Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V70 DRIVe 1,6 diesel vm 2011: kulutus ja savutus

  • 3 Vastauksia
  • 575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa W-T5

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
V70 DRIVe ajettu 245 000km, ostohetkellä oli 210 000km mittarissa.

Kulutusta olen seurannut hyvin aktiivisesti reilun vuoden ajan, kun auto on ollut minulla. Keskikulutus näytti suunnilleen syksyyn asti 4,0 - 4,3L/100km, täydellä tankilla ennusti 1600-2000km matkaa ja kulutusmittari vaihteli ajossa 3,4-4,0L välillä. Edullista ajoa siis oli silloin. Kesällä turbo uusittiin ja hiukkasuodatin pestiin. Syksyllä kulutus nousi selvästi ja heitteli useasti 6-10L välillä, joten vaikutti siltä, että hiukkaspoltto oli koko ajan päällä. Eipä tuo mennyt katsastuksestakaan läpi. Uusi suodatin paikalle joulukuussa, korjaamolta suoraan katsastuskonttorille ja leima tuli. Maksoi muuten 1200€ sen vaihtaminen :)

Tammikuussa oli sitten luvassa ongelmia. Auto vaikutti vähän tehottomalta ja ajaessa kaasua painaessa tuli kunnolla mustaa savua. Vaihdoin öljyt+öljynsuodatin+ilmansuodatin, mutta ei vaikutusta. Liike vaihtoi takuuseen uuden hiukkassuodattimen 3 päivää sitten eikä savua enää näkynyt. Tänään tuli heitettyä +100km matka-ajoa. Perille päästyäni huomasin, että taitaa taas savuttaa, joten parkissa painoin sitten kunnolla kaasua. Se siitä valkoisesta lumesta.



Missähän voisi olla vika? Auto ei ole antanut mitään vikavaloja paitsi kun Eolys oli lopussa ja sitä lisättiin. Tehot tuntuvat olevan tallella. Keskikulutus näyttää nyt 5,3l/100km, täydellä tankilla ennustaa matkaa 1100-1200km ja ajaessa kulutus heittelee todella paljon 4-8L välillä. Auto muuten tekee todella paljon sitä, että alamäessä vapaalle heitettäessä tai moottorijarrutuksessa kulutus jää pyörimään 2-3 litran kohdalle tai 0,2 josta lähtee sitten nousemaan hiljalleen +0,1-0,2L kerrallaan ylöspäin. Silloin kun auto toimi, niin vapaalla tai moottijarrutuksessa lukema pysyi koko ajan 0,0 kunnes jalka meni kaasulle.

Poissa W-T5

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 DRIVe 1,6 diesel vm 2011: kulutus ja savutus
« Vastaus #1 : 11.02.2024, 19:52:31 »
Kuva uudelleen. Tuo täysin musta kohta on pakoputken alta.



Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V70 DRIVe 1,6 diesel vm 2011: kulutus ja savutus
« Vastaus #2 : 11.02.2024, 22:33:45 »
Vaihda DPF paine-eroanturi tai/ja tarkista, että anturin letkut ovat ehjät.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 700
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo V70 DRIVe 1,6 diesel vm 2011: kulutus ja savutus
« Vastaus #3 : 12.02.2024, 08:00:05 »
Luulis nyt että ovatten nuo letkut kattonu kun on pöntön vaihtanu.

Kuinkahan tukossa/jäässä/mäiskeessä on kuule välijäähdytin? Siinä on ollu meinaan merkistä riippumatta minun pajalla ainakin tämän talven agenda, jäätyneiden ja paskaantuneiden välijäähyjen ja ahtoputkien pesu.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

 

Elekma  Autoracing