KL-varaosat  Race.fi

Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95

  • 16 Vastauksia
  • 3340 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« : 16.06.2024, 19:19:55 »
Noniin. Taas on käyttöauto vaihtunut ja toivottavasti nyt on päästy siihen pisteeseen, että edes pari vuotta mentäisiin samalla. 240 dieselin jälkeen on ollut erinäköisiä kokeiluja ja hairahduksia, mutta palataan taas takavetoiseen dieseliin.

Valkea 240 alkoi käymään jokapäiväisessä ajossa liikaa kukkaron päälle, niin se oli laitettava kiertoon, vaikka muuten olikin pätevä auto. Valkean siirryttyä seuraavalle omistajalle oli keksittävä jotain ja kriteereinä oli minimissään:
- takaveto
- D24
- sedan
- edes kohtuulliset varusteet

Yhtä autoa silmäilin nettiautossa viime viikon lopulla, mutta juuri, kun maanantaina olin ottamassa yhteyttä myyjään huomasin ilmoituksen poistuneen. Murheen murtamana päädyin selaamaan facebookin puolelta mitä sielä on tarjolla ja hakusanoilla d24 ko. Auto tuli vastaan, joskin kohtuu vanhalla myynti-ilmoituksella. Kokeilin kepillä jäätä ja olihan se vielä myynnissä. Sijaintikin oli hyvä, sillä ei tarvinut ajaa, kuin 20 minuuttia työpaikalta katsomaan. Tiistaina kävin katsomassa autoa ja kaupat saatiin tehtyä ja seuraavanlainen yksilö tarttui matkaan:

940 -95
- mittarissa ostohetkellä 472tkm
- D24TIC + M90
- varusteina mm: nahkasisusta, 4x sähkölasit, autom. Ilmastointi, vakinopeudensäädin, keskuslukko kaukosäätimellä. + tillbehörinä mukitelineellinen käsinoja.

Ostokunto










Vaikka joskus olenkin sanonut, että ikinä en 940 sedania osta, niin tämä kyllä sopi kriteereihin niin hyvin, että ei voinut jättää välistä. Nahkasisustaa olen kyllä kaivannut erityisesti käyttöautoon. Paljon mukavampi pitää puhtaana.

Auto on tuotu virosta 2023 ja edellinen omistaja oli sen rekisteröintikatsastanut. Joskus muutama vuosi takaperin on ylimaalaus tehty verrattain hyvin, en itse huomannut mitään erikoisuuksia pohjatöissä tai maalipinnan suhteen. Ihan pari hiontanaarmua näkyi katon takaosassa, mutta joku vähemmän tarkkasilmäinen ei varmaan edes huomaisi. Samalla on myös listat ja puskurit maalattu korinväriin. Tykkää ken tykkää… aluksi itse kauhistelin niitä, mutta toisaalta nyt kun niihin on tottunut tuovat ne nuorekasta 960 mk2 lookkia.

Muutamia ”ei niin oman tyylisiä” juttuja oli autolle tehty, kuten kylkiputki, takalasin tarra ja keltaiset sumuvalot. Kuitenkin sen verran fiksusti oli nämäkin tehty. Että kylkiputkea myöten olivat helposti poistettavissa, kun mitään ns. Pysyvää ei oltu tehty.

Ns. Oikeina vikoina on, että kytkin on aika lopussa ja tuulilasi on halki. Myös osa varusteista ei toimi kuten vakkari, mutta eipä niissäkään yleensä mitään isoa ole.

Ensimmäisenä to do listalla oli, kun auton sain kotiin oli vaihtaa kesärenkaat alle. Auton mukana tuli alla olevat nastat ja nastoja itsellä nyt sattuu olemaan 4 sarjaa uudenveroisia, mutta ainoat kesärenkaat on 142 alla olevat semi slicksit niin nyt mennään niillä väliaikaisesti. Tuskin se deeku nyt ihan niitä tarvitsisi.. :2funny:

Seuraavaksi, kun renkaat oli alla oli pakoputken vuoro. Kylkiputki sai tuomion lähteä roskalavalle ja tilalle vaihtui autossa aiemmin ollut alkuperäinen pakoputki, joka oli ihan ok kunnossa, niin viitsi vielä laittaa paikoilleen. Hieman piti harsia hitsillä kasaan, kun liitokset olivat irroittaessa olleet jumissa ja niissä oli ylimääräisiä rälläkän viiltoja. Harmi vaan, kun pappamutka jäi hiukan hassuun asentoon alaviistoon. Sekin liitos oli jumissa eikä lähtenyt kevyellä väkivallallakaan liikkeelle, niin annoin olla. Korvaan varmaan koko pappamutkan suoralla putken päällä. Voisi sopia paremmin jo valmiiksi ns nuorekkaaseen lookkiin. Samalla perään huuhtaisin auton moottoritilaa myöten ja vahasin maalipinnan fussolla. Samalla kerta auto oli sisällä purin umpiot ja pyyhin tinnerillä keltaiset pois sumareista.

Myös ihan oikeitakin huoltoja tein. Vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen sekä ilmansuodattimen. Mittarilukema tässä vaiheessa 473000km.

Polttoainesuodatinta en vaihtanut, kun käymässäni motonetissä ei sitä hyllyssä ollut, enkä jaksanut enää ajaa toiseen. Vaihdetaan sitten ensi kerralla.
Ihan muutama tippa oli kuivunutta jäähdytinnestettä vesipumpun läheisyydessä, niin laitan kytkimen kanssa tilaukseen myös jakopään osat.

Nyt alkaa olla taas omaan silmään kelvollisessa kunnossa.








Moottoritilakin yllättävän siisti, vaikka täytyy sille hieman detailingia tehdä paremmalla aikaa.


Vanteiksi täytyy jostain etsiä joko hydrat tai jotkut vastaavat 16”. Myös alkuperäinen spoileri voisi tasapainottaa hiukan perää, kun jotenkin sedani ysin perä on sellaisenaan tönkön näköinen

1000km ehti jo tälle viikkoa tulla mittariin ja keskikulutuksena oli 7.2l sisältäen moottoritietä 70% ja 30% kaupunkiajoa. Ei ollenkaan huono. Perävälitystä voisi harkita pidempää.. 120km/h vauhdissa kierrokset ovat 3500rpm :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 17.06.2024, 23:25:47 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #1 : 16.06.2024, 20:16:49 »
Hiano vehjes.
Saako noita alkuperäsiä takaspoilereita enää mistään?
Kauan sitten sellaista metästin ja lopulta löytyi ei niin hyväkuntoinen romikselta mutta kyllä siitä teki vielä jonkin näköisen.

Ei niitä ainakaan volvolta taida saada kun S70:n loppui saatavuus jo joskus 2010 luvun alkupuoliskolla.
Vähän aikasemmin vielä yhteen hain pohjamaalatun ja hinta oli silloin n.400€.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Paikalla HHeikki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #2 : 16.06.2024, 23:07:49 »
Komia peli. Yllättävän kauan oli myynnissä vaikka pyynti oli mielestäni kohtuullinen, ehkä kylkiputki ja kusikalvot karkotti ostajia ???.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #3 : 17.06.2024, 23:07:03 »
Lainaus
Saako noita alkuperäsiä takaspoilereita enää mistään?
harvoin niitä kyllä myynnissä näkyy, mutta pistän etsinnän päälle ja ostan mikäli vastaan tulee. Ihan tyylikäs se noinkin on, niin en asian suhteen turhaa kiirehdi.

Lainaus
Yllättävän kauan oli myynnissä vaikka pyynti oli mielestäni kohtuullinen, ehkä kylkiputki ja kusikalvot karkotti ostajia ???
Tiedä häntä. Voi olla että myös sedan ja dieseli ei sekään houkuttele enää 2020-luvulla, mutta voin vakuuttaa, että nyt sai ainakin hyvän kodin ;)

Taas tuli ajeltua 640km ja tällä kertaa enimmäkseen maantietä 80-100km/h vauhteja, mutta pikkuisen myös kaupunkia. Kulutus tällä kertaa 6,5l / 100km. Rupeaa olemaan kohdallaan. Enkä siis erityisesti edes ole säästellyt, vaan ajellut täysin normaalisti. Tuntuu taas hyvältä palata deekuun b200f jälkeen.

Tänään kävin tilailemassa uudet finnittömät kilvet ja samalla laitoin sen uuden kytkimen, jakopään kaikkine osineen ja takaluukun kaasujouset tilaukseen. Tulevat varmaan vasta ensi viikolla, mutta lomalla on aikaa asennella.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #4 : 19.06.2024, 11:34:36 »
Hienon näköinen yksilö olet löytänyt. Onko korroosio päässyt mitenkään aluille? Näyttää kokonaisuus kyllä hyvältä

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #5 : 30.06.2024, 22:52:25 »
Hienon näköinen yksilö olet löytänyt. Onko korroosio päässyt mitenkään aluille? Näyttää kokonaisuus kyllä hyvältä

Eipä oikeastaan. Pohjassa on yksi paikka, minkä ajattelin ennakoivasti korjata. Muuten sielä ei kyllä ruostetta liiemmin näy.

Keskiviikkona saapui tilaamani osat eli jakopään osat sekä kytkin. Heti keskiviikkona vaihdoin sen kytkimen ensi töikseni. Siitä nyt ei mitään mainittavaa. Muutaman tunnin homma. Nyt ei kytkin luista edes täyskaasulla ja isommalla vaihteella vedättäessä. Poljintuntuma on edelleen erikoinen. Näytti siltä, että työsylinteri on vuotanut männästä muutaman tipan jarrunestettä ja samalla turvottanut suojakumin pilalle, niin täytyy se vaihtaa vielä.



Vanha setti. Joskus näköjään pihistetty ja oli pelkkä levy vaihdettu, sillä siinä oli sachs merkinnät myös eikä ollut hirveän huonon näköinen. Asetelma sen sijaan oli käytetyn näköinen


Uusi setti. Oli sentään sachs, vaikka autotohtorilta tilasin koko setin hintaan 160e. Ei ollenkaan paha.


Paikoilleen ja kovaa ajoa. Enimmät irtomoskat harjasin pois, mutta moottorinpesuaineen ollessa loppu hylkäsin ajatuksen laatikon pesusta.


Kytkimen vaihdettuani ajelin taas pari päivää ja ostovaiheessa huomaamani hydraulisen nostajan nakutus rupesi pääsemään pään sisään liikaa, niin kävin ostamassa motonetista myös uudet nostajat ja samalla pumpun hihnan.

Perjantaina iltapäivästä rupesin vaihtamaan jakoremmiä sillä ajatuksella, että eihän tässä kauan mene, kun ennenkin on tehty. No ilmenikin sitten purkuvaiheessa, että autotohtorin jakopään osista ei yksikään sovi paikoilleen. En hoksannut asiaa aiemmin, kun on ensimmäinen deeku tällä uudella jakopäällä. Ei muuta kuin pillit pussiin ja heti lauantai aamusta motonettiin hakemaan jakopään osia.

Motonetista sitten sainkin kaiken oleellisen ja lauantai-iltana hommat jatkuivat. Nostin vanhat hydr. Nostimet poteroistaan suoraan roskiin. Niissä ei mitään erikoista tuntunut muuten, mutta yhdessä tuntui pieni välys mitä ei ollut muissa.


Uudet nostajat. Oli muutamassa eri värinen ”kuosi”, mutta uusia ja saman merkkisiä ne kaikki oli.


Sitten oli uuden remmin vuoro ja kasailin kaiken paikoilleen, vapautin kiristimen ja siinä tulikin sitten taas pikku ylläri. Kiristinrullan mutteria, kun lähdin kiristämään ihan vain kahdella sormella pikkuräikkää pitäen jossain vaiheessa rupesin ihmettelemään, että eikö sen nyt kohta kuuluisi jo alkaa kiristymään. Noh se tulikin sitten koko rulllaa paikoillaan pitävä pinnapultti kannesta kierteineen ulos. En tiedä millä pyhällä hengellä se on pysynyt tähän asti, mutta onneksi tuli esille tässä vaiheessa. Itselläni ei mitään helicoileja vast. ollut niin ei muuta kuin taas tänä aamuna 250km lenkki, kun piti käydä motonetissä hakemassa helicoil setti. Sillä sain lopulta korjattua kierteen asiallisesti ja nyt pitää hyvin.

Uusi remmi paikoillaan


350nm..


Lopuksi oli enää vuorossa pumpun remmi ja ajoitus. Ajoituskin on tuttua hommaa ja aiemmin olen tehnyt sen hetittokello taiteiltuna magneettijalalla lohkon kylkeen (tähän tapaan), mutta nyt päätin tehdä sen erikoistyökalun hommaan


Samalla, kun etsin sopivaa putken pätkää erikoistyökalun tekoon tein merkittävän deekutieteellisen läpimurron ja hoksasin, että tuollaisen (ainakin juuri tämän mallisen) öljyruiskun imuputki sopii suoraan hommaan ja siinä on valmiiksi jo oikea kierrekin. ;D


Sitten paremman puutteessa otin pätkän kovettunutta bensaletkua ja tein vielä heittokellolle varren 4mm rautaisesta kaasuhitsauslangasta, johon toiseen päähän väänsin M3 kierteen, joka sopii heittokelloon. Lopputuloksena erittäin pätevä työkalu mikä ei alkuperäiselle häpeä.

Ymmärrän, tässäkin on vielä kehitettävää nimittäin tuo bensaletku ei ole kaikkein paras holkki tuohon heittokellon ja putken väliin, mutta vaikka paikallaan ollessa heiluttelin kelloa sen verran, mitä tuo kovettunut letku antoi myöten niin max heitto oli yhden satkun, mikä on enemmän kuin riittävän tarkka. Ja mittausvaiheessa ja säätövaiheessa, kun ei koskenut kelloon lukema pysyi muuttumattomana. Korvaan kumiletkun myöhemmin, kun saan käsiini sopivaa metalliputkea.

Lopuksi kello paikoilleen ja ennakon säätö. Laitoin ennakoksi 0.95mm. Nyt lähtee hyvin käyntiin ja käy siten, kuten deekun kuuluukin. Samalla hävisi ylimääräinen raksutus, joten nostajat oli siis ihan aiheellista vaihtaa


Eli summa summarum:
475000km
- kytkinlevy, asetelma + painelaakeri vaihdettu
- jakohihna + vesipumppu vaihdettu
- pumpun remmi vaihdettu ja pumppu ajoitettu

Nyt voikin sitten ajella auringonlaskuun taas.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2024, 22:59:06 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #6 : 01.07.2024, 18:32:55 »
Perusteellista tekemistä kävipä hyvä tuuri kiristäjän kanssa. Oisko joku joskus vetänyt pulttipyssyllä hampaat irvessä tuota ???

" M3 kierteen" eikö mittakellosa ole M2,5 kierre  :juhau:

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #7 : 01.07.2024, 23:05:57 »
Perusteellista tekemistä kävipä hyvä tuuri kiristäjän kanssa. Oisko joku joskus vetänyt pulttipyssyllä hampaat irvessä tuota ???

" M3 kierteen" eikö mittakellosa ole M2,5 kierre  :juhau:

Sanotaanko näin, että enpä ole asiaan perehtynyt, mutta M3 pakalla kierteen tein ja pyöri paikoilleen, niin riittää mulle ;D
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #8 : 02.07.2024, 22:16:20 »
Tää on jälleen kerran todella arvostettavaa touhua. Kauhean moni ei pidä tuollaista käyttöautoiltavana laitteena, vaikka tässä itsekin taas noita uudempia "moderneja" dieselejä korjailemaan joutuneena tuumii aina välillä itse että onneksi ei ole noita hiukkaspönttöjä ja virtansyöttölaitteita ja muita ihanuuksia. Tuohan vie jo ainettaki vähemmän kun uudet näiden saastelaitteidensa takia  :2funny:. Siistin laitteen löysit, vielä jos puskurit ja listat saisi mustaa väriä ni tuohan olis aika kiva, vaikkakin parasta ehkä on silti se että tuo ei ole amisteltu ja luttuun potkittu rytö niinko ehkä 90% nykyään on... Ja jos tuo aski vaan on ehjä niin se toimii kyllä hyvin yhteen tuon työkonedieselin kanssa, mulla oli taannoin tdic 945 jossa oli juuri täyskunnostettu zf aski ja tykkäsin kyllä tosi paljon, se aski sopi koneen kanssa tosi hienosti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #9 : 04.07.2024, 18:15:50 »
Lainaus
Siistin laitteen löysit, vielä jos puskurit ja listat saisi mustaa väriä ni tuohan olis aika kiva, vaikkakin parasta ehkä on silti se että tuo ei ole amisteltu ja luttuun potkittu rytö niinko ehkä 90% nykyään on...
Itsekin meinasin tehdä tämän heti ensimmäisenä auton oston jälkeen, mutta nyt olen ehkä jollain sairaalla tavalla ruvennut pitämään tästä :idiot2:

Käyttöautoilusta puheenollen päätin laittaa nyt viimeisten huoltojen jälkeen tämän kunnolla testiin. Tein pienen mini-lomareissun tarkoituksena nauttia autoilusta, kalastuksesta ja tuli sitä käytyä myös saanan päällä ja pikku karhunkierros käveltyä reipasta vauhtia.

Maanantai-aamuna pakkasin auton ja suuntana oli ensimmäisenä oulu, josta matka jatkui edelleen kuusamoon. Kuusamosta matka jatkui Rovaniemelle, josta lyhyen pohdinnan jälkeen vielä kilpisjärvelle. Kilpisjärveltä sitten Ruotsin rajan tuntumassa etelää kohti päätyen takaisin taas lähtöpisteeseen. Reittinä oli siis karkeasti Virrat-Oulu-Kuusamo-Rovaniemi-Kilpisjärvi-Oulu-Virrat. Kilometrejä tuli 3vrk aikana n. 2500. Mitään ongelmaa ei ilmennyt. Auto toimi koko matkan hienosti ja tein uuden kulutusennätyksen (tai siis sen vähyyden) kittilä-kilpisjärvi-tornio välillä, jolla kertyi 801km ja sillä matkalla kului 49,5l polttoainetta. Tahtoo siis sanoa keskikulutukseksi 6,17L. Toki erityisesti käsivarren tien ollessa osiltaan hiukan heikommassa hapessa ja maisemia on mukava ihailla koko matka tuli ajettua täysin rajoitusten puitteissa 80-100km/h joka osiltaan selittää.

Kuvia ei tullut varsinkaan autosta juuri otettua. Pitää välillä keskittyä kokemaan muualtakin, kuin ruudun läpi asioita :)





Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #10 : 05.07.2024, 19:25:15 »
Taisin nähdä tämän siinä Rovijoen putouksen levikkeellä, kun ohi ajelin. :)

(Jos en nyt ihan väärin muista.) ::)

Ja muistin väärin. Tämähän oli nimenomaan siinä Saanan vieressä olevalla parkkipaikalla keula tielle päin. :)
« Viimeksi muokattu: 05.07.2024, 21:53:14 kirjoittanut Merlin »
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #11 : 07.07.2024, 01:49:07 »
Taisin nähdä tämän siinä Rovijoen putouksen levikkeellä, kun ohi ajelin. :)

(Jos en nyt ihan väärin muista.) ::)

Ja muistin väärin. Tämähän oli nimenomaan siinä Saanan vieressä olevalla parkkipaikalla keula tielle päin. :)

Oikeassa olet. Juuri siinä tuli oltua keskiviikkoaamuna parkissa. Hauska sattuma, että joku foorumilainen on bongannut  :)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #12 : 07.07.2024, 12:31:13 »
Oikeassa olet. Juuri siinä tuli oltua keskiviikkoaamuna parkissa. Hauska sattuma, että joku foorumilainen on bongannut  :)
Kyllähän tällaisen heti erottaa uretaaninussimoiden ja uudempien autojen seasta. ;) O0
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #13 : 03.11.2024, 00:52:55 »
Vähän on unohtunut päivitellä tehtyjä huoltoja, mutta päivitetään nyt kerralla useampi.

483tkm kohdalla tuli vaihdettua öljyt ja öljynsuodatin.

Tällä hetkellä mittarissa 493tkm, jonka johdosta vaihdoin öljyt, öljynsuodattimen ja polttoainesuodattimen.

Lisäksi samalla kun tilasin halpoja osia innostuin tilaamaan repullisen alustan osiakin, kun alapallot ja yksi pusla näyttivät olevan ehtoopuolella. Vaihdoin lopulta uusiin edestä taemman tukivarren puslat ja alapallot sekä raidetangon päät kummallekin puolelle. Raidetangon päät ja alapallot olivat jopa SKF merkkiset, joten saattavat jopa kestää pidempään kuin talven yli.

Viime viikolla ajellessa painui kytkinpoljin pohjaan, kun työsylinterin männän tiiviste luovutti. Ajelin kotiin ilman kytkintä ja tänään vaihdoin uuden työsylinterin. Oli kyllä muutenkin fiksu veto, kun edellinen hiukan vuosi jo nestettä viime kerralla, kun katsoin ja poljintuntuma oli aivan karmea. Nyt poljinkin tuntuu paljon paremmalta.

Nastarenkaat pyöräytin myös kelien johdosta alle. Eipä tullut siitäkään kuvaa otettua, kun ulkona oli jo siinä vaiheessa pimeää. Talvivanteiden virkaa toimittaa volvon orionit.

Katsastus on voimassa vielä tämän kuun loppupuolelle ja sitä ennen täytyy vaihtaa vielä tuulilasi, kun nykyisessä on törkeä halkeama keskellä lasia.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon daily driver pt.6? 940 D24TIC -95
« Vastaus #14 : 17.11.2024, 14:23:47 »
Leimaa on enää viikko jäljellä ja sattui löytymään ehjä lasi läheltä, niin kävin sahailemassa autosta irti. Oli oikeinkin hyvässä kunnossa, vähän oli pyyhkijöiden tuottamaa naarmua, mutta paikallaan olleeseen lasiin verrattuna paljon parempi. Samalla reissulla kävin ostamassa liimat ja sen jälkeen täytyikin enää sahata rikkinäinen lasi autosta irti. Sahauslangalla lasin irroitus on vartin homma ja koska tuulilasin kehys oli täysin ehjä koko lasin vaihto vei kokonaisuudessaan alle tunnin. Jätin kuitenkin auton kuivumaan talliin yön yli ja näyttää siltä, että liimaus onnistui erinomaisesti. Syytä onkin, kun jokaiseen takaveto volvoon on melkein joutunut lasin vaihtamaan. Listat ja listakiinnikkeet on 900-sarjassa huomattavasti paremmat, kuin 200-sarjassa, nimittäin kaikki kiinnikkeet säilyivät ehjänä ja listat istuivat vielä tukevasti kiinni.

”uusi lasi”


Vanha irti


Uusi paikallaan. Johan taas maailma kirkastui.


Samalla, kun auto oli tallissa jälleen imuroin ja putsailin sisustankin. Eipä siinä nyt paljon ollut työtä, kun ei missään vaiheessa sitä päästäkään ryönäseksi.




Ja tuli otettua jopa kuvakin kohtuu puhtaasta autosta orioneilla ja uusilla finnittömillä rekisterikilvillä


Tällä viikolla ilmeni kiusallinen vika myös, nimittäin hammastanko antoi periksi ja rupesi mehimään tehostimenöljyä pihalle. Täytyy sekin vielä jostain keksiä uusi. Sen jälkeen varmaan onkin aika myydä. Ei tämä 900-sarja ole mun juttu. Täytyis olla 100- tai 200-sarjaa… :idiot2:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Autoracing  KL-varaosat