Carcom Oy  Elekma

XC70 p3 d5 Webasto ja Webaston käynnistyksen jälkeiset savut hyttiin

  • 6 Vastauksia
  • 503 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
Kyseessä XC70 vm 2011 eli p3 alustainen ja sen Webasto. Webaston käynnistyksen jälkeiset savut jostain syystä löytävät tiensä joka kerta kabiiniin sisälle. Savut kyllä hälvenee Webaston päällä olon aikana, mutta silti.

Webasto pitäisi olla kunnossa kaikin puolin, se kävi alkuvuodesta isossa huollossa. Välittömästi huollon jälkeen tuli aikamoinen katku kabiiniin, tiedustelin tätä huollon tehneeltä firmalta, sieltä kerrottiin että katkujen todennäköisin syy on naftan imeytyminen Webaston pakoputken äänenvaimentimen villoihin. Kuulema häviää sieltä kunhan vain Webastoa viitsii käyttää.

No nyt on vajaan vuoden aikana Webastoa käytetty, mutta tilanne on se, että jos 10 minuutin sisällä Webaston käynnistymisestä menet autoon, kabiinissa on tosissaan Webaston savuja siihen malliin että jotain tulle täytyy tehdä.

Webaston pakoputki tulee A-pilarin alaosasta näkyviin taittuen hitusen auton alle siten että pakoputken päätä ei juurikaan näy ellet konti maassa. Onko kukaan jatkanut tuota putkea ja jos on niin onko siitä Webastolle koitunut mitään ongelmia ajankaan kanssa?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Jos tuo XC70 on suunnilleen samanlainen kuin V70 (mulla 2008) P3/mk3/BW tai mikä tää nyt onkaan:
1. IV-systeemi heittää vikakoodin "CCM-B102R12 Air Quality Sensor..." Volvo haistelee tuloilmaa, ja nenä on  tukossa l. painaa webasto-käryt ulkoa suoraan sisälle. Siinä on joku systeemi, millä se toimiessaan osaa liikutella ilmaläppiä terveempään suuntaan. Anturia en ainakaan minä saanut pesemällä toimimaan ja jostain VAG-autosta tilalle tuupattu aivan samannäköinen ei toimi. Uusi anturi maksaa mieluimmin satasia kuin kymppejä.
2. Webaston pakoputki on (onko se XC:ssä apukuskin lokarin alle piilotettu?) poikki - irti, tai irti äänenvaimentimesta, ja puhkuu käryt auton lokasuojan ja peltikuoren väliin. Eiköhän sieltä sen verran rakoja ja ilmavirtauksia löydy, että osaa tiensä kabiiniin. + apukuskin oven tiivisteet, missä kunnossa alareunassa.
Tuommoiset nyt tuli ensimmäisinä mieleen.   

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
No webaston ei kyllä pitäs kauheesti savutta edes startissa, mutta kyllä se mullakin haisee. Mutta kun tohon naftanhajuun on jo tottunut, niin ei se häiritse mua ollenkaan, muita kylläkin.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Jos polttoaine imeytyy äänen vaimentimen villoihin niin silloin se webaston pakoputki on poikki. Todella monessa putki poikki ja käryää vaimentimen putken ympärillä oleva lämpösuoja. Toinen mikä yleinen niin imuilman ottoputki lokasuojan sisällä on lehtien peitossa ja eihän se silloin ilmaa saa niin kuin pitäisi. Omassakin loppui käryt kun laittoi putken kuntoon, ihan motonetin haitari putkella.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2023, 18:37:04 kirjoittanut jak900 »

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
XC:stä on luettu tässä syksyllä vikakoodit koko autosta, ei koodin koodia. Eli ilmanvaihto pitäisi olla kaikin puolin kunnossa. Mä en kyllä muista onko tässä se Volvon ilmanlaadunvalvontajärjestelmä (ECC ?) vai ei. Erottiko sen jostain, pitikö olla joku ylimääräinen nappi jossain tai valinta ilmanvaihdon asetuksissa?

Kysyin jo keväällä tuosta Webaston kärystä ja pakoputkesta liikkeestä joka Webaston korjasi, ja liike meinasi että huolto on tehty sen verran huolella että pakoputki ei ole poikki tai irti mistään. Silloin sanoi tuosta pakoputken villoista ja siitä että kun Webastoa on yritetty käynnistää vian päällä ollessa eikä Webasto ole käynnistynyt ja näin on tehty useampaan kertaan, tulos on se että dieseliä pääsee Webaston läpi aina sinne Webaston pakoputkeen saakka ja kun sitä menee pakoputkeen, se imeytyy niihin äänenvaimentimen villoihin. Webastokorjaus maksoi tuolloin 600,-, siihen korjattiin piirilevy ja vaihdettiin palopää / -pesä, en muista enää tarkasti. Huoltoliike sanoi silloin että koko Webaston pakoputki maksaa jonkun verran toista sataa, eikä tässä tapauksessa siitä olisi kuulema ollut muuta hyötyä kuin imeytyneiden naftojen käryn poistuminen.

Imuilmaputkestä en kyllä havainnut kysyä mitään. Oletan että se on katsottu ja tarkistettu ja tarvittaessa putsattu, kun tietääkseni koko Webasto on ollut pöydällä jos siihen palopää/-pesä on vaihdettu ja piirikortti korjattu. Onko imuputki sellaisessa paikassa, että siihen on mahdollista päästä käsiksi ilman pyörän ja sisälokarin irrotusta?

Apparin oven tiivisteet on ainakin sen verran kunnossa, että Volvo tekstin kynnyslistat eivät kuraannu muulloin kun noustessa autoon, ja ulompien sisempien tiivisteiden väli on puhdas pölystä eli uskoisin niiden olevan tiiviit. Itse en kyllä apparin puolella oikeastaan istu kun tulee aina ajettua tuota autoa...

Alkaan jo epäilemään itseäni...  ???  Mikäli tosiaan autoon menee 10 minuutin sisällä Webaston käynnistymisestä, kyllä autossa selvät kömyt on. Esim. pimeällä sen huomaa auton sisävaloista kun sisävaloissa leijailee kömy. Onko se sitten Webaston pakokaasuja vai pakokaasujen kuumuudesta höyryjä jotka vaan sattumalta kömyää... Jos sattuu olemaan auton vieressä kun Webasto käynnistyy, kyllä sieltä kuumista pakokaasuista johtuvaa höyryä tulee ihan kohtuullisesti. Ja kun Webasto jatkaa polttoaan nekin häviää.

Täytyy vissiin käydä vierailulla liikkeessä joka tuon korjasi. Ainakin alkuvuodesta se lupasi takuun työlleen.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2023, 08:33:10 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
  • www.vrcf.fi
Näin se kärysi itselläkin ja sisälle käryt tuli kun putki oli lämpösuojan sisältä haperona.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Tutulla meni se imuletku luttuun ja siksi kärysi. Etsivät vikaa kuulemma kauan.

 

RallyBaron  Samppasport