Kävipä tänään erikoisesti:
Paluumatkalla työreissulta kesken maantienopeuden adaptiivinen vakkari tiputti vakionopeuden pois ilman mitään viestiä (auto piippaa ja antaa tekstin "Vakionopeudensäädin pois päältä" kun auton oma äly tiputtaa vakkarin pois) mutta kuitenkin siten että asetettu nopeus jäi muistiin. Tämä tapahtui kahdesti kohtuullisen lyhyin välein, noin muutaman minuutin välein kuitenkin siten että olin kokoajan yhden saman auton perässä. Ennen tätä tapahtumaa mittariin olin kuitenkin ehtinyt keräämään tämän aamupäivän aikana täysin ongelmitta noin 150km ajan, vakkarin välillä säätäessä nopeutta välillä pitäen nopeuden siinä mihin sen olin säätänyt.
Kun vakkari tippui pois päältä, auto teki moottorijarrutuksen joka oli mun mielestä normaalia voimakkaampi. Tai ainakin se sellaiselta tuntui. Vakkarin poistippumista ei huomannut muussa kuin siinä että vauhti alkoi hyytyä, josta osasi tarkistaa tilanteen ja suluissa oleva nopeus kertoi sen että vakkari oli tippunut pois päältä.
Vaihdoin toiselle tielle ja pääsin ajamaan ilman edessämenevän jarruttelua, vakkari toimi täysin moitteetta, nopeus oli sama maantienopeus 86kmh.
Päästessäni välietapille, pidin auton N:llä paikallaan noin 10 sekuntia (tarkistin postilaatikon), laittaessa D:lle vaihteisto rynkäytti ihmeellisen kovaa. Ihan niinkuin voimansiirrossa olisi ollut kunnolla välyksiä. Parkkeerasin auton niinkuin aina ennenkin, käsijarru päällä ja jalka jarrulla, vaihtelin D:ltä N:lle ja N:ltä D:lle, N:ltä R:lle ja R:ltä N:lle, sama rynkäytys joka kerta, ihan niinkuin olisi hitosti välyksiä voimansiirrossa. Valittaessa P:n ja N:än väliä rynkäytystä ei tapahtunut. Sammutin auton ja käynnistin sen, rynkyttäminen lakkasi kuin samantien.
Missään vaiheessa ei tullut mitään sanomaa auton näytöille, eikä moottorin vikavalokaan syttynyt.
Lyhyt siirtymä välietapilta työpaikan toimistolle, noin 8km josta osa 50kmh ja osa 80kmh, ei mitään ongelmia P:ltä R:lle tai D:lle tai N:ltä D:lle tai R:lle. Niin ja se vakkarikin toimi, myös siinä tilanteessa että se sääti auton nopeutta edellämenevän mukaan.
Vaihteistoon on vaihdettu öljyt keväällä 2023, kilometreissä alle 20tkm sitten (tämä on arvio). Ei tietoa oliko se auton eka vaihteistoöljyn vaihto vai ei. Kaveri joka vaihdon teki kyllä suositti tekemään toistamiseen öljynvaihdon kohtuullisen pian, kun laatikosta pois tullut öljy oli sen verran mustaa.
Onko näillä kahdella (vakkari ja vaihteisto) ongelmalla yhteneväinen tekijä vai mikä tää juttu oli...?