Samppasport  Futurez

B5234T3 viritys kysymyksiä !

  • 20 Vastauksia
  • 5242 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
Vs: B5234T3 viritys kysymyksiä !
« Vastaus #15 : 06.11.2025, 17:49:00 »
Nokkien vaihto vaparista turbon kanteen ei oikein suoraan toimi sillä ahdetuissa VVT on pakopuolella kun taas vapareissa imupuolella. Vapareissa on raikkaammat nokat ja imupuolen VVT auttaa isomman ahtimen keräämisessä todella hyvin joten koko kansi vaparista on hyvä ratkaisu. Muuten menee custom-nokiksi.

Joo tiedossa on nuo VVT erot vapari & turbo mutta onkos noita tehty niin, että VVT poistettu käytöstä? Vai onko se sylinterikannen rakenne sellainen, ettei pysty käyttämään tavallista nokkaa VVT-nokan paikalla tai toisin päin? Ei ole kansia, mitä verrata.

Noissa VVTssä on ollut jonkin verran vikoja itse nokkapyörissä (öljyvuoto/väljä) niin ajattelin, että poistaisi ne käytöstä mahdollisten vikojen ehkäisemiseksi.

En ole tuohon Maxxecuun juurikaan perehtynyt, mutta se taitaa osata ohjata VVTtä? Vaatisi vaan nykyiseen moottorin johtosarjaan muutoksia, jos VVT tulisi mukaan.

Kait se uusi moottori kannattaisi tehdä imu VVTllä valmiiksi jo nyt, vaikkei sitä ottaisi vielä käyttöön, vaan vasta myöhemmin.
NYK: Polestar 2 DMLR -21 & 240 T5 -89

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07, V60 D5 AWD -16

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8228
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B5234T3 viritys kysymyksiä !
« Vastaus #16 : 06.11.2025, 20:45:38 »
VVT:n voi poistaa käytöstä esim. Lensun myymällä palikalla. Yhdellä VVT:llä olevassa kannessa nokkien laittaminen ristiin tarvitsee mun käsityksen mukaan(en ole testannut) vain VVT-nokassa olevien öljyrenkaiden poiston ja VVT:n jäykistämisen tai korvaamisen jäykällä palikalla. Jos laittaa nokat vaikka vaparista yhdellä VVT:llä olevan turbon kanteen, pitää nokkien ajoituksessa ottaa huomion ettei nokkien urat ole enää vaakatasossa venttiilikopan tiivistepintaan nähden.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
Vs: B5234T3 viritys kysymyksiä !
« Vastaus #17 : tänään kello 08:23:56 »
Jos laittaa nokat vaikka vaparista yhdellä VVT:llä olevan turbon kanteen, pitää nokkien ajoituksessa ottaa huomion ettei nokkien urat ole enää vaakatasossa venttiilikopan tiivistepintaan nähden.

Miten tuo ajoitus muuttuu, en ymmärrä? Samalla työkalullahan nuo nokat ajoitetaan, oli sitten vapari tai turbo.
NYK: Polestar 2 DMLR -21 & 240 T5 -89

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07, V60 D5 AWD -16

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8228
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B5234T3 viritys kysymyksiä !
« Vastaus #18 : tänään kello 11:12:53 »
Ajatuksissa oli jos vaihtaa turbon kanteen vaparista nokat ja pitää VVT:n toiminnassa. Silloin urat ei osu normaaliin asentoon, koska nokat on eri puolilla kuin alunperin. Silloinhan ei perusajoitus muutu jos nokat pysyy omilla paikoillaan.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
Vs: B5234T3 viritys kysymyksiä !
« Vastaus #19 : tänään kello 12:14:18 »
Ajatuksissa oli jos vaihtaa turbon kanteen vaparista nokat ja pitää VVT:n toiminnassa. Silloin urat ei osu normaaliin asentoon, koska nokat on eri puolilla kuin alunperin. Silloinhan ei perusajoitus muutu jos nokat pysyy omilla paikoillaan.

Juu no näin toki. Mutta ilmeisesti enemmän hyötyä olisi VVTstä imupuolella, niin tällöin järkevämpää olisi laittaa vaparikansi.

Puhutaankohan mistä tehomääristä, missä imupuolen VVTstä on hyötyä? Vai onko VVT hyöty ainoastaan ahtimen heräämisen kanssa?
NYK: Polestar 2 DMLR -21 & 240 T5 -89

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07, V60 D5 AWD -16

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8228
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B5234T3 viritys kysymyksiä !
« Vastaus #20 : tänään kello 16:27:00 »
Heräämisessä suurin hyöty on. Sitten toinen asia onkin jo se, että kestääkö voimansiirto kasvaneen alaväännön jos sitä tulee reilusti :D
« Viimeksi muokattu: tänään kello 17:29:35 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez