Hei kaikille

pientä päivitystä Mansikan mittariston osalta.
Niin kauan kuin auton on minulla ollut, ei mittaristo ole koskaan toiminut täysin kunnolla, mikä on kyllä tyypillistä vanhoissa autoissa

Syksyllä trippimittarin nollaustappi meni poikki ja polttoainemittari lopetti toimintansa, joten en tiennyt yhtään paljonko autossa oli bensaa. Siinä sitten rupesin katselemaan myynnissä olevia mittaristoja ja huomasin yhden Yazaki merkkisen mittariston joka oli varustettu voltti- ja ulkolämpömittareilla ja hinta oli kohdallaan joten ostin sitten sen mittariston -
kuva1 kuva2, mittariston numero 1347977. Erillaista tässä on se, että Mansikassa on ollut VDO:n mittaristo, joten hieman uhkapelillä lähdin koittamaan miten tämä mittaristo toimisi tässä autossa. Ostin tämän mittariston lähinnä lisämittareiden takia.
Ensiyrittämällä nopeusmittari ei toiminut, polttoainemittari teki omaa tanssiaan, ja muutama varoitusvalo paloi, mutta VDO mittaristosta poiketen
varoitusvalot 10-13 kuitenkin toimivat. Purin mittariston osiin puhdistusta varten ja mielenkiinnosta että miten Yazakin mittaristo poikkeaa VDO:sta ja oman kokemuksen mukaan Yazaki on paljon parempi laatuinen kuin ne VDO:n mittaristot mitä minulla on ollut.
Laitoin mittariston kasaan ja lähdin koittamaan uudelleen ja yllättäen nopeusmittari oli herännyt henkiin, mutta lämpö- ja polttoainemittarit olivat sen sijaan hajalla, mutta muuten mittaristo toimi oikein. Epäilen että tähän autoon on joskun edellisen omistajan aikana vaihdettu mittaristo ja se on ollut vääränlainen miittaristo, siis alunperin olisi ollut Yazaki mutta oli vaihdettu VDO.
Vaikka moottorin ylikuumenemisesta ei ole suurta huolta tässä autossa, on moottorin lämpömittari ihan mukava varuste. Aloin sitten pohtimaan lisämittareiden asennusta - jos laitan vedenlämpömittarin, voisin samalla laittaa pari muutakin mittaria.
Tilasin Ebayn kautta mittarikotelon ja lisämittarisarjan joka sisälsi veden- ja öljynlämpömittarit ja öljynpainemittarin sekä anturit. En halunnut porata reikiä kojelautaan, joten tein "korokepalan" vanerista, mittarikotelo oli muutaman millin liian leveä ja koroke palalla se nousee hieman vasemmalle. Tämän vanerin liimaisin kaksipuolisella teipillä kojelautaan ja mittarikotelon ruuvaisin tänä korokkeeseen kiinni. Öljynpaine- ja öljynlämpöantureita varten tarvitsin sovitepalan, joka asennetaan lohkon ja öljynsuodattimen väliin,
tälläisen sovitepalan ostin Biltemasta- tuotenumero 32-2005. Kuvasta poiketen lohkoa vasten tulee kaksi o-rengasta.
Lisämittareille meneviä johtoja varten porasin tuulilasille puhaltavaan kanavaan pari reikää ja pujotin johdot sieltä kojelaudan alle. Hieman saattavat johdot estää ilman virtausta, mutta eipä tuulilasin puhallus ole koskaan hääppöinen ollutkaan ja ei tarvinnut porata kojelautaan reikiä. Mittarit toimivat hyvin, paitsi vedenlämpö joka näytti väärää arvoa, koska liitin sen auton alkuperäiseen anturiin, öljynlämpö ei ole nyt kylmillä keleillä noussut yli 60 asteen ja öljynpaine on kylmällä koneella hieman yli viiden ja kuumana hieman yli kolmen, nämä siis ajossa, tyhjäkäynnillä vähän vähempi.
Pari viikkoa mittareiden asennuksen jälkeen nopeusmittari ei enään halunnut toimia, joten lähdin taas selaamaan myynnissä olevia mittaristoja. Taas oli tuuria matkassa, myynnissä oli vähän ajettu -85 turbo seiskan mittaristo voltti- ja ahtopainemittareilla varustettuna ja hyvään hintaa -
kuva mittariston numero 1347979. Mittaristossa oli muutama pikkuosa hajalla mutta sain vaihdettua ne toisesta mittaristosta tähän. Koska tämä on vähän ajetusta autosta, on mittaristo erittäin hyvässä kunnossa eikä mittaristoa ole koskaan avattu koska maalisinetit olivat vielä paikoillaan. Purin mittariston osiin ja puhdistin sen kauttaaltaan. Tällä kertaa en halunnut muutta mittarin kilometrimäärää vaan jätin sen siihen missä se oli ostaessa, kerralla tippui auton kilometrimäärä edellisestä mittarista 104 000

