Carcom Oy  Elekma

S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä

  • 21 Vastauksia
  • 1738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« : 11.05.2024, 08:52:16 »
Autoon on vaihdettu molemmat vetoakselit 2024. Napapultit on tiukalla tai ei ainakaan löysällä.
Noin 80 km/h kun kiihdyttää 4 tai 5. vaihteella, jopa etumatkustaja huomaa tärinän. Ihan aina ei täristä.
Katsastus on tulossa kesäkuussa joten jotkut väljyydet selviää siellä.
Arvioita mikä muu kuin vetoakseli(t) voisi vaikuttaa? Tärinä lakkaa välittömästi kun kaasua vähentää.
Mittarissa on 572 tkm.
Vaihdoin kesärenkaat uusiin (16” -> 17”) mutta se ei vaikuttanut.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2024, 08:53:48 kirjoittanut Jorma »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #1 : 11.05.2024, 09:33:39 »
Moottorin tuet voi olla heikossa hapessa mutta veikkaan noilla kilsoilla kaksoismassavauhtipyörän löystymistä.
Tuskin siihen ihan just on täyttä kytkinremppaa tehty. Taas meni pari tonnia jos ei ite tee, silloin pääsee alle tonnin.
Tai sitten myyntiin tai osiks.
Tai sitten vika on ihan muualla, älä sitä vielä ala purkamaan. ;D tämähän on tämmöstä lottoa...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #2 : 11.05.2024, 10:28:31 »
Tuo finaalissa oleva kaksoismassa olisi kyllä hyvä veikkaus. Niin, olihan kyseessä siis manuaali? Pitääkö kaksoismassa tyhjäkäynnillä ääntä?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #3 : 11.05.2024, 15:05:23 »
Hyviä arvioita mutta sen verran piristetty, että kaksoismassa ja kytkin meni vaihtoon 450 tkm kohdalla, kytkin alkoi luistaa isoilla vaihteilla.
Kaksoismassa on nyt paljon parempi kuin alkuperäinen, ei ole koskaan jyristänyt, alkuperäinen jyristi heti lastun asennuksen jälkeen (120 tkm)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #4 : 17.05.2024, 05:40:34 »
Otin eilen apukuskin puoleisen tukilaakerilla varustetun vetoakselin pöydälle ja avasin molempien suojakumien isommat päät.
Keskellä (missä pallot) oli reilusti rasvaa (magneti marelli akselilla ajettu noin 2kk) mutta rasvaa oli paljon vähemmän akselin päässä olevassa nivelessä.
No, molempiin reilusti lisää, uudet pannat ja takaisin autoon. Asentaja oli laittanut napapulttiin rasvaa. Pesin kierteet, uusi pultti ja medium kierrelukitetta ja kiinni. (35Nm + 90 astetta). Jostain syystä ei täristä enää.
Ajatuksia?
« Viimeksi muokattu: 17.05.2024, 05:43:28 kirjoittanut Jorma »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #5 : 17.05.2024, 08:03:16 »
Magneti marelli tuli mieleen, ei täs muuta.  :)
Onhan se yrittäny sähköosiakin tehdä vaihtelevalla menestyksellä. Niinku kaasuläppäkotelo.

No se rasvan vähyys kai sen teki, kun siinäkin koitetaan säästää ja on kivampi kasata.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #6 : 17.05.2024, 09:59:27 »
Magneti marelli tuli mieleen, ei täs muuta.  :)
Onhan se yrittäny sähköosiakin tehdä vaihtelevalla menestyksellä. Niinku kaasuläppäkotelo.

No se rasvan vähyys kai sen teki, kun siinäkin koitetaan säästää ja on kivampi kasata.

Joo, AutoJerry tarjous - luvattu OE tason osa ja magneti tuli ;D. En tosin tiedä mikä osa nykyään on hyvä, asensin vuosia sitten jälkikasvun S40 SKF akselin, joka toimi kyllä, mutta meni parissa kuukaudessa paksuun ruosteeseen.
Korjaamolla kun ei saa nykyään notkua joten kävi jo mielessä, että olikohan laatikossa käytetty osa tms - pitäs kaikki tehdä itse niin tietäisi mitä on tehty.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2024, 10:08:20 kirjoittanut Jorma »

Poissa Hatch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #7 : 19.05.2024, 04:53:00 »
Ajatuksia?

Itselläni samanlaista oiretta, paitsi että joka kerta auto suorastaan hytkyy ja tärisee kun painaa kaasua 4 tai 5 vaihteella noin 100-120km/h. Tuota ennen ja jälkeen hytkyminen on lähes olematonta. Kaasusta kun päästää, auto menee samettisesti kaikilla nopeuksilla. Jossakin netissä törmäsin henkilöön, joka oli irrottanut vetarin ja kääntänyt tyyliin 90 astetta. Oli sillä ongelma ratkennut. Koitan etsiä kyseisen kirjoituksen. Jos näin, mihin tämä vetarin kääntäminen ja ongelman poistuminen tätä kautta voisi perustua? Vai oliko vain ihan sattumaa tms.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #8 : 04.06.2024, 08:40:23 »
Ei se mun rasvaus pitkälle auttanut. Taas tärisee noin 80-85 km/h vauhdissa kun painaa kaasua.
Nyt kokeillaan uutta vetaria oikealle - SKF ja samalla moottorin alatuki (30748811) vaihtoon. Sikäli mielenkiintoista, että Bilian verkkokaupasta ei edes löydy vetaria mutta tuo alatuki löytyy hintaan 193,58€.
Aeromotors tuo kotiin asti Lemförder alatuen ja SKF vetarin hintaan 194,24€
Turbo (vanha malli, ei sähköinen) toimii normaalisti, ei pitäisi olla alipainevuotoja niissä moottorin pyöreissä tuissa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #9 : 14.06.2024, 13:52:28 »
No niin, vaihdoin sen pidemmän vetarin (jossa tukilaakeri) ja moottorituen, joka on kiinni repsikan puolella moottorin kyljessä. Vanha tuki oli korkannut, toinen puoli aivan irti. Katsoin vielä, että man.laatikossa on öljyä. Vähän valui täyttökorkista ulos vaikka se puoli oli tunkattu ylös eli öljyä on.

Ei vaan auttanut tämäkään. Muistelen, että joku on miettinyt apurungon kumeja, en löytänyt ketjua. Ne ilmalla toimivat pyöreät moottorintuet on vielä vaihtamatta, mitään mittaria ei ole mutta ei ilma letkusta ainakaan vapaasti poistu.

Eli kertauksena - veto päällä auto tutisee noin 70-90 km/h, tutina loppuu jos nostaa kaasupolkimen ylös. 110-> ei tutise ollenkaan.
Kävin katsastamassa, alatukivarsien laakeroinnit oli puolittain huonossa kunnossa. Muuta vikaa ei kaksi autoinssiä löytänyt kun etsittiin vikaa tutinoille. Lemförderin tukivarret on matkalla Aerolta. 75€ vs Motonet no-name 115€/kpl
Kiitollinen vihjeistä jos jotain tulee mieleen.
Vähän katsastusinssi vinoili, että onhan tuossa nyt väljää koska 575tkm ajettu. Kuittasin, että sisäänajettu Volvo.




Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6650
  • Global alligator
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #10 : 14.06.2024, 19:02:44 »
Mitkä jouset siinä on?
Monasti tuollaista oiretta on ollut madallusjousilla tai täysin väsyneillä alkuperäisillä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #11 : 15.06.2024, 06:43:56 »
Mitkä jouset siinä on?
Monasti tuollaista oiretta on ollut madallusjousilla tai täysin väsyneillä alkuperäisillä.

Originaalit jouset joka kulmassa, ei madalluksia. Iskareita on matkan varrella vaihdettu muttei jousia.
Onko jokin konsti jolla erityisen väsyneet jouset voisi todeta?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #12 : 27.06.2024, 08:01:37 »
Vaihdettiin eilen kuskin puolen alatukivarsi ja alapallo (molemmat Lemförden). Aika ei riittänyt molempien vaihtoon (katsastusinssin kehoitus vaihtaa molemmat alatuet). Aika hyvin puslat oli kestäneet, yli 10 vuotta sitten vaihdettu korjaamolla "taxi" puslat alkuperäisiin tukivarsiin. Alapallon liitos tukivarteen oli kuin "hitsattu". Lopulta lämmitin tukivartta ja alapallon kumi otti kipeetä joten vaihdettiin sekin.
Onko vinkkejä millaisella tavalla alapallo irtoaisi tukivarresta jos liitos on kypsynyt 22 vuotta? Motonet myy alapallon irroitustyökaluja mutta ainakin se "ulosvetäjä" https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automotive-pallonivelen-ulosvetaja-hd?product=70-09289
ei juuri eroa ulosvetäjästä joka minulla on ennestään. Ei mahdu Volvon tukivarteen, haarukka on niin kapea, että menee alapallon kartion päälle. Sitten myynnissä on "haarukoita" mutta niidenkin funktio on epäselvä, tukivarren yläpinnassa on vain kapea reunus tukivartta, loppu on alapallon kartiota.
Esimerkinomaisesti kuva alapallosta:
https://www.skruvat.fi/varaosat/alustan-osat/pallonivel/pallonivel-p13135?CMPID=ppc_google-shopping_google_FI_{content}_18293892882_&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI1ZqMqP_6hgMVF1ORBR0eiglqEAQYBCABEgL-U_D_BwE
Onko muuta konstia kuin vasara?
Niin, tärinät hävisi alatukivarren vaihdolla mutta toinen alatukivarsi pitää vielä vaihtaa ennen uusintakatsastusta.

 

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1002
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #13 : 27.06.2024, 12:08:29 »
Onko muuta konstia kuin vasara?
Bilteman 19-1001 ja siihen sopiva liukuvasara? Eikö se ole oikea työkalu näihin?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: S60 D5 - tärinä kiihdytettäessä
« Vastaus #14 : 27.06.2024, 13:04:43 »
Mun haarukka meni siihen tukivarren ja alapallon prikan väliin niin että kumi säästyi ja kun naputteli lekalla kevyehkösti sen haarukan siihen väliin irtosi alapallo tukivarresta, tämä sekava horina muistikuva parin vuoden takaisesta. Alapallon irrotuksen olkavarresta teetän suosiolla pajalla kun se on osineen jotain 60 EUR ja suuntauksen sit teetän samalla

Mutta hienoa jos tuo hävitti tärinän
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autoracing  KL-varaosat