50 vuotta olen ajanut autoilla ennen kuin onnistuin tankkaamaan väärää polttoainetta. Olin käynyt laittamassa mökkiautoni eli vanhan Saab 9-3:n tankkiin 95e:tä ja 10 min myöhemmin ajoin V70 2'4D:n (m2 -07) samalle pumpulle. Tankissa oli noin 30 dieseliä ja niin vaan apinoin edellisen tankkauksen hulauttamalla 25 l dieseliksi luulemaani täydennystä sekaan . Lähdettiin Mikkelistä kohti Helsinkiä. Vaimo ratissa valitteli että vähän tämä nykii. Siirryin Vierumäellä kuskiksi ja nihkeästihän tuo käynnistyi eikä kone tosiaan käynyt ihan normaalin tasaiseti. Vasta silloin välähti, että minä varmaankin tankkasin Mikkelissä bensaa!
Ajoin 30 km eteenpäin Lahden Motonetin pihaan. Tankkauksesta oli edetty 130 km. Ja siitä soittelemaan vakuutusyhtiön hätänumeroon. Avustuspyynnön saanut paikallinen hinausyrittäjä pähkäili, että liekö hänestä apua kun lähin korjaamo eli Motonet on 50 mrtrin päässä. Kello oli jo 21.30 ja olisi pitänyt tilata taksi junalle ja mennä junalla Helsinkiin. Ynnä sumplia korjaukset kiireisimmällä juhannusviikolla toisessa kaupungissa, roudata runsaat matkatavarat erikseen jne jne.
Vaihtoehtona tuumailin, että tämä on kuitenkin 17 vuotta vanha ja 350 tkm ajettu auto eli mitä jos vedän 100 metrin päässä Kärkkäisen pumpulla tankin piripintaan naftaa ja yritän kaiken uhallakin päästä viimeiset 100 km kotiin asti. Niin tein. V70 hörähti tulille laiskasti ja kuitenkin kukkui, joten tankkasin 27l dieseliä eli siinä vaiheessa laskin bensaa olevan tankissa max 1/3.
Kotiin päästiin tälläkin seoksella ja uskoisin, että en toista kertaa töppäystäni toista. Opetus oli riittävä, mutta nyt seuraa kysymysosio:
Olenko saanut jotakin peruuttamatonta vahinkoa aikaiseksi? Mitä pitäisi tehdä seuraavaksi - pitääkö tyhjäyttää tankki (siellä lienee nyt 60 l sekoitusta, jossa on about 20 l ysivitosta) korjaamolla? Mitä muuta keissin jälkihoitoon kuuluu?
Ihan vähän tässä tuli kiire, kun juhannusaattoon on kolme päivää ja autoa tarvitsisin jo jussiks.