en aio koskaan myydä tätä autoa joten ei sillä ole mitään väliä mitä mittari näyttää, eikä todellisesta kilometrimäärästä ole muutenkaan mitään hajua.
Asensin mittariston auton ja ensimmäistä kertaa, ties kuinka moneen vuoteen, kaikki toimii! Tämän mittariston vedenlämpömittari siis myös toimii, hieman hidas se on, mutta tarpeeksi tarkka että tietää josko kone keittää. Kun vedin ryypyn päälle, syttyi mittaristoon uusi valo, nimittäin TURBO:n merkkivalo. Seiskan turbo koneissa ei tietenkään tarvita käsiryyppyä joten turbon mittaristoissa on ryypyn merkkivalon tilalla turbon merkkivalo, jätin tämän uuden ominaisuuden paikoilleen. Ja tottakai jätin ahtopainemittarin paikoilleen
Kun vedenlämpömittari nyt toimii mittaristossa, lisämittaria vedenlämmölle ei enään tarvita. Maaliskuussa 2011 oli ostanut Biltemasta "taloudellisuusmittarin", siis pelkän alipainemittarin. Tämä mittari oli silloin hetken aikaa tässä autossa kiinni, mutta ei mitenkään järkevästi ja mittari jäi hyllylle pölyttymään lähes kahdeksaksi vuodeksi. Halusin nyt asentaa tämän mittarin takaisin tähän autoon sen ylimääräisen vedenlämpömittarin tilalle. Mittari tarvitsee siis alipaine signaalin ja helpoin se oli ottaa pulsairin kellolle menevästä letkusta, siihen laitoin t-palan ja vedin letun tulipellin läpi ja tuuletuskanavaa pitin mittarikotelolle, samoin kuin johdotin. Tämä on jo sen verran vanha mittari että ei sitään enään edes myydä ja siinä on hehkupolttimo toisin kuin näissä uudemmissa, missä on ledit. Mittareiden valot värjäsin vihreiksi että vastaisi mittariston valaistusta.
Kun asensin sovitepalan antureita varten, vaihdoin samalla moottoriöljyt ja -suodattimen. Sama resepti kuin ennenkin, Volvon alkuperäissuodatin ja Shell Helix Ultra 5W-40.
Mittarikotelon korotuspala, yritin kopioida kojelaudan pinnan "ryppyisyyttä" että asennus näyttäisi tehtaan lisävarusteelta, edes hieman.


Korotuspalan oikea reuna on kojelaudan päällä olevan upotuksen tasalla, pelkkä kotelo olisi mennyt rumasti tämän upotuksen päälle.
Huomasin että Biltemassa olevissa mittareissa olisi oranssit neulat jotka mätsäisvät mittariston neuloja, saatan joskus vaihtaa mittarit niihin.

Johdotus tarvitsee vielä suojasukan tai vastaavan, lähinnä että näyttäisi siistimmältä.

Turbon mittaristo paikoillaan. Kuvia mittariston takaa:
kuva 1,
kuva 2,
kuva 3.
