Kytkettävä neliveto, joka vanhassa Hiluxissani on, antaa loistavan mahdollisuuden vertailla kaksi- ja nelivetoisen eroja eri olosuhteissa. Ja voin vakuuttaa, että kelien huonontuessa nelivedon ylivertaisuus korostuu.
Voin myös vakuuttaa, että käytännön liikennetilanteissa tällainen keski-jäykkä neliveto hidastuu kaksivetoa tehokkaammin. Tämä tuli erityisesti esiin 80-luvun Nissan King-Capissa, jossa ei ollut ABS-jarruja.
Tästä päästään mielenkiintoiseen kysymykseen: Miksi tilastoissa ei tuoda juurikaan esiin esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmien etuja ja haittoja? Monikohan mittaa ulos näitä turvallisuuden kustannuksella? Eräs taustatekijä on tietenkin verottajan pelko, että turvallisuusvarusteista joku keksisi vaatia verohelpotuksia!! Eihän sellainen voi olla mahdollista -silkkaa eliitin tukemista

.
Tässä yhteydessä on pakko muistuttaa, että 2022 vain 18% kuolonkolareista sattui lumisella tai jäisellä kelillä.
@JJJ:tä viedään lööpeillä, kuten niin monia. Suomessa Liikennevakuutuskeskus julkaisee näitä raportteja ja käyttää viranomaisasemastaan huolimatta lööppiotsikoita "Ylinopeutta ajaneiden osuus poikkeuksellisen korkea".
Tarkemmin tutkittuna tullaan aiemmin mainitsemiini ongelmiin:
-Nuorten <25 v osuus ylinopeutta ajaneista onnettomuuden aiheuttajista kasvoi.
-Yksittäisonnettomuuden aiheuttajista 75% ajoi ylinopeutta, näistä valtaosa em nuoria tai päihdekuljettajia.
-Yleisimmät onnettomuustyypit olivat kohtaamisonnettomuudet ja tieltä suistumiset. Itsemurhat kirjataan kohtaamisonnettomuuksiin ja suistumiset ovat pääosin yllä mainittuja yksittäisonnettomuuksia.
-Kuolonkolarien taustalta paljastuu usein elämänhallintaan liittyviä ongelmia.
-Turvalaitteiden laiminlyönti(!) oli yleistä kuolonkolareissa.
Edelleenkin väitän, että se varttunut DI tai ekonomi, joka työmatkalla hetkeksi kiihdyttää Volvonsa huomattavaan ylinopeuteen kiusaa tekevää nysväriä ohittaessaan, ei ole merkittävä riski liikenteessä. Häneen kuitenkin kohdistuu valvonta. Toisaalta ymmärrettävää, onhan tällainen miellyttävämpää seuraa kuin harrastaa poikapainia huumehörhöjen kanssa ja valtion budjettikin kiittää.
Poliisin kalustosta yli 75% on tunnuksettomia ajoneuvoja ja osa tunnuksellisistakin on sangen huomaamattomia. Hiljattain hankittiin yli 20 "nopeaa, erittäin salaista" valvontayksikköä, jotka eivät edes pysäytä kohdetta salaisuuden varjelemiseksi

. Samaan aikaan kansa rukoilee Liikkuvaa poliisia takaisin, koska ei näe poliisia tien päällä

.
Kesäyön ongelmanuorille on yksi ja sama, jos kortti lähtee. Ajetaan sitten ilman tai hypätään kaverin kyytiin. Viis sakoista, ei tuloja, ei ulosmitattavaa.