt yhdelle hevoselle - sähköautoihin.

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Juu, kyllä yhtä lailla bensakoneella onnistuu se per…ly, ei ne ole sen immuunimpia kikkailulle kuin dieselitkään, paremminkin vielä helpompia muuteltavia: EGR:n voi tulpata, ilman kattia voi/ kannattaa joidenkin mielestä ajella, kun se ei tee muuta kuin tiputtaa tehoja. Moottori ei sitä mihinkään seossäätöihinsä tarvitse, ja vikavalot syttyvät ja sammuvat riippuen autosta, so. välittääkö se 2. lambdan arvoista vai ei. Ecua voi uunottaa rikkaamille seoksille vaikka lämpötila-anturiarvoja modaamalla, jne. Kyllä niitä keinoja on ilimanpilluuhommiin ilman dieseliäkin.
Mutta tv-uutisjutun otsake oli harhaanjohtava, koska tämähän koskee myös bensa- ja kaasuautoja, sekä ” … jotka olivat Suomessa voimassa ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin, jollei niistä ole toisin säädetty tai määrätty…”. Nyt ymmärtää tämän niin, että jälkikäteen voidaan käytännössä hyllyttää kaikki ICE-autot vaikka pelkällä asetuksella, tai vaikka vielä alemman kategorian määräyksellä…
Selvyyden vuoksi; mulla on pihassa sekä diesel-, että bensa-auto. Toinen on tämä V70 nokivolvo, niillä egr:illä, nokiloukuilla, jne mitä siellä tehtaalla on siihen laitettu, eikä mitään ole ohitettu tai tulpattu. Ja toinen on GM:n 1.8l Korean ooppeli. Sekin niine hyvineen ja saastelaitteineen, mitä tehdas aikanaan asentanut. Molemmat menneet -23 katsastuksista hienosti läpi, eikä tässä ole sen kummempia intohimoja siihen, millä autot kulkevat, kunhan kertalatingilla kulkis sen 600…700km

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
No on se ehkä pakko myöntää, että per...ly on hiukkasen helpompaa dieselillä vielä jonkun aikaa, koska ilmeisesti pelkkä optisesti mitattava nokiluku riittää, ja bensakoneessa tsekataan jo happi ja häkä. Happi (lambda-arvo) kaiketi kertoo 1. lambdan/Ecun kunnon/vuotavan pakoputken, ja häkä toimivan/toimimattoman katalysaattorin. Joku oikea asiantuntija jos tähän...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
No nii. Tulihan se sieltä. Miks muuten ecua pitäs uunottaa rikkaammille seoksille kun paras teho saadaan sillä optimaalilla ja jos meinaa laihalle vetää niin nakuvalvonta viimeistään puuttuu peliin.

Tää nyt ei liity mitenkään tohon dieselhommaan mutta kyllä siihen pitää suhtautua tietyllä vakavuudella jos tienvarsivalvonta saadaan yleistymään.
Muutenhan sinne voi palauttaa vakioasetukset ja leiman jälkeen taas kaikki ohitukset takas.
Jos pystyy ite tekeen kun virihemmot ei noita sais enää tehä. Jos tekee niin varmaan aika äkkiä käry käy.
Pittää sitte ruveta uutta ammattia opiskeleen niinkuin monen muunkin. :))
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
nii, tietysti aika monta jossiahan siinä seoksen rikastelussa on, mutta taas jos lisää ahtopaineita (kaikissa kinnereissähän on jo nykykyään turbo tai useampi), niin ehkä siitä jotain hyötyä on; menee bensaa enemmän ja renkaat kuluu nopeemmin :)

 

Futurez  Kulkukoira