V70 DRIVe ajettu 245 000km, ostohetkellä oli 210 000km mittarissa.
Kulutusta olen seurannut hyvin aktiivisesti reilun vuoden ajan, kun auto on ollut minulla. Keskikulutus näytti suunnilleen syksyyn asti 4,0 - 4,3L/100km, täydellä tankilla ennusti 1600-2000km matkaa ja kulutusmittari vaihteli ajossa 3,4-4,0L välillä. Edullista ajoa siis oli silloin. Kesällä turbo uusittiin ja hiukkasuodatin pestiin. Syksyllä kulutus nousi selvästi ja heitteli useasti 6-10L välillä, joten vaikutti siltä, että hiukkaspoltto oli koko ajan päällä. Eipä tuo mennyt katsastuksestakaan läpi. Uusi suodatin paikalle joulukuussa, korjaamolta suoraan katsastuskonttorille ja leima tuli. Maksoi muuten 1200€ sen vaihtaminen

Tammikuussa oli sitten luvassa ongelmia. Auto vaikutti vähän tehottomalta ja ajaessa kaasua painaessa tuli kunnolla mustaa savua. Vaihdoin öljyt+öljynsuodatin+ilmansuodatin, mutta ei vaikutusta. Liike vaihtoi takuuseen uuden hiukkassuodattimen 3 päivää sitten eikä savua enää näkynyt. Tänään tuli heitettyä +100km matka-ajoa. Perille päästyäni huomasin, että taitaa taas savuttaa, joten parkissa painoin sitten kunnolla kaasua. Se siitä valkoisesta lumesta.

Missähän voisi olla vika? Auto ei ole antanut mitään vikavaloja paitsi kun Eolys oli lopussa ja sitä lisättiin. Tehot tuntuvat olevan tallella. Keskikulutus näyttää nyt 5,3l/100km, täydellä tankilla ennustaa matkaa 1100-1200km ja ajaessa kulutus heittelee todella paljon 4-8L välillä. Auto muuten tekee todella paljon sitä, että alamäessä vapaalle heitettäessä tai moottorijarrutuksessa kulutus jää pyörimään 2-3 litran kohdalle tai 0,2 josta lähtee sitten nousemaan hiljalleen +0,1-0,2L kerrallaan ylöspäin. Silloin kun auto toimi, niin vapaalla tai moottijarrutuksessa lukema pysyi koko ajan 0,0 kunnes jalka meni kaasulle.