En usko että on, toivon myös ettei tätäkään topikkia torpedoida väärän merkin takia. Samoja peltilehmiä nämä kaikki on, pikkasen eri twisitllä, joka riippuu täysin katsojan kasvatuksesta.
Joo, mitään en minä ainakaan ole torpedoimassa. Ihmettelen vain todella syvästi (kuten erittäin moni muukin), että mikä helvetin fetissi juuri
mersumiehillä on tulla muille merkkifoorumeille kertomaan oman mannelavettinsa jumalaisuudesta? Kertokaa minulle miksi häh? Mitä en nyt taas ymmärrä? Pitäisikö minun logata itseni mersufoorumille ja alkaa mainostamaan Volvoa? Tai Fiatia? Häh? Miksiei? Häh? Täh?

Edelleen, minun mielenstä ei ole mitään väärää, jos joku haluaa kertoa ajavansa mersulla (tai millä tahansa automobiililla) ja jopa tykkäävänsä siitä, vaikka kyseessä ei olisikaan kyseisen merkin foorumi. Minua vain suuresti ihmetyttää ja kummastuttaa tämä ilmeisesti yleinen tapa tulla juuri muille merkkifoorumeille siitä kertomaan (ja yleensä vielä kehumaan ja ylistämään), vaikka mersuilijoille on ihan omakin merkkifooruminsa.

Joku vuosi sitten oli mielessä joku mersu (en muista enään mikä) ja etsin esim. tyyppivikoja yms. ja eksyin mersufoorumille. Sieltä löysin jonkin topicin, jossa ylimaalisen kehuttiin tätä tähtäimellä varustettua natsilaivaa kaiken yläpuolelle.
Yksi ko. foorumin jäsen sitten torpedoi ja urakalla, nauroi kirjoituksessaan muiden hehkutuksille samalla todeten kyseisissä autoissa olevan ihan yhtälailla omat tyyppivikansa ja *ittumaiset ongelmansa, kuin muissakin vehkeissä. Silti se on "ok", koska mersu ja tämä pitää vielä tulle muille merkkifoorumeille kertomaan...

Kertoo erittäin isosta ÄO:stä...?

Sitten vielä ihmetellään "kovaan ääneen" muiden reaktioita (salaa ylimielistä myhäilyä tuntien) että mikäs tässä mersussa nyt niin muita puistattaa? No mikäköhän....
....tulet hehkuttamaan jotain ei ko. foorumin "tuotetta" ko. foorumille, niin mielikuvana vaikuttaa tilanne hieman tältä:
http://youtu.be/dwpfSkB8nls(Kohtaus elokuvasta Die Hard 3 ja kohtaus sijoittuu harlemiin...)Enkä nyt tosiaan mitenkään henkilökohtaisesti hauku ketään mersulla ajavaa tai niistä tykkäävää. Kyllähän isot mersut mukavan ja hiljaisen kyydin antavat, sitä en kiellä yhtään. Ja varmasti löytyy ratkaisuja jotka hakkaavat kilpailijoiden vastaavat ratkaisut 10-0, mutta kyllä niissä on myös niitä "pikkuvikoja","tyyppivikoja", "isoja ja yllättäviä vitun kalliita vikoja" yms. kuten lähes jokaisessa merkissä.
Mercedes-Benz kun kuitenkin on ns. "premium merkki", niin yleensä on sitten enemmän sitä "karkkia" eli lisävarustetta ym. hienoa nippeliä autossa (kuten aktiivinen alusta yms. mitä näitä nyt onkaan). Todistetusti autossa kuin autossa merkistä riippumatta on sitä todennäköisemmin "pikkuvikoja" tai "isoja ja kalliita vikoja" mitä enemmän erikoista tekniikkaa/lisävarusteita autossa on. Sitä totuutta ei poista tähtäin, "rähinäremmi" (volvo) tai mikään muukaan logo.
Yksi mukavimmista kyydeistä ikinä olen saanut ammattikoulun opettajan "väyrysmersun" (se oli tiisseli ja 90-luvun lopulta, muuta en tiedä) takapenkillä. Olo oli kuin pankkiholvissa olisi ollut, todella hiljaista ja mukavaa, lämmintä (ulkona oli todella kylmä sydäntalvi) ja muutoinkin kyyti oli todella "luksusmaista" (=ulkomaailman pöperökeli ei juuri sisälle tuntunut muuten kuin silmien näköhavainnon kautta).
Muutama kuukausi tuon kyydin jälkeen väykky meni ammattikoululle purettavaksi. Siitä purettiin ihan kaikki sisusta ja akselistot, yllätysyllätys peltitöitä varten. Koko koria hitsattiin liki jokapuolelta, jonka jälkeen täydellinen pohjatyö + maalaus ja ruostesuojaus. Nyt opettaja ajelee taas tyytyväisenä väykyllä.

On myöntänyt ko. mersussa olevan niitä perusvikoja juuri kyseiselle mallille, osa aika kalliitakin. Mutta ei menoa haittaa kun tietää niiden oireet ja osaa pitää autostaan huolta. Monihan rällää kunnes ei enään liiku ja sitten haukutaan auto suohon...

Toinen tuntemani "mersunhaukkujafani" on korjaamoyrittäjä, joka harrastaa isompia, luksusmersuja. Joka kerta kun tulee korjaamolla käytyä ja kuunneltua viimeisimmät kertomukset "uusimman hankinnan" ongelmista, ei tule yhtään kehua koko paskasta.
Joka kerta vain manaa ja manaa kaikki mahdolliset "typerät pikku viat" ja repeää melkein henkseleistään tarinoidessaan. Silti hän vain jaksaa auton kasata itse kuntoon ja ajella taas tyytyväisenä kalju hulmuten pyöreän talon nurkan taa.

Kumpikaan tuntemistani mersumiehistä ei ole tätä "tämä on jumalan auto ja hakkaa kaikki muut ihan kaikessa 100-0" -tyyppiä, vaan rehellisesti kertovat myös mersuissa olevan vikoja, mutta silti tykkäävän niistä.