Kytkimen vaihdon yhteydessä EGR- putki otti osumaa ja repesi hitsauksestaa.
Kuvan putki on siis itse tekemä ja tehty toissa tammikuussa, niistä putken jämistä mitä oli tarjolla


Tein tämän putken vain ulkonäkösyistä ja EGR:n toimimattomuuden toteutin
tällä. 5M (muistaakseni) pultista kanta pois ja rautasahalla ruuvimeisselille kolo ja tämä pyöritellään EGR- venttiilille menevään ilmaletkuun, ei alipainetta letkussa -> venttiili pysyy kiinni -> ei karstoittumista.


En ole ihan varma, mutta tämä keskipätkä saattaa olla alkuperäinen EGR- putki ja on jotenkin selvinnyt tuolla hyllyssä ~9 vuotta


Kävin hakemassa Jyväskylän Puuilosta Ø10mm teräsputkea ja putkentaivutustyökalun, sekä mustaa kuumankestomaalia.
Alkuperäinen putki taitaa olla Ø12mm, mutta ei sillä taida suurta merkitystä olla.

Uusi putki hakee muotoaan.

Käytin entistä putkea mallina, sillä se istui paikoilleen melko hyvin.

Uusi EGR- putki paikoillaan ilman maalia.


Lasikuulapuhalsin pinnat ja maalasin muutaman kerroksen kuumankestomaalia.

Kierteisiin vähän kuparitahnaa ja paikoilleen, koneen ollessa viileä ja käynnissä, ainakin pakopuolen hitsauksessa tuntui olevan pieni reikä, mutta se menee varmaan tukkoon kun lämpiää


Ajattelin nyt ottaa hetkeksi EGR:n käyttöön ja noin kuukauden päästä katsoa, kuinka paljon putkissa on karstaa ja onko sillä vaikutusta ajossa. Kävi myös mielessä kokeilla koululla pakokaasutesterin kanssa onko tuolla kapistuksella vaikutusta päästöihin

