Noniin. Taas on käyttöauto vaihtunut ja toivottavasti nyt on päästy siihen pisteeseen, että edes pari vuotta mentäisiin samalla. 240 dieselin jälkeen on ollut erinäköisiä kokeiluja ja hairahduksia, mutta palataan taas takavetoiseen dieseliin.
Valkea 240 alkoi käymään jokapäiväisessä ajossa liikaa kukkaron päälle, niin se oli laitettava kiertoon, vaikka muuten olikin pätevä auto. Valkean siirryttyä seuraavalle omistajalle oli keksittävä jotain ja kriteereinä oli minimissään:
- takaveto
- D24
- sedan
- edes kohtuulliset varusteet
Yhtä autoa silmäilin nettiautossa viime viikon lopulla, mutta juuri, kun maanantaina olin ottamassa yhteyttä myyjään huomasin ilmoituksen poistuneen. Murheen murtamana päädyin selaamaan facebookin puolelta mitä sielä on tarjolla ja hakusanoilla d24 ko. Auto tuli vastaan, joskin kohtuu vanhalla myynti-ilmoituksella. Kokeilin kepillä jäätä ja olihan se vielä myynnissä. Sijaintikin oli hyvä, sillä ei tarvinut ajaa, kuin 20 minuuttia työpaikalta katsomaan. Tiistaina kävin katsomassa autoa ja kaupat saatiin tehtyä ja seuraavanlainen yksilö tarttui matkaan:
940 -95
- mittarissa ostohetkellä 472tkm
- D24TIC + M90
- varusteina mm: nahkasisusta, 4x sähkölasit, autom. Ilmastointi, vakinopeudensäädin, keskuslukko kaukosäätimellä. + tillbehörinä mukitelineellinen käsinoja.
Ostokunto





Vaikka joskus olenkin sanonut, että ikinä en 940 sedania osta, niin tämä kyllä sopi kriteereihin niin hyvin, että ei voinut jättää välistä. Nahkasisustaa olen kyllä kaivannut erityisesti käyttöautoon. Paljon mukavampi pitää puhtaana.
Auto on tuotu virosta 2023 ja edellinen omistaja oli sen rekisteröintikatsastanut. Joskus muutama vuosi takaperin on ylimaalaus tehty verrattain hyvin, en itse huomannut mitään erikoisuuksia pohjatöissä tai maalipinnan suhteen. Ihan pari hiontanaarmua näkyi katon takaosassa, mutta joku vähemmän tarkkasilmäinen ei varmaan edes huomaisi. Samalla on myös listat ja puskurit maalattu korinväriin. Tykkää ken tykkää… aluksi itse kauhistelin niitä, mutta toisaalta nyt kun niihin on tottunut tuovat ne nuorekasta 960 mk2 lookkia.
Muutamia ”ei niin oman tyylisiä” juttuja oli autolle tehty, kuten kylkiputki, takalasin tarra ja keltaiset sumuvalot. Kuitenkin sen verran fiksusti oli nämäkin tehty. Että kylkiputkea myöten olivat helposti poistettavissa, kun mitään ns. Pysyvää ei oltu tehty.
Ns. Oikeina vikoina on, että kytkin on aika lopussa ja tuulilasi on halki. Myös osa varusteista ei toimi kuten vakkari, mutta eipä niissäkään yleensä mitään isoa ole.
Ensimmäisenä to do listalla oli, kun auton sain kotiin oli vaihtaa kesärenkaat alle. Auton mukana tuli alla olevat nastat ja nastoja itsellä nyt sattuu olemaan 4 sarjaa uudenveroisia, mutta ainoat kesärenkaat on 142 alla olevat semi slicksit niin nyt mennään niillä väliaikaisesti. Tuskin se deeku nyt ihan niitä tarvitsisi..

Seuraavaksi, kun renkaat oli alla oli pakoputken vuoro. Kylkiputki sai tuomion lähteä roskalavalle ja tilalle vaihtui autossa aiemmin ollut alkuperäinen pakoputki, joka oli ihan ok kunnossa, niin viitsi vielä laittaa paikoilleen. Hieman piti harsia hitsillä kasaan, kun liitokset olivat irroittaessa olleet jumissa ja niissä oli ylimääräisiä rälläkän viiltoja. Harmi vaan, kun pappamutka jäi hiukan hassuun asentoon alaviistoon. Sekin liitos oli jumissa eikä lähtenyt kevyellä väkivallallakaan liikkeelle, niin annoin olla. Korvaan varmaan koko pappamutkan suoralla putken päällä. Voisi sopia paremmin jo valmiiksi ns nuorekkaaseen lookkiin. Samalla perään huuhtaisin auton moottoritilaa myöten ja vahasin maalipinnan fussolla. Samalla kerta auto oli sisällä purin umpiot ja pyyhin tinnerillä keltaiset pois sumareista.
Myös ihan oikeitakin huoltoja tein. Vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen sekä ilmansuodattimen. Mittarilukema tässä vaiheessa 473000km.
Polttoainesuodatinta en vaihtanut, kun käymässäni motonetissä ei sitä hyllyssä ollut, enkä jaksanut enää ajaa toiseen. Vaihdetaan sitten ensi kerralla.
Ihan muutama tippa oli kuivunutta jäähdytinnestettä vesipumpun läheisyydessä, niin laitan kytkimen kanssa tilaukseen myös jakopään osat.
Nyt alkaa olla taas omaan silmään kelvollisessa kunnossa.




Moottoritilakin yllättävän siisti, vaikka täytyy sille hieman detailingia tehdä paremmalla aikaa.

Vanteiksi täytyy jostain etsiä joko hydrat tai jotkut vastaavat 16”. Myös alkuperäinen spoileri voisi tasapainottaa hiukan perää, kun jotenkin sedani ysin perä on sellaisenaan tönkön näköinen
1000km ehti jo tälle viikkoa tulla mittariin ja keskikulutuksena oli 7.2l sisältäen moottoritietä 70% ja 30% kaupunkiajoa. Ei ollenkaan huono. Perävälitystä voisi harkita pidempää.. 120km/h vauhdissa kierrokset ovat 3500rpm